Menu

Solaris dodá 56 kloubových elektrobusů do dánského Aarhusu

Solaris dodal do Aarhusu již 29 svých elektrobusů, dalších 56 dorazí do města v průběhu let 2024 a 2025. (foto: AarBus)
Solaris dodal do Aarhusu již 29 svých elektrobusů, dalších 56 dorazí do města v průběhu let 2024 a 2025. (foto: AarBus)
Stáhnout PDF
Autobusy
29. 06. 2023 20:15
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dánské přístavní město Aarhus udělalo další krok za lokálně bezemisní městskou autobusovou dopravou, kterou by rádo nabídlo svým občanům již od roku 2027. Se společností Solaris Bus & Coach ze španělské skupiny CAF podepsal místní dopravce AarBus smlouvu, na jejímž základě přibude ve městě v nadcházejících dvou letech 56 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric.

Druhé největší město království z Jutského poloostrova provozuje v současné době 62 elektrobusů, z nichž 29 již nyní reprezentují vozy španělsko-polského producenta. Nákup dalších 56 vozů by měl dle zástupců AarBusu zajistit elektrifikaci 80 % autobusové flotily, neboť s elektrickým pohonem bude 118 ze 149 provozovaných autobusů. AarBus v této statistice ale využívá to, co můžeme z českého prostředí znát jako tzv. „ostravský bezdieselový přepočet“, tedy uplatnění takových početních operací, jejichž výsledek zaručí příznivý výsledek pro marketingovou kampaň, aniž by bylo nutné čtenáře zatěžovat pravdou. Ve skutečnosti je (a bude) počet autobusů v Aarhusu vyšší – konkrétně jde o 190 vozidel, kdy 41 vozů je vykazováno jako provozní záloha, takže počet elektrobusů bude představovat 62 % flotily, nikoli 80 % (byť i nižší číslo je pochopitelně úctyhodné).

Hodnota nového kontraktu činí 37 mil. € (cca 870 mil. Kč; průměrně 15,5 mil. Kč/vůz). První dodávka bude čítat 31 vozů, jež budou dodány během srpna a září 2024, druhá zbylých 25, které dorazí do města v téže měsících, ale až roku 2025.

AarBus informoval o tom, že by díky inovacím měla být použita nová generace baterií Solarisu (Solaris High Energy) poskládaných z článků na bázi chemického složení NMC (nikl-mangan-kobalt), jež mají poskytovat další dojezd než dříve dodané vozy. Podle sdělení Solarisu ale mají mít baterie kapacitu elektrické energie jen „přes“ 450 kWh, přičemž současná generace baterií nabízená Solarisem pro článkové vozy má až 520 kWh. Pohon bude zajišťovat dvojice motorů integrovaných v nábojích kol zadní nápravy, nabíjení bude možné pouze skrze standardizované zásuvky. Jak bývá pro severské země typické, budou vozy vyhotoveny se zlepšenou tepelnou izolací (mj. dvojitým zasklením). Ve vozidlech má být umístěno 47 pevných sedadel a 3 sklopná sedadla, mimoto pojme každý z autobusů ještě 88 stojících pasažérů.

Podobné články