Menu

Řím ukázal podobu nových tramvají od CAFu

Designový návrh nových tramvají CAF Urbos pro Řím. (zdroj: radnice města Říma)
Designový návrh nových tramvají CAF Urbos pro Řím. (zdroj: radnice města Říma)
Stáhnout PDF
Tramvaje
05. 01. 2024 18:08
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Římský dopravní podnik ATAC mohl těsně před Vánoci nadělit svým občanům tramvajový dárek. Podepsána byla smlouva se společností CAF, v jejímž rámci může město postupně nakoupit až 121 nových tramvají. Jistou část zakázky představuje dodání 40 vozidel.

CAF byl oznámen jako vítěz obří zakázky již v září 2023, avšak proti jeho vítězství byla vznesena hned dvojice protestů. V italských médiích se hovoří pouze o odvoláních „třetího“ a „čtvrtého“ uchazeče, aniž by byla uvedena jejich konkrétní jména. Z dříve zveřejněných informací je známo, že se tendru vedle španělského CAFu účastnili také výrobci Škoda Transportation, Hitachi a Stadler. Krajský správní soud regionu Lazio ovšem vyhodnotil protesty jako neopodstatněné a dne 5. 12. 2023 je oba zamítl. Tím se otevřela cesta k podpisu smlouvy, k čemuž došlo dne 21. 12. 2023.  

První tramvaje by měly být dodány do 18 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do června 2025. Za čtyřicítku vozů vynaloží Řím 163 mil. €, jeden vůz o délce 33,5 m (včetně pětileté údržby) tedy vychází na zhruba 100 mil. Kč. Každá z tramvají má nabídnout 215 míst, z toho 68 k sezení. Opčních 81 tramvají by mělo být vybaveno – v případě, že město rozhodne o jejich pořízení – trakčními bateriemi, neboť se do budoucna počítá se snesením trolejového vedení v některých úsecích v centru města.

Vozidla pro Řím výrobce tradičně řadí do rodiny CAF Urbos, podle zveřejněných informací lze usuzovat, že by koncepčně mělo jít o vozidla podobná například tramvajím Škoda 29/30T v Bratislavě či vozům z produkce Hyundai Rotem ve Varšavě, tj. že by krajní podvozky měly být otočné.  

Urbosy mají nahradit tramvaje Stanga z let 1947 až 1952, kterých má dopravce formálně stále k dispozici 39. Šest z nich má projít do budoucna opravou a sloužit na místní retrolince, sedmý vůz bude uchován jako ryze muzejní. Zájemci, kteří se hodlají do Věčného města vydat, aby si mohli tramvajový provoz ve městě patřičně zdokumentovat, by tak měli učinit mimo období června až října letošního roku. Město totiž oznámilo, že kvůli rekonstrukci vozovny Porta Maggiore bude tramvajový provoz v uvedeném období zcela přerušen. Úpravy vozovny přímo souvisejí s nákupem nových vozů.    

Podobné články