Menu

První česká vlakotramvaj? AŽD koupila tramvaj KT8D5R.N2 z Brna

Tramvaj KT8D5R.N2 ev. č. 1719 by se měla stát první českou vlakotramvají. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaj KT8D5R.N2 ev. č. 1719 by se měla stát první českou vlakotramvají. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
06. 05. 2025 08:12
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost AŽD Praha odkoupila od Dopravního podniku města Brna (DPMB) jeden tramvajový vůz typu KT8D5R.N2, který by se měl podrobit přestavbě na testovací vlakotramvaj, jež by pak mohla být nasazena do provozu na části trati č. 063 v úseku Kopidlno – Dolní Bousov, který AŽD v roce 2016 získala do svého vlastnictví a využívá jej jako zkušební polygon (nedávno zde na sebe firma upozornila nasazením automaticky řízeného vlaku „EDITA“ postaveného na bázi upraveného motorového vozu řady 810, potažmo 811).

Dopravní podnik města Brna pořídil v letech 1986–1993 celkem 28 tramvají KT8D5, z čehož posledních pět vozů odpovídalo exportní verzi pro Sovětský svaz. Na tuto dodávku navázalo sedm částečně nízkopodlažních vozů KT8D5N s elektrickou výzbrojí TV14 (v letech 1998–1999) a v letech 2002 a 2003 byly zařazeny ještě tři tramvaje KT8D5 původem z Košic, z nichž dvě byly rovnou po opravě zařazeny do provozu coby typ KT8D5.RN2, tedy se středním nízkopodlažním článkem. Vůz ev. č. 1737 (ex-Košice ev. č. 519) se stal vůbec první takto modernizovanou tramvají u nás, a tím i v celosvětovém měřítku. Postupně pak byly do roku 2014 tímto způsobem rekonstruovány i všechny ostatní brněnské tramvaje KT8D5.

V souvislosti s nákupem nových tramvají Škoda 45T, kterých má DPMB k dispozici již 10, začaly být první brněnské „ká té osmičky“ vyřazovány z provozu. Jako první byla vyřazena ještě před příchodem nových škodováckých vozů tramvaj ev. č. 1706, která nejprve zamířila v roce 2020 na opravu do ústředních dílen, ale pro špatný stav vozidla bylo nakonec rozhodnuto od finančně nákladné akce ustoupit a vůz byl v roce 2021 vyřazen. Po něm následovalo ještě dalších 8 vozů, takže dnes má Brno k dispozici 22 vozů KT8D5R.N2 a 7 zástupců typu KT8D5N.

Z vyřazených tramvají KT8D5R.N2 si jeden vůz vytipovala společnost AŽD, konkrétně tramvaj ev. č. 1719, která byla zařazena do provozu dne 12. 4. 1990 a v roce 2012 prošla modernizací na typ KT8D5R.N2. Vyřazené vozidlo výrobce zabezpečovacích zařízení pořídil za částku 1 mil. Kč bez DPH, přičemž vůz přebírá ve stavu, v jakém se momentálně nachází, což znamená coby složeninu z vozů ev. č. 1719 (dva články) a 1723 (jeden článek). Vůz ev. č. 1719 měl v prosinci 2024 nehodu, při níž došlo k poškození jednoho z článků, avšak článek z vozu ev. č. 1723 nenahradil onen poškozený díl, ale druhý krajní článek, který byl nepoškozený, čímž vzniklo spojení jednoho poškozeného článku vozu ev. č. 1719, středního článku vozu ev. č. 1719 a jednoho krajního článku z vozu ev. č. 1723. Nepoškozený krajní článek z vozu ev. č. 1719 byl s ohledem na lepší technický stav převzat pro vůz 1723, který prochází momentálně generální opravou.

Úpravy, které má AŽD na tramvaji plánovat, by se neměly realizovat v Brně. Z něj si musí nový vlastník tramvaj odvézt do 15 dnů od doručení výzvy ze strany DPMB. Smlouva byla podepsána na straně AŽD dne 17. 4. 2025, na straně DPMB dne 30. 4. 2025, ke zveřejnění došlo dne 5. 5. 2025, čímž se stal dokument právně účinný.

Společnost AŽD již na jaře roku 2024 ve svém časopisu Reportér informovala o tom, že má v plánu si jednu tramvaj pořídit. Po blíže neupřesněné přestavbě by měla být nasazena na experimentální trať Kopidlno – Dolní Bousov, přičemž hlavním motivem těchto aktivit má být přesvědčit odpůrce vlakotramvají, že tramvajové vozy na železniční infrastruktuře jsou ekonomicky výhodným způsobem, jak udržet provoz na lokálních tratích, u nichž se zvažuje jejich zrušení. „Podle vedení AŽD jsou vlakotramvaje skvělým a ekonomicky zajímavým způsobem, jak provozovat městskou hromadnou dopravu s napojením na přilehlé lokální dráhy,“ uváděl Reportér 2/2024 v závěru příslušného textu. 

Podobné články