Menu

Praha koupí dalších 40 kloubových Streetwayů

Autobus Iveco Streetway 18M ev. č. 5121 projíždí kolem chátrajícího strahovského stadionu. (foto: Jiří Mejstřík)
Autobus Iveco Streetway 18M ev. č. 5121 projíždí kolem chátrajícího strahovského stadionu. (foto: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 12. 2025 16:42
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Pražský DP (DPP) uzavřel smlouvu na dodávku dalších 40 článkových autobusů Iveco Streetway 18M. Jde o čerpání z rámcové dohody uzavřené v únoru 2022. Tehdy DPP podepsal dvojici smluv na autobusy o délkách 12 a 18,75 m, přičemž v rámci první z nich mohl pořídit až 100 vozů, v té druhé pak 143.

Zatímco část týkající se vozů o délce 12 m byla vyčerpána postupně celá a v letech 2024 až 2025 bylo zařazeno všech 100 autobusů, v případě vozů článkových bylo ve dvou objednávkách (z 13. 7. 2022 a ze 17. 1. 2023) zakoupeno jen 41 kusů (ev. č. 5101 až 5141). Později preferoval dopravce (zřejmě i vzhledem k množství závad na článkových Streetwayích) v případě nákupu kloubových vozidel autobusy Iveco Urbanway 18 hybrid, kterých prozatím dorazilo do Prahy 43.

Dodávky autobusů od Iveca – jak Streetwayů pocházejících z Turecka, tak Urbanwayů z Francie – provázely řady technických nedostatků a výrazná zpoždění, za která byla dodavateli účtována penále, jež už na jaře letošního roku přesáhla sumu 100 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že poslední z 12m Streetwayů byl do provozu uveden až 9. 10. 2025 a původní termín dodání byl 30. 6. 2025, je zřejmé, že celková výše sankcí musela ještě narůst.

Streetway 18M ev. č. 5107 z první dodávky v Praze na Zbraslavi v zastávce U Včely odkazující svým názven na sousední ulici, která připomíná dnes již neexistující spotřební družstvo „Včela“. (foto: Jiří Mejstřík)

Dopravní podnik hl. m. Prahy přitom ústy dopravního ředitele a člena představenstva Jana Barchánka uvedl v rozhovoru pro web E15 v červenci 2025, že již neplánuje další čistě dieselové vozy pořizovat a hodlá se soustředit na vozy s elektrickým pohonem a mild-hybridní autobusy (které jsou marketingově striktně vydávané za hybridní). Současně ale bylo sděleno, že v případě zpoždění elektrifikačních snah nelze vyloučit, že by přece jen mohlo ještě dojít k vyčerpání alespoň části rámcové smlouvy na dieselové vozy, kterou si dopravce držel „v záloze“ (je otázkou, zda a do jaké míry hodlá DP vzhledem k realitě trhu, tj. dostupnosti elektrobusů s větším dojezdem, svou strategii v oblasti nákupu elektrických vozidel a elektrifikace linek městské dopravy jako takové v nadcházejícím období přehodnotit).

Dne 3. 12. 2025 byla v registru smluv zveřejněna smlouva, z níž vyplývá, že ona „záložní armáda“ byla aktivována. Iveco má do Prahy za celkovou částku 284 494 768 Kč dodat celkem 40 vozů Streetway 18M (jeden za cenu 7 091 110 Kč) a k nim 4 sady hardwaru a softwaru pro diagnostiku závad (za cenu 212 592 Kč/sada). Všechny autobusy mají být předány nejpozději do 31. 8. 2026, jako místa plnění jsou označeny garáže Hostivař, Řepy a Kačerov, nicméně nelze vyloučit, že finálně budou vozy rozptýleny (i) mezi jiné garáže.

Nově dodané Streetwaye již budou muset plnit – podobně jako jejich 12m soukmenovci z letošní dodávky – podmínky nařízení GSR II (tj. povinnou výbavu s rozšířenými systémy ADAS), což znamená, že půjde o vozidla s upraveným vzhledem (faceliftem, v němž dominuje černá plocha). Nadále bude teoreticky možné zakoupit ještě 62 kloubových vozů, protože rámcovou smlouvu může DPP čerpat až do roku 2027.

Podobné články