Menu

První „Boženka“ míří do Prahy na testování

Trolejbus Bozankaya SNG 12T na silničním trajleru. (foto: Bozankaya)
Trolejbus Bozankaya SNG 12T na silničním trajleru. (foto: Bozankaya)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
05. 06. 2025 13:04
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 3. 6. 2025 opustil výrobní závod společnosti Bozankaya testovací trolejbus Bozankaya SNG 12T, jehož cílovou destinací je Praha. Trolejbus, pro který se již mezi pracovníky pražského DP vžila přezdívka „Boženka“ (jakožto zkomolenina jména Bozankaya), bude sloužit k homologačním zkouškám dle podmínek Drážního úřadu.

Připomeňme, že Dopravní podnik hl. m. Prahy uzavřel dne 17. 1. 2025 rámcovou smlouvu na dodávku až 70 trolejbusů s tureckým výrobcem Bozankaya Rayli Sistemler, který dokráčel k vítězství po dlouhotrvajícím konkurenčním boji. Následně DPP objednal dne 7. 2. 2025 prvních sedm a dne 31. 3. 2025 dalších 23 vozů, které budou sloužit na budoucích trolejbusových linkách čísel 51, 52 a 53, jejichž stavba již probíhá. 

Před zahájením dodávek sériových vozů bylo v zájmu stihnutí homologačního procesu rozhodnuto zahájit v České republice s tzv. neadresným vozidlem. Původně měl tomuto účelu sloužit dříve dokončený bíle lakovaný první prototyp trolejbusu SNG 12T, nicméně vzhledem k době, po níž se natahovalo podepsání smlouvy s Prahou, se podařilo v mezičase zahájit (a nyní již i dokončit) výrobu dalšího neadresného vozu v červeno-šedém lakování, který byl nakonec pro zkoušení v Praze upřednostněn. První prototyp zůstává s ohledem na jiné projekty výrobce v Turecku.

Testovací trolejbus začal být vyráběn s mírným předstihem před sériovými vozy téhož typu pro Temešvár (z nichž první dorazil do cílové destinace dne 3. 6. 2025), avšak nakonec byla i s ohledem na aktivní zájem vedení Temešváru o prezentaci vozu dokončena jako první výroba trolejbusu pro rumunského zákazníka (jenž se tak bude moci pochlubit prvenstvím v dodávce nového typu i nasazení). Testovací trolejbus jej následoval o několik dnů později.

Trolejbus se od vozidel určených pro Prahu odlišuje v řadě prvků, takže neodpovídá standardům kvality Pražské integrované dopravy. Po dokončení zkoušek se předpokládá jeho návrat zpět, vůz tedy nebude součástí dodávky trolejbusů pro DPP.


Autor je zaměstnancem společnosti Bozankaya, článek však není tiskovým sdělením společnosti ani jejím oficiálním vyjádřením.

Podobné články