Menu

Polské Opole zavede BRT koridor. Na dobu udržitelnosti dotace

V roce 2022 bylo v polském městě Opole uvedeno do provozu prvních osm elektrobusů Solaris Urbino 12 Electric. Elektrobusy by měly sloužit i na novém BRT koridoru. (foto: MZK Opole)
V roce 2022 bylo v polském městě Opole uvedeno do provozu prvních osm elektrobusů Solaris Urbino 12 Electric. Elektrobusy by měly sloužit i na novém BRT koridoru. (foto: MZK Opole)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 09. 2025 20:04
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Jihopolské město Opole, v němž dnes žije okolo 130 000 obyvatel, přišlo se záměrem zřízení plnohodnotného koridoru BRT (Bus Rapid Transit), který má dopomoci vylepšit veřejnou dopravu ve městě. Na záměr se již podařilo získat dotační prostředky ve výši okolo 180 mil. zlotých (cca 1 mld. Kč) z evropských fondů, které pokryjí většinu z plánovaného rozpočtu 270 mil. zlotých (přibližně 1,57 mld. Kč)

Obrovská investice má zajistit vybudování 1,88 km dlouhého úseku vedeného v souběhu s železniční tratí, jehož součástí bude i novostavba mostu o délce 236 m přes řeku Odru a přes vodní kanál. Zahájení stavby je plánováno již na příští rok. Na dokončenou trasu, která má splňovat parametry BRT systému a sloužit výhradně potřebám městské dopravy, by měly v budoucnu vyjet elektrobusy, které zde budou mít špičkový interval 3–5 minut. Financování vozidel má být zajištěno rovněž z evropských fondů, avšak v rámci separátního projektu (do výše uvedeného rozpočtu tedy nejsou vozidla zahrnuta). Na cca dvoukilometrovém úseku by měly vzniknout v každém směru čtyři páry zastávek. Elektrobusy ovšem nebudou využívat pouze onen čtyřzastávkový úsek, ale budou se na obou koncích koridoru rozjíždět do dalších částí města a sdílet silnice s ostatními účastníky provozu.  

Navrhovaný koridor (červeně) a linky, které by na něj měly zajíždět (zeleně). (zdroj: Miasto Opole)

Předpokládá se, že nová spojnice by měla začít sloužit veřejnosti od roku 2029. Zdá se však, že výhradně pro potřeby autobusů bude nová komunikace sloužit jen přechodnou dobu, konkrétně po dobu 5 let, kdy bude záměr sledován ze strany EU v rámci tzv. udržitelnosti. Následně budou moci být vpuštěna na silnici i osobní auta. Zlepšení veřejné dopravy se tak zdá být spíše záminkou, jak získat z EU prostředky na stavbu infrastruktury, kterou by město ze svých vlastních zdrojů nebylo s to financovat. Přetrpění pětiletého období, kdy bude nutné přenechat komunikaci pouze městské dopravě, se jeví jako malá daň za zhruba miliardu korun, kterou může město na realizaci záměru získat. Podobně si přitom mělo město pomoci evropskými dotacemi na revitalizaci vybraných ulic již v minulosti.

Vizualizace vedení části BRT koridoru. (zdroj: Miasto Opole)

Podobné články