Menu

Solaris představil elektrické Urbino 10,5

Urbino 10,5 electric na propagační fotografii výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Urbino 10,5 electric na propagační fotografii výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 10. 2025 18:19
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V belgické metropoli odstartoval novinářským dnem veletrh Busworld, na který se sjela řada známých i méně známých producentů vozidel (a komponentů pro vozidla), aby se pokusila zaujmout odbornou i zájmovou veřejnost svými novinkami. České barvy zde s exponátem zastupuje Škoda Group (resp. Škoda Electric), která na veletrh přivezla jeden z elektrobusů s karoserií SOR NS 12 pro Prahu (pořadové číslo 17). Výraznou českou stopu má také stánek Iveco Bus (novináři mohli při prezentaci obdivovat v rámci propagačního videa kulisy Hradce Králové). Celkově však nelze přehlédnout obrovské zastoupení čínských výrobců, ať už přímé či kooperační, a větší chuť po dobývání Evropy ze strany tureckých dodavatelů (zejména neskrývané ambice Otokaru a Karsanu). Na veletrhu bylo formálně představeno také několik novinek, my se zaměříme dnešním článkem na nový přírůstek do rodiny autobusů španělsko-polského Solarisu, a to nejen kvůli provázanosti tohoto výrobce na české a slovenské prostředí, ale také proto, že Solaris měl prezentaci nejlépe zvládnutou, nejprofesionálnější a obsahovala i zajímavá data, nikoli jen prázdné řeči o dekarbonizaci a udržitelné mobilitě.

Pohled do interiéru vozu. (foto: Solaris Bus & Coach)

Solaris příchod elektrického Urbina o délce 10,5 již dříve opakovaně avizoval, přesto neponechal nic náhodě a na veletrhu nechal před novináři vozidlo přikrýt velkou plachtou, aby mohlo dojít k formálnímu „velkolepému“ odhalení. Španělsko-polský producent vnímá doplnění „deset a půlky“ do nabídky jako zkompletování své škály vozidel s elektrickým pohonem, která tak nyní zahrnuje délkové varianty od 9 do 24 m. Firma se chlubí tím, že novinka zvládne pojmout až 85 pasažérů, což má být podle ní nejvíce v dané délkové variantě (Mercedes u svého eCitara K nabízí o jedno místo méně, MAN pak uvádí max. 81 míst). Poloměr otáčení je méně než 17 m, stejně jako v případě dieselové verze, která je na trhu nabízena od konce roku 2016 a z níž elektrický model plně vychází. Stejně jako u dalších vozidel v aktuální nabídce Solarisu, je v případě Urbina 10,5 interiér vyhotoven již tak, aby se obešel bez „motorové“ věže, tj. v zadní části vozu je plnohodnotná pětice sedadel. Pokud zákazník zvolí pouze dvoudveřové (2-2-0) provedení, může být ve voze až 33 sedadel (u třídveřové může jít o max. 29 míst).

A ještě jeden propagační snímek, tentokrát zleva. (foto: Solaris Bus & Coach)

Elektrickou výzbroj postavenou na tranzistorech SiC dodal tradičně MEDCOM, baterie jsou nabízeny ve dvou konfiguracích, a to buďto na bázi článků NMC, anebo LFP (ty Solaris doplnil do nabídky v průběhu roku 2022). Naopak v nabídce chybí baterie LTO využívané primárně u parciálních trolejbusů. Základní provedení disponuje bateriemi o kapacitě elektrické energie 350 kWh (takto byl vybaven i vůz prezentovaný v Belgii), opčně je pak možné si dokoupit i verzi s až 400 kWh. V takovém případě je možné dosáhnout při optimálních podmínkách dojezdu až 600 km, ovšem tuto hodnotu je nutno vnímat mimořádně obezřetně a v reálných podmínkách bude dojezd (i ve vztahu k životnosti baterií) výrazně nižší. I tak jde ovšem o slušnou porci bateriových článků. Jejich nabíjení je standardně možné skrze zásuvku CCS2, případně pomocí pantografu (pakliže si jej zákazník objedná).

Provedení zadní části vozu bez „motorové věže“. (foto: Solaris Bus & Coach)

K pohonu využívá Solaris centrální synchronní motor o výkonu 240 kW, což vozidlu o této délce propůjčí mimořádnou dynamiku. Elektrobus je pochopitelně vybaven také předepsanými bezpečnostními prvky (dle směrnice GSR 2), standardem je klimatizace s tepelným čerpadlem využívající jako chladivo CO2, z opčních prvků lze zmínit například možnost náhrady zpětných zrcátek kamerami. Solaris se chlubí tím, že míra recyklovatelnosti vozu Urbino 10,5 electric činí přes 96 %.

Z dalších technických údajů zmiňme alespoň délku 10 550 mm, šířku 2 550 a výšku 3 330 mm, přičemž u výšky je zajímavé, že lze v případě potřeby opčně o osm centimetrů snížit na 3 250 mm. Přední převis má 2 700 mm, zadní 3 400 mm a rozvor náprav činí 4 450 mm (jde tedy o stejné parametry jako má dieselový vůz téže délky). Max. hmotnost elektrobusu je stanovena na 19,5 tuny, resp. 20 tun tam, kde to umožňuje legislativa.   

Podobné články