Dopravní podnik hl. m. Prahy zveřejnil smlouvu, z níž vyplývá, že se dohodl se společností SOR Libchavy na nepeněžitém plnění náhrady smluvních pokut za pozdní dodávku 15 trolejbusů SOR TNS 18. Náhradou jsou čtyři původem pro Zlín určené trolejbusy SOR TNS 12, jejichž cena byla stanovena na základě znaleckého posudku, který si měl zadat přímo DP hl. m. Prahy. Jméno soudního znalce ani způsob jeho výběru přitom nebyly zveřejněny.
Společnost SOR Libchavy, tradiční český výrobce, se především vinou opožděné dodávky elektrických výzbrojí od (dalšího tradičního českého výrobce) pražského Cegelecu (dnes Electric Components) dostala do prodlení s dodávkou patnácti trolejbusů SOR TNS 18. S ohledem na to bylo dodavateli účtováno penále za pozdní dodávku, jež ovšem SOR neuhradil. Mimoto naskakovaly další penále ještě v pozdějším období, a to na základě pozdního odstraňování závad a nedostatků vozidel.
Výše penále za opožděnou dodávku byla původně vyčíslena na 61 421 021 Kč (mimoto se načítalo penále za neodstraněné vady, které již na konci dubna 2024 – čtyři měsíce po převzetí vozidel – činilo přes 7,3 mil. Kč; tato penále ale v dohodě o narovnání nehrají žádnou roli). Kromě této sumy ovšem začal DP hl. m. Prahy vymáhat ještě další částku, protože v mezičase došlo ze strany poskytovatele dotace k její korekci, a to v důsledku předčasného převzetí trolejbusů ze strany kupujícího s vadami. Původní výše dotace činila 139 484 541 Kč, korekcí došlo ke ztrátě 25 %, tj. 46 494 847 Kč. I tuto ztrátu dotace tedy začal DP hl. m. Prahy v souladu s podmínkami smlouvy po dodavateli požadovat . Současně se však „mírně“ snížilo penále za onu opožděnou dodávku, které se – údajně pro „sporný výklad příslušných ujednání smlouvy“ – smrsklo z výše uvedené částky více než jednašedesáti miliónů na pouhé 3 768 191 Kč (+ úroky z prodlení). Pražský DP tedy nežádal po SORu penále přesahující celkově 107 mil. Kč, ale pouze součet částek ztráty dotace a poníženého penále, tj. 50 263 038 Kč (+ úroky z prodlení).
Již delší dobu – přesněji od loňského roku – se hovořilo o tom, že DP hl. m. Prahy hodlá akceptovat nabídku SORu na nepeněžité uhrazení tohoto penále, a to přesto, že na předmět plnění – nabídnutou čtveřici trolejbusů z neodebrané zakázky pro Dopravní společnost Zlín–Otrokovice – nebylo nikdy v rámci DPP vypsáno výběrové řízení, takže nebylo možné cenu jednoznačně stanovit. Cena byla nakonec stanovena na základě znaleckého posudku č. 037336/2025.
Tento posudek byl vypracován znalcem, jehož jméno je v registru smluv začerněno, má jít nicméně o osobu, která má oborové zaměření (specializaci) na dopravu městskou (příčiny dopravních nehod), ekonomiku (ceny a odhady motorových vozidel, strojů a zařízení) a strojírenství (všeobecné posuzování technického stavu motorových vozidel, strojů a zařízení). Bude jistě zajímavé, pokud se podaří vypátrat, kdo autorem příslušného posudku je a jakým způsobem byl proveden jeho výběr (uvádí se pouze, že jej vybral kupující, tj. pražský DP). Identické zaměření měl mít totiž i znalec, který v závěru loňského roku vypracoval na základě zadání společnosti Škoda Electric posudky, jež mají poukazovat na údajné neodstranitelné vady u trolejbusů SOR TNS 12 a TNS 18 s elektrickou výzbrojí někdejšího Cegelecu (ani v jednom případě ovšem prozatím neměli být dopravci, kteří uvedené typy trolejbusů provozují, s těmito posudky konfrontováni).
Právě Škoda Electric přitom bude na dodávce trolejbusů SOR TNS 12 pro Prahu participovat. Ještě před zveřejněním smlouvy o nepeněžitém plnění se objevily některé z ex-zlínských vozů – již v pražském provedení – v areálu Škody Electric v Doudlevcích, přičemž u vozů má dojít k náhradě elektrické výzbroje Cegelec Alva za vlastní produkt Škodovky. Vozy tedy mají ve výsledku odpovídat provedení Škoda 32 Tr, byť oficiálně půjde papírově o model SOR TNS 12. Vozidla mají být dle smlouvy předána nejpozději do 31. 3. 2026 a sloužit budou v garážích Řepy v rámci trojice linek 51, 52 a 53 na levém břehu Vltavy.
Vraťme se ještě zpět ke stanovení ceny. Znalec u dva roky starých odstavených trolejbusů stanovil, resp. potvrdil, jejich hodnotu ve výši 50 748 148 Kč, což znamená, že jeden vůz vychází na 12 687 037 Kč s tím, že má jít na trhu o cenu obvyklou (což už momentálně vzhledem k opětovné monopolizaci trhu není pravda). Odhadovaná cena, kterou se shodou šťastných okolností přesně vyrovnal dluh ze strany SORu, je přitom vyšší než částka, za kterou si vozidla objednala svého času Dopravní společnost Zlín–Otrokovice, která trolejbusy – zcela nové a se silnějším motorem (originálně byl ve vozech namontován motor TSA o výkonu 240 kW) – měla zakoupit za sumu pouze 10,15 mil. Kč bez DPH/vůz (celkem 40,6 mil. Kč). Takřka dvouletým odstavením tedy hodnota trolejbusů o 25 % vzrostla.
Z dokumentu zveřejněného v registru smluv nevyplývá, kdy došlo k samotnému uzavření dohody. Dokument sice obsahuje celou řadu začerněných pasáží, chybí mu ale podpisy (ať již tužkou či elektronické). V datech vyplněných v tabulce Registru smluv je uvedeno datum 16. 7. 2024, což je zřejmě překlep, neboť počátkem roku 2025 pražský DP neuvedl, že by taková smlouva existovala, navíc by v takovém případě byla vzhledem k pozdnímu zveřejnění (delším než tři měsíce) neplatná.