Společnost Solaris Bus & Coach ze španělské skupiny CAF ovládla výběrové řízení na dodání až 86 elektrobusů pro dopravce AarBus, jenž je provozovatelem městské autobusové dopravy ve druhém největším dánském městě Aarhusu. První smlouva zahrnuje fixní objednávku 50 článkových vozů, dalších 36 kloubových elektrobusů si může AarBus přikoupit v budoucnu v případě využití opčního práva.
Výběrové řízení na dodání dalších elektrobusů bylo vypsáno v polovině dubna letošního roku a lhůta pro podání nabídek uplynula 20. 5. 2025. Vítěz byl nicméně oznámen až v závěru října, a to bez toho, že by bylo informováno o počtu či jménech účastníků. Známo je tak prozatím pouze, že v tendru uspěl Solaris se svým modelem Urbino 18 electric, jenž bude vybaven bateriemi Solaris High Energy o kapacitě elektrické energie „přes 700 kWh“. Výrobce ani dopravce neuvádějí konkrétní hodnotu ani chemické složení článků (Solaris používá buďto NMC nebo LFP bateriové články). Uvedená kapacita každopádně při stanovených obězích zajistí možnost celodenního provozu bez nutnosti nabíjení.
Dodávka elektrobusů proběhne v průběhu roku 2027, v případě, že bude využita i opce, měla by se dodávka realizovat v roce 2028. V případě, že k využití opce dojde, bude se moci Aarhus pochlubit flotilou složenou výhradně z elektrobusů.

Elektrobusovou revoluci odstartovalo v Aarhusu původně Volvo. To dodalo nejrpve 4 vozy standardní délky a po nich 29 kloubových vozů. (foto: Libor Hinčica)
Ty první pořídil již v roce 2019 od Volva, které tehdy dodalo čtveřici 12m vozů. Následně švédský producent uspěl ve městě ještě jednou a postupně v roce 2021 předal 29 článkových elektrobusů Volvo 7900 Electric Articulated. Poté už na scénu nastoupil Solaris, který ovládl nejprve soutěž na dodání 23 článkových a 6 standardních elektrobusů a v roce 2023 přidal vítězství v tendru na dalších 57 vozů Urbino 18 electric, jejichž dodávky proběhly v letech 2024 a 2025 (původní kontrakt byl uzavřen na 56 vozů, avšak později byl o jeden vůz navýšen).
Celkem tak má Aarhus již nyní 119 elektrobusů, zatímco dieselových vozů by mělo být ve flotile 86. Jejich náhrada za elektrobusy má být možná (s ohledem na rozvoj baterií v posledním období) již v poměru 1:1, tzn. že se elektrobus již plně vyrovnal (a to i v článkovém provedení) dieselovému autobusu. I proto nyní AarBus poptal právě 86 elektrobusů.
Pro Solaris je úspěch v Aarhusu velmi důležitý v jeho snaze o udržení pozice na místním trhu. Firma, ač stále drží pozici jednoho z lídrů v oblasti dodávek elektricky poháněných vozidel, čelí rostoucímu apetitu čínské konkurence, s níž tak svádí napříč Evropou boje. Solaris se ve své tiskové zprávě chlubí, že do Dánska dodal přes 350 autobusů, z nichž má 100 ks připadat na elektrobusy. Většina z nich – 86 – je ale provozována u AarBusu, zbylých 14 připadá na tříčlánkové elektrobusy v Aalborgu. Dvojice největších čínských dodavatelů elektrobusů do Evropy – BYD a Yutong – předala oproti tomu dánským dopravcům již okolo 600 vozů, dalších takřka 150 vozů nese značku Golden Dragon.
 
                                 
                                            
                                         
                                            
                                        