Menu

První egyptská Volva 7900 Electric zamíří do Lucemburska

Současná flotila elektrobusů Volvo 7900 Electric ve službách DEMY SCHANDELER S.àr.l. (foto: Volvo Buses)
Současná flotila elektrobusů Volvo 7900 Electric ve službách DEMY SCHANDELER S.àr.l. (foto: Volvo Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
30. 01. 2024 19:49
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Éra výroby autobusů Volvo ve vlastním závodě švédské společnosti se chýlí nezadržitelně ke konci. Výrobce v loňském roce oznámil, že s produkcí autobusů ve vlastní režii končí, z trhu ale nehodlá odejít docela. Výrobu městských a příměstských autobusů a elektrobusů by měla převzít egyptská firma MCV, s níž Volvo v minulosti již úzce spolupracovalo v oblasti dodávek pro Velkou Británii. Výrobu zájezdových autobusů má pak převzít španělská firma Sunsundegui, zatímco patrové zájezdové autobusy bude nadále karosovat finská společnost Carrus Delta. Pro elektrobusy vyrobené v Egyptě se podařilo Volvu získat před koncem roku 2023 již prvního zákazníka, a to z náročného lucemburského trhu v podobě dopravce DEMY SCHANDELER S.àr.l.

Rodinná společnost založená v roce 1949 si objednala celkem 15 elektrobusů Volvo 7900 Electric ve 12m variantě, které mají být dodány na jaře 2025. Dan Pettersson, zastávající funkci Senior Vice Presidenta Volvo Buses, uvedl, že zakázka ukazuje důvěru, jakou má zákazník ve značku Volvo a její organizaci a že firma tímto pokračuje jako silný partner na evropském trhu. Jak velká tato síla reálně bude (neboť jedna vlaštovka, jak známo, jaro nedělá), se ještě ukáže. Reference z Lucemburska nicméně určitě svou váhu má.

DEMY SCHANDELER provozuje okolo 230 autobusů v městském, linkovém i dálkovém provedení a k nim ještě zhruba 150 minibusů. Elektrobusů vlastní dopravce celkem 38, avšak jde o poměrně pestrou směsici typů, mezi nimiž rozhodně nejsou zastoupeny jen „prémiové“ západní značky. Po deseti kusech jsou sice přítomny elektrobusy od Volva (Volvo 7900 Electric) a Mercedes-Benzu (eCitaro), ještě o jeden vůz více ale dodal turecký Karsan v podobě modelu e-Atak. Mimoto bychom ve flotile nalezli i dva vozy MAN Lion’s City 12E a pak čínské reprezentanty značek Higer (s jedním vozem obchodního jména Azure) a Yutong (s čtyřmi elektrobusy ICe 12). V roce 2024 by mělo přibýt dalších 15 elektrobusů – šest dvanáctimetrových eCitar a devět čínských Higerů Azure.  

Desítka elektrobusů Volvo, jež je momentálně ve vozovém parku zastoupena, zvládla od roku 2022 najezdit okolo 800 000 km, což je na elektrobusy velmi obstojné číslo. Vozidla jsou přitom vybavena pouze čtveřici bateriových boxů, zatímco nová patnáctikusová objednávka počítá s pěti boxy o celkové kapacitě elektrické energie 470 kWh. Také tyto vozy by měly být nabíjeny pouze v garážích, přičemž dopravce používá nabíječky různých dodavatelů (ABB, Heliox a Kempower).

15 elektrobusů Volvo 7900 Electric nebude určeno pro nějakou konkrétní vybranou provozní oblast a dopravce počítá s tím, že je přerozdělí v rámci celé oblasti své působnosti.

Podobné články