Menu

Praha si pronajala autobus SOR NS 18

V rámci homologačních jízd zavítal vůz například do Vamberku, kde budil zasloužený obdiv. V pozadí se tyčí kostel sv. Prokopa. (foto: Martin Burda)
V rámci homologačních jízd zavítal vůz například do Vamberku, kde budil zasloužený obdiv. V pozadí se tyčí kostel sv. Prokopa. (foto: Martin Burda)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 11. 2021 08:30
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Po prvním prototypu kloubového autobusu SOR NS 18 diesel, který sloužil předváděcím účelům a nakonec zakončil svou pouť u německého zákazníka, sveze cestující v České republice v pořadí druhý vyrobený autobus téhož typu – prototyp splňující emisní normu EURO VI-E.

Tento vůz byl výrobně dokončen již na jaře letošního roku, přičemž již tehdy byla potvrzena informace, že se počítá s testováním autobusu v síti pražské MHD. Jelikož byl ovšem vůz využíván k homologačním zkouškám (s ohledem na užití nové verze motoru), jeho zapůjčení do české metropole se oddalovalo. Nyní se však autobus konečně do Prahy vypraví, a to na testování v délce 12 měsíců s možností opčního prodloužení. SOR jej má pražskému DP předat do 14 dnů od nabytí účinnosti nájemní smlouvy (počítáno od 18. 11. 2021).

Pro SOR Libchavy jde o možnost, jak otestovat svůj autobus v těch nejnáročnějších podmínkách veřejné dopravy. Pražský DP platí za nájem vozidla pouze 100 Kč měsíčně, přičemž pokud ani jedna ze smluvních stran smlouvu před jejím koncem nevypoví, je možné ji automaticky prodloužit vždy o další měsíc za stejných podmínek (tedy oněch 100 Kč bez DPH). K výši nájemnému jsou pak vztaženy i případné smluvní pokuty za neodstranění vad, případně za neposkytnutí náhradního plnění, na což smlouva také pamatuje, nicméně sankce ve výši 0,1 % (10 haléřů) a 0,5 % (50 haléřů) mohou působit trošku úsměvně.

Pohled na zadní partie druhého vyrobeného vozu SOR NS 18 diesel. (foto: Martin Burda)

V podmínkách hlavního města nepůjde ani zdaleka o první výskyt vozu modelové řady NS s designem od doc. Ing. arch. Patrika Kotase. 8 autobusů mutace NS 12 diesel provozuje na východopražských linkách 221, 222 (přechodně po dobu výluky) a 240 dopravce STENBUS. Prvních šest exemplářů ev. č. 1751-1756 v Praze jezdí již od prosince 2019, další dva vozy ev. č. 1758 a 1759 přibyly postupně letos v dubnu, resp. v červenci.

Ani v segmentu testovacích autobusů si druhý vyrobený kloubový zástupce řady NS prvenství neodnese. U soukromých dopravců na východě Prahy totiž byly v letech 2019 a 2020 testovány postupně jak modrý, tak červený prototyp (vybavený převodovkou Voith) varianty SOR NS 12 diesel. Zatímco první jmenovaný vůz si odbyl jarní, měsíc a půl dlouhý zkušební provoz pod ev. č. 1776 na lince 221 u již zmíněného dopravce STENBUS, druhý stroj jezdil pod ev. č. 8095 během prosince 2019 a ledna 2020 na linkách ČSAD Střední Čechy, kam byl zapůjčen primárně za účelem překlenutí dočasného nedostatku městských autobusů. Ještě předtím – od října 2017 do září 2019 – se u pražského DP představil první vyrobený SOR NS 12 electric pod ev. č. 4002. Ten byl spjatý opět s východem Prahy, a sice s linkou 109.

Podobné články