Menu

Quito vypsalo tendr na 25 nových trolejbusů. Podmínkám vyhovuje jen Yutong

Trolejbus v Quitu na archivním snímku. (foto: Steve Morgan
Trolejbus v Quitu na archivním snímku. (foto: Steve Morgan
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 12. 2022 17:02
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Ekvádorské Quito včera vypsalo tendr na 25 nových trolejbusů, které budou parciální a článkové. Zakázka v očekávané hodnotě 14 793 750 USD, což je asi 338 mil. Kč (tj. 13,5 mil. Kč/vůz), má jasného favorita. Tím je čínský Yutong.

Zadávací dokumentace sama o sobě obsahuje stovky stran, avšak případní zájemci mají na podání nabídky necelé tři týdny. Už 3. ledna 2023 totiž končí lhůta pro podání nabídek. Přes Vánoce přitom bude na quitské radnici minimum pracovníků, zejména těch výkonných, na které by se bylo možné ve věci tendru obrátit. Taktéž je problém pro zahraniční zájemce přes vánoční svátky formalizovat a na místo doručit veškeré dokumenty, jež jsou v tendru požadovány, tedy pokud zrovna není zájemcem společnost z Číny, kde Vánoce mají na činnost veřejných institucí téměř minimální vliv. Jenže to je jen zlomek „náhod“, které tato krátká soutěž má. 

Na výrobu vozidel bude mít vítěz soutěže jen 180 dnů, což nelze stihnout bez toho, že by už o svém vítězství nebyl daný podnik informován předem a mohl se materiálově předzásobit. Vítězství Yutongu je dále pojištěno i na jiných frontách. Mezi kvalifikačními podmínkami se například objevuje nejen povinnost prokázat výrobu 70 trolejbusů za posledních 15 let v min. souhrnné hodnotě více než 250 mil. Kč, prodaných aspoň do dvou zemí světa, ale také povinnost prokázat výrobu aspoň 50 trolejbusů v posledních 10 letech, navíc prodaných do některé ze zemí Latinské Ameriky. Tuto podmínku splňuje jen Yutong, který dodal za poslední tři roky více než 300 trolejbusů do Ciudad de México. 

Aby snad nemohl nikdo quitskou radnici lehce nařknout z manipulace nebo přihrávání zakázky spřátelenému subjektu, nechalo se její vedení krýt všemi možnými dokumenty, které by měly vyloučit antikorupční jednání. Nicméně to nemění nic na tom, že je celý tendr nakonec, obsáhlým pasážím textu informujícím o záměru radních přinést transparentní a spravedlivou soutěž navzdory, ušit na míru jen jedinému podniku na světě. V doprovodné dokumentaci k tendru se sice například dozvíme, že bylo osloveno 30 firem po celé světě, jenže na znění původně zamýšlené soutěže neměla žádná z nich oficiálně reagovat. Ovšem už není dodáno, že původně zamýšlená soutěž měla mít technické podmínky nastavené tak, že je nešlo splnit. Po tomto „krycím kroku“ si tak quitská radnice otevřela cestu k jednání jen s vybranými subjekty. Takto letos v létě oslovila napřímo jen 3 čínské firmy, z nichž dvě jsou v oboru trolejbusové dopravy naprosto neznámá jména, s tím, aby poslaly své cenové nabídky. Na základě jejich vyjádření pak připravila odhadovanou cenu právě běžícího tendru. Jenže jeho podmínky splňuje jen Yutong. 

Dodejme ještě, že celkem je do roku 2024 v plánu pořídit 50 trolejbusů. To je méně než polovina vozidel, která byla původně pro quitský trolejbusový systém pořízena. Momentálně má být provozuschopných už jen okolo 70 vozidel, většina z nich má být na konci tohoto roku vyřazena (totéž však už bylo slibováno před dvěma léty a nestalo se). 

Podobné články