Menu

Pokračuje masivní modernizace MHD v Almaty

Trolejbus na lince 7 u nádraží Almaty-1 dne 11. 7. 2025. (foto: -vh-)
Trolejbus na lince 7 u nádraží Almaty-1 dne 11. 7. 2025. (foto: -vh-)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 07. 2025 19:25
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Po nákupu 212 trolejbusů v letech 2023 a 2024, které už všechny byly zařazeny do provozu, a loňském nákupu 770 plynových a 115 elektrických autobusů pokračuje kazašské město Almaty v masivní modernizaci své MHD. Kromě dalších několika stovek nových plynových autobusů a 200 elektrobusů bude investovat i do rekonstrukce trolejbusové infrastruktury, včetně 10 trolejbusových měníren, a také stavby metrobusového koridoru.  

Trolejbusy na snímku z července 2025 u centra. (foto: -vh-)

Cílem takto masivních investic je radikálně změnit tvář místní MHD. Na počátku roku 2026 by mělo průměrné stáří městského vozového parku dosáhnout pouhých dvou let. Za tímto pokrokem ovšem nutno vidět silnou čínskou přítomnost. Ve městě se proto objevily kromě trolejbusů Yutong elektrobusy značek Skywell, Golden Dragon, SAIC Maxus nebo Foton a nadto se ještě zkoušely vozy jiných čínských výrobců. Ostatně i všechna další velká města Kazachstánu už jsou zaplavena čínskými autobusy i elektrobusy. 

Trolejbus na jihu u obchodního centra Mega. (foto: -vh-)

Trolejbus v noci. (foto: -vh-)

Nové nízkopodlažní Yutongy zaujmou například těmito individuálně nastavitelnými vývody klimatizace či záclonkami v interiéru. Nicméně čištění vnitřku vozidel není v místních poměrech vůbec důkladné, a tak se dá čekat, že vozy budou už za pár let značně ušmudlané. Ostatně i celkové dispoziční řešení skýtá pro kumulaci špíny mnoho nevhodných zákoutí. 

Pokud jde o nové trolejbusy, ty, ač vybaveny baterií, jezdí ve městě výhradně pod dráty. Kvůli obecně špatnému stavu zavěšení ale dochází k častým výpadkům sběračů a nutnosti natrolejovávat vozidla. Město už na některých místech vyměnilo trakční sloupy, v případě linky č. 7 na dlouhém úseku od centra na nádraží Almaty-1 jsou už vyměněny všechny, nicméně trolejové vedení zůstává téměř doposud všude staré. Celkově je trolejbusová doprava až na pár úseků velmi pomalá, protože Almaty trpí celodenními zácpami. Z tohoto důvodu je i nutná velká výprava trolejbusů na linky. Město uvedlo, že rozšiřovat trolejbusovou síť zatím nehodlá, nicméně je v plánu zmodernizovat vozovnu. 

 

 

 

Podobné články