Menu

Autobusy Iveco Streetway zamíří do Krnova

Autobus Iveco Streetway se stane součástí i městské dopravy v Krnově. Do provozu zde mají vyjet tři vozy. (foto: Iveco Bus)
Autobus Iveco Streetway se stane součástí i městské dopravy v Krnově. Do provozu zde mají vyjet tři vozy. (foto: Iveco Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 10. 2022 19:56
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V loňském roce představil výrobce Iveco Bus novinku v podobě modelu Iveco Streetway, který je výsledkem dříve avizované spolupráce mezi Ivecem a tureckým producentem Otokar. Právě v Turecku se autobusy s obchodním jménem Streetway vyrábějí, přičemž jako základ je použit model Otokar KENT C, jenž v článkové „originální“ verzi slouží například v Bratislavě. Ve verzi pro Iveco Bus jsou autobusy opatřeny motory z produkce FTP Industrial (skupiny, jíž je Iveco Bus součástí) a upraveným designem obou čel, přičemž Iveco už autobusy nabízí na trzích napříč Evropou, zároveň si ale v nabídce ponechává i „svůj“ typ Urbanway.   

Dlouho se v České republice a na Slovensku pohyboval jen jeden předváděcí vůz Iveco Streetway ve 12m provedení, který stále slouží předváděcím účelům výrobce, momentálně je už od srpna 2022 zapůjčen dopravci ČAD Blansko. Další předváděcí vůz se k němu přidal teprve nedávno, od října 2022 jej testuje slovenský zákazník, konkrétně DP Považská Bystrica. Na Slovensku si autobusy Iveco Streetway našly také prvního zákazníka v rámci bývalé federace. Na konci září 2022 bylo pět autobusů uvedeno do provozu v Rožumberoku ve službách dopravce Blaguss Slovakia, jenž ve městě zajišťuje provoz MHD. Brzy by se měly Streetwaye objevit i u prvních českých zákazníků. 

Velký úspěch se podařil Ivecu v Praze, kde ovládlo trojici soutěží na dodávku až 253 autobusů. Deset z nich má představovat částečně nízkopodlažní model Iveco Crossway CITY LE 14,5m z vysokomýtské produkce, dalších až 100 sólo vozů a až 143 kloubových má být reprezentováno tureckým Streetwayem. Prozatím byla podepsána prováděcí smlouva na dodání prvních 15 článkových vozů, které mají být dodány počátkem příštího roku, vedení pražského DP však mělo schválit už i plán návazných dodávek, takže lze v nejbližší době očekávat využití další části opce, která by měla zahrnovat více než šest desítek autobusů (v poměru přibližně 2:1 ve prospěch sólo vozů).

Vedle pražského DP nasadí autobusy Iveco Streetway do provozu i dopravce Transdev. Ten uspěl ve výběrovém řízení na zajištění provozu MHD ve slezském Krnově, když porazil stávajícího provozovatele, tj. firmu Arriva autobusy, a firmu Z-Group. K převzetí provozu městské dopravy by mělo dojít již od 1. 1. 2023, a to na dobu pěti let. Hodnota kontraktu činí 13,4 mil. Kč bez DPH ročně (při dopravním výkonu 279 383 km/rok šlo tedy o částku 47,94 Kč/km), přičemž každoročně je možné jej valorizovat dle vývoje inflace. Jelikož ceny byly stanoveny ještě podle roku 2021, bude již v příštím roce cena bezpochyby navýšena. Město dnes odhaduje, že za rok 2023 zaplatí za služby městské dopravy okolo 18,2–18,5 mil. Kč.

Počet linek i jejich trasy mají zůstat neměnné. V současné době je v provozu sedm linek čísel 801 až 807, přičemž Arriva zde na linky nasazuje pestrou směsici typů, konkrétně jde o jeden autobus Iveco Crossway LE 12m, o jeden vůz SOR CN 12, dále o dva vozy SOR CN 10,5 a jeden vůz v městské verzi BN 10,5, dva autobusy SOR NB 12 a jeden elektrobus SOR EBN 10,5 (celkem tedy o 8 autobusů).

Transdev předložil svou nabídku na provozování krnovské MHD ve dvou variantách. První počítala s pořízením šesti starších vozidel z roku 2014, druhá zahrnovala pořízení tří vozů Iveco Streetway ve 12m provedení, jednoho nového autobusu SOR NS 12 a dvou starších autobusů SORů BN 9,5 (ex-Arriva Nitra). Jelikož cenový rozdíl v nabídkách neměl být dramatický, rozhodlo se vedení města upřednostnit dražší variantu s novými vozidly. Streetwaye si tak naleznou cestu do dalšího českého města. V provedení pro Krnov mají nabídnou 29 míst k sezení, celovozovou klimatizaci, USB nabíjecí porty či WiFi připojení.

Podobné články