Menu

První pražské Streetwaye vyjely u ČSAD Střední Čechy

První Streetway vyjel v Praze dne 28. 2. 2023 na linku číslo 103. Jeho majitelem je ČSAD Střední Čechy. (foto: ROPID)
První Streetway vyjel v Praze dne 28. 2. 2023 na linku číslo 103. Jeho majitelem je ČSAD Střední Čechy. (foto: ROPID)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 02. 2023 20:43
Vojtěch Mařík
3 minuty čtení

Dopravce ČSAD Střední Čechy po dlouhém čekání konečně převzal první dvojici z celkem pěti autobusů Iveco Streetway 12M, které objednal v loňském roce, a ukončil tak několikaletou tradici nákupů autobusů z francouzského Annonay pro své městské linky.

Světlo světa spatřila typová řada Streetway z produkce tandemu Iveco a Otokar v létě roku 2021. V České republice se následně poprvé ukázala novinka hned v listopadu téhož roku na veletrhu Czechbus, kde byl na odiv vystavený vůz výrobního čísla 2, který následně procestoval republiku v rámci předváděcí tour, započaté v lednu 2022 v pardubickém Dopravním podniku.

Prvním českým dopravcem, provozujícím na svých linkách autobus Streetway, měl být pardubický Dopravní podnik, který v listopadu roku 2022 odkoupil výše zmíněnou „předváděčku“, nicméně ji ani do začátku března 2023 neobdržel. První příčku mezitím shrábla moravská pobočka Transdevu, která tři převlečené Otokary v lednu zařadila do provozu krnovské MHD

Pohled na zadní čelo prozrazuje původ v Otokaru Kent C opravdu okázale, právě tato část karoserie totiž nedoznala téměř žádných změn. Snímek byl pořízen v satalickém areálu Arrivy City během příprav na převoz do Mělníka. (24. 2. 2023; foto: Vojtěch Mařík)

Poslední medailovou pozici v zařazování autobusů Streetway nyní obsadila ČSAD Střední Čechy, jež zakoupilo na podzim loňského roku dvojici vozidel standardní délky pro provoz na městské lince PID 103 (Ládví – Ďáblice – Březiněves). Ta byla v posledních letech často skloňována v souvislosti s nasazováním dvoudveřových autobusů. Středočeská ČSAD vozy zakoupila u „tradičního“ dealera, totiž TEZAS servisu z pražských Satalic. Poprvé se v jeho areálu červenošedé přírůstky objevily na přelomu listopadu a prosince, přičemž na obou vozech byly následně zahájeny další zásahy, související s vybavením dle standardu pro vozidla nasazovaná na linky PID. Právě v tomto procesu ale narazila kosa na kámen.

Streetwaye se vydaly ve stopách svých elektrických tureckých souputníků, vozů Škoda 36BB E’CITY, a vykazovaly závady na elektroinstalaci v oblasti dveří, na nichž nefungovalo správně poptávkové otevírání dveří a vozy se, když byl systém POD zapnutý, otevíraly samovolně při každém zastavení. Na začátku nového roku se tak vozy vrátily do závodu Iveco ve Vysokém Mýtě, odkud se vrátily během února zpět do TEZASu. Vozidlům byla do května na funkci poptávkového otevírání dveří udělena výjimka, neboť se ji i přes několik měsíců trvající snahu nepovedlo kompletně zprovoznit. Ze satalického areálu si dvojici zákazník odvezl 23. a 24. února, dne 27. 2. 2023 byla zkompletována vizuální stránka doplněním výsostných symbolů dopravce a integrovaného systému a vozy se obratem vrhly do ostrého provozu. Vůz ev. č. 8103 zahájil éru Streetwayů v systému PID v úterý 28. 2. na výkonu 103/6, ve středu 1. 3. 2023 by měl být na téže lince (103/7) vypraven i druhý vůz s evidenčním číslem 8104.

Pohled od interiéru vozu Iveco Streetway od ČSAD Střední Čechy. (24. 2. 2023; foto: Vojtěch Mařík)

ČSAD Střední Čechy pořídila Streetwaye v konfiguraci pro výkony na městských linkách Pražské integrované dopravy. Motorizaci nabízí Iveco pro naftovou dvanáctimetrovou variantu autobusu pouze jednu, a tou je šestiválec Iveco Cursor 9 o výkonu 228 kW plnící emisní normu EURO VI-E. Nabídku automatických převodovek tvoří klasická dvojice VOITH Diwa 6 a ZF Ecolife 2, z nichž ČSAD Střední Čechy zvolilo první zmíněnou.

Interiér autobusu nabídne celkem 29 míst k sezení a 51 míst k stání, s tím, že plošina pro kočárek nebo invalidní vozík je umístěna naproti středním dveřím a nabízí kapacitu pro pouhý jeden kočárek, respektive invalidní vozík. Sedačky jsou potaženy tradičně červenou a modrou koženkou, zádržné tyče jsou nerezové. Tepelný komfort ve voze zajišťuje celovozová klimatizace, o informovanost cestujících se postará dvojice LCD obrazovek a hodiny se zobrazovačem tarifního pásma, obojí z dílny společnosti Bustec. Vnější informační panely dodal taktéž Bustec, v souladu se standardy se jedná o oranžová LED tabla. Součástí je rovněž kamerový systém a USB nabíjecí porty pro mobilní zařízení.

Řidiče na jeho pracovišti čeká komfortní příplatkové sedadlo ISRI, lednice a v kontrastu se srovnatelnými vozy v kategorii také nemalý úložný prostor. Samotná palubní deska je oproti ostatním autobusům Iveco o něco méně přehledná a celkově lacinější.

Připomeňme, že výrazně větší dodávku Streetwayů očekává také Dopravní podnik hlavního města Prahy, který v loňském roce vysoutěžil až 243 těchto vozů ve dvanácti i osmnáctimetrové variantě. Prvních 15 kloubových vozů mělo dorazit původně do konce loňského roku, ale stejně jako ostatní dodávky, i tato má výrazný skluz a první článkové Streetwaye na území Česka a Slovenska tak můžeme očekávat dle posledních informací koncem měsíce.

Podobné články