Dne 24. 12. 2025 došlo v tureckém závodě v Ankaře k nakládce prvního z 30 objednaných trolejbusů Bozankaya SNG 12T pro Dopravní podnik hl. m. Prahy. Trolejbus zamířil do černomořského přístavu nedaleko Istanbulu, odkud se přepraví do Rumunska. Po vyřízení celních procedur bude následně dál pokračovat na silničním trajleru do Prahy, do níž se očekává jeho příchod na začátku roku 2026.
V Praze by se měl první pražský vůz „prohodit“ s testovacím trolejbusem (jenž bude naopak odvezen zpět do výrobního závodu), který krátce po půlnoci na Štědrý den dokončil předepsaný zkušební provoz v rozsahu 30 000 km. Tento vůz se už v ulicích objeví jen jednou, a to dne 28. 12. 2025 v rámci zvláštní fotojízdy pro fanoušky městské dopravy, jak jsme informovali v našem včerejším článku.
První pražskou „Boženku“ by mělo v průběhu ledna následovat dalších šest vozů, čímž bude pokryta první část objednávky od DPP. Snahou výrobce je stihnout termín dodávky v polovině února. Kontinuálně pak bude pokračovat expedice zbylých 24 trolejbusů, jež mají být dodány do konce dubna 2026.

„Manipulační jízda“. První pražský trolejbus Bozankaya SNG 12T najíždí vlastní silou na silniční trajler v Ankaře dne 24. 12. 2025. (foto: Bozankaya)
Pražské provedení SNG 12T již odpovídá požadavkům Dopravního podniku vyplývajících ze zadávacího řízení a následných jednání se zákazníkem v rámci upřesňování specifikace. V praxi to znamená provedení interiéru i exteriéru podle manuálu PID, změnu uspořádání prvků na stanovišti řidiče (fakticky dle vzoru vozů SOR TNS 18), úpravu režimu stahování sběračů či použití předsuvných dveří (druhých a třetích) atp. Základní konfigurace (elektrická výzbroj, trakční motor, trakční baterie atp.) je ale s testovacím vozem identická.
Trolejbusy Bozankaya SNG 12T obdrží v Praze ev. č. 515–544. Z drtivé většiny byly ve výrobě použity komponenty pocházející z Evropské unie – trakční motor vyrábí rakouská firma TSA, baterie francouzská společnost Forsee Power, elektrickou výzbroj polský Medcom, sběrače český závod Faiveley, dveře nizozemská Ventura, dodávku podlahové krytiny zajistila česká společnost ANVI TRADE, sedadel cestujících polský Ster, sedadla řidiče španělská firma ISRI atp. Jeden vůz – s desetiletou zárukou na vozidlo i trakční baterie – vychází na necelých 13,6 mil. Kč bez DPH, což je o zhruba 20–25 % nižší částka, než za jakou v současné době kupují české dopravní podniky nové trolejbusy s mnohem kratší zárukou v sérii předstíraných výběrových řízeních.