Menu

Rosario pokračuje v přestavbě autobusů na trolejbusy

Jeden ze dvou v červnu 2025 dodaných trolejbusů. (foto: Municipalidad de Rosario)
Jeden ze dvou v červnu 2025 dodaných trolejbusů. (foto: Municipalidad de Rosario)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
02. 07. 2025 14:59
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Pomalu, ale přece. Argentinské Rosario pokračuje v přestavbě ojetých autobusů na trolejbusy. V červnu 2025 byla dokončena přestavba v pořadí sedmého a osmého autobusu, přičemž dalších 7 vozidel bude ještě následovat. 

Plán přestavět ojeté rosarijské autobusy na trolejbusy je už poměrně starý. První autobus byl přestavěn už roku 2019, další roku 2022. Městský dopravce Movi Rosario ve spolupráci s privátním a univerzitním sektorem přestavěl v letech 2022 až 2024 ještě další tři vozidla, nicméně činil tak ve svých prostorách, ve kterých neměl potřebné zázemí, a proto mu v tomto období tří let trvala přestavba jednoho vozidla v průměru 9 měsíců. Loni 8. července město vypsalo zakázku, ve které poptávalo přestavbu dalších 10 ojetých autobusů na trolejbusy, a to v přepočtené hodnotě asi 27 mil. Kč (cca 2,7 mil./vůz). Cílem bylo právě zrychlit přestavbu vozidel. Do termínu 8. srpna 2024 se přihlásilo jen sdružení tvořené lokální firmou Inventu a národní univerzitou Universidad Nacional de Rosario, tedy stejnými subjekty, které s městským dopravcem kooperovaly na přestavbě prvních pěti autobusů.

Jeden z ex-autobusů na lince K. (foto: Darío Beckley)

Očekává se, že zhruba do jednoho roku bude dokončen 15. trolejbus. Všech 15 vozidel se umístí na linku K, kde ještě stále slouží zhruba tucet brazilských vozů typu Marcopolo Torino, které už mají odpracováno skoro 40 let. Linka K je mimochodem od prosince 2023 jedinou, která v tomto městě funguje. Ruské trolejbusy Trolza Megapolis, které byly díky bateriím nasazeny na částečně nezatrolejovanou linku Q, totiž vypovídaly při jízdě bez trolejového vedení opakovaně službu a tuto vadu se nepodařilo místním pracovníkům vyřešit. Už předtím musel u některých ruských vozů dopravce vylepšovat jejich konstrukci. Kvůli likvidaci ruského podniku pak nebylo po roce 2020 možné na vozy sehnat náhradní díly, a tak dopravce musel některé vozy odstavit, zbylé pak poslal vypomáhat na linku K.

Interiér jednoho z přestavěných trolejbusů. Jednotlivé vozy se mezi sebou odlišují v některých detailech. (foto: Darío Beckley)

Město nyní na nové trolejbusy nemá peníze, avšak nářky, jak si nemůže nové trolejbusy dovolit, je možné slyšet z jeho vedení už dlouhá léta. Paradoxně na opakované nákupy desítek nových autobusů různých druhů si město vždy nějaké peníze najde, takže i s ohledem na to, že hovoříme o více než milionovém městě, se ani nechce věřit, že by si v Rosariu nemohli dovolit několik nových trolejbusů jednou za dekádu koupit. Každopádně s odkazem na nedostatek peněz byl odpískán i záměr návratu dalších dvou kdysi existujících trolejbusových linek. Nezbývá než věřit, že se místní občané dočkají v budoucnu něčeho lepšího než jen přestavených autobusů, na druhou stranu se v dnešním světě jedná o počin, který vede k prodloužení života vysloužilé techniky a který je určitě hodný zmínky. 

Dodejme ještě, že situace v druhém přežívajícím argentinském provozu, Córdobě, není vůbec růžová. Tamní dopravce sice udržuje trolejbusy v provozu, ty však už mají většinou za sebou dlouhé desítky let služby. Kromě toho je provoz na tamních třech trolejbusových linkách velmi redukovaný. Město po dlouhá léta do nových trolejbusů neinvestuje, zato nakoupilo za posledních 10 let stovky nových autobusů. Loni se sice objevila zmínka, že by do Córdoby mohly přijít nové vozy čínské provenience, tato zpráva ale vzápětí vyšuměla do ztracena. 

Podobné články