Menu

Po 17 letech budou jezdit mezi Engelsem a Saratovem trolejbusy. A opět pod trolejemi

Montáž trolejbusové trati v Engeslu na snímku z počátku tohoto týdne. (foto: lokozavr)
Montáž trolejbusové trati v Engeslu na snímku z počátku tohoto týdne. (foto: lokozavr)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
07. 05. 2021 17:10
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Loni ohlášený návrat trolejbusů mezi Saratov a Engels se letos stane skutečností. Jak už jsme uváděli, návrat na trolejbusovou trasu uzavřenou v roce 2004 se měl odehrát s pomocí parciálních trolejbusů. Novinkou ovšem je, že na most přes Volhu budou nakonec vráceny troleje. Tento týden začali dělníci montovat ve městě Engels na sloupy veřejného osvětlení použité výložníky a postupně se budou práce přesouvat ve směru k Saratovu. Už brzy se tak budou moci po mostě prohánět trolejbusy různých typů. Termín zprovoznění vzkříšené trolejbusové trasy je léto tohoto roku (je však možné, že práce na montáži trolejového vedení nepůjdou tak rychle a nejprve budou trasu obsluhovat jen parciální trolejbusy, zprávy z ruských zdrojů totiž nejsou v této otázce jednoznačné). 

Proč nakonec ke změně v plánu došlo, zveřejněno nebylo, zřejmě ale zvítězila myšlenka, že pro intenzivní dlouhodobý provoz není vhodné nechat most nezatrolejovaný. Saratovské ministerstvo dopravy a silničního hospodářství určilo příkazem ministra ze dne 15. 3. 2021, že mezi saratovským hlavním nádražím a závodem Trolza v Englesu bude zřízena linka č. 109, na které bude moci být provozováno maximálně 20 trolejbusů. Dne 17. 3. 2021 saratovská oblastní duma schválila rozpočet 54,2 mil. RUB (cca 15,5 mil. Kč) na obnovu trolejbusové trati mezi oběma městy. V dubnu 2021 byl následně rozpracován projekt obnovy a v květnu 2021 začala v Engelsu montáž trolejbusové trati. 

Trolejbus na mostě přes Volhu na archivním snímku. (foto: Vladislav Bebko)

Místní média zjistila, že je v plánu zavést mezi Engelsem a Saratovem spoje od 5:45 do 21:30, které budou jezdit mimo špičku v 16minutovém a ve špičce v 8minutovém intervalu. Někteří místní ale správně připomínají, že v dávných časech jezdily trolejbusy mezi oběma městy pravidelně až do půlnoci a od půlnoci do pěti do rána se dalo svézt trolejbusem i jednou za hodinu. Momentálně běží na saratovském ministerstvu výběrové řízení na dopravce, které ovšem vzbudilo jisté pochyby, protože umožňuje účast de facto každému zaregistrovanému dopravci bez zvláštních požadavků. Ještě před tendrem navíc saratovský DP změnil ceník jízdného, ve kterém je nově umožněn pronájem trolejbusových vozů. Místní média se tak už zabývala otázkou, zda není tento krok účelový a nevymete cestu některému ze soukromých dopravců, který se do výběrového řízení přihlásí, a pak si v případě vítězství bude trolejbusy pronajímat od saratovského DP a vydělávat s nimi na meziměstské lince. 

Navíc zůstává otázkou, co bude s trolejbusovou linkou č. 2 v Saratově a trolejbusovou linkou č. 8 v Engelsu, neboť jejich trasy budou kopírovány novou linkou č. 109. Nějaké zachování ale bude zřejmě nutné, aby byla uspokojena vnitroměstská poptávka zejména ve chvílích, kdy bude interval na lince 109 delší.

Trolejbus PK TS v Jubilejnom posjolke na severu Saratova dne 4. 5. 2021. (foto: Anrdej Murav’jev/transphoto.ru)

Před pár týdny jsme také informovali o záměru nakoupit 74 trolejbusů pro Saratov, které by měla dodat PK TS (tendr však žádný vypsán dosud nebyl). Po Saratovu se však v posledních dnech proháněl jeden ze zkušebních trolejbusů PK TS a prozkoumával možné trasy, kde by se daly parciální trolejbusy nasadit.

Podobné články