Americká Philadelphie se musí potýkat s obrovským výpadkem financování veřejné dopravy. S ohledem na to, že se nepodařilo zajistit očekávanou sumu na pokrytí aktuálních finančních nároků dopravce SEPTA na provoz, a společnost tak musí od 1. 7. 2025 pracovat s novým rozpočtem, v němž vznikl deficit 213 mil. dolarů (cca 4,45 mld. Kč), oznámila SEPTA plán na postupnou redukci provozu veřejné dopravy o celých 45 %, přičemž současně má dojít ke zvýšení jízdného o průměrně 21,5 %.
Drastický plán počítá s tím, že dojde k zrušení celkem 50 autobusových linek, k zastavení provozu na pěti regionálních železničních tratích a dvou tramvajových linkách, k přerušení provozu metra a regionálních železničních spojů již po 21. hodině, k uzavření 66 stanic, ke zrušení všech speciálních služeb (například posil během sportovních utkání) a k omezení provozu na všech dalších linkách veřejné dopravy o 20 %.
Omezování provozu by mělo být provedeno po etapách. Od 24. srpna 2025 je plánováno zrušení 32 autobusových linek a zkrácení dalších 16, současně má dojít k zastavení provozu speciálních spojů a k omezení provozu na 88 linkách autobusů, metra a regionálních vlaků.

Omezení se dotkne také trolejbusových linek ve Philadelphii. Ty jsou momentálně v provozu tři. (foto: Libor Hinčica)
Od září 2025 se předpokládá zvýšení jízdného ze současných 2,50 dolarů na 2,90 dolarů (jednorázové jízdné), současně má dojít ke zdražení také všech delších časových jízdenek. Od 1. 1. 2026 má být pak zastaven provoz na dalších 18 autobusových linkách a zmíněných pěti regionálních železničních linkách, současně je naplánováno zastavení provozu metra a regionální železnice po deváté hodině večerní. Do výčtu omezených autobusových linek (naštěstí však ne zcela zrušených) je zahrnuta i trojice trolejbusových tras, jež ve Philadelphii přežívá.
S účinností od 1. 1. 2026 by také mělo dojít k zastavení provozu dvou tramvajových linek, a sice čísel 10 a 15. Obě by měly být nahrazeny autobusy. Linka č. 15 má přitom v síti SEPTA speciální postavení, neboť jsou na ní nasazovány tramvaje koncepce PCC (fakticky jde o novostavby) a linka má poloturistický charakter, když je vyhledávaným cílem fanoušků veřejné dopravy.
SEPTA poukazuje na to, že je pro ni dlouhodobě neudržitelné podfinancování, s nímž se musí potýkat. Z významných dopravních společností ve Spojených státech s jedním z nejmenších rozpočtů na investice – ročně získávala v průměru okolo 500 mil. dolarů, zatímco například v Bostonu či Washingtonu, D.C., šlo o více než dvojnásobek. Absence finančních prostředků vedla ke kumulaci odkládaných investic, což se momentálně dotýká i velkého kontraktu na dodání nových tramvají od Alstomu, kde je zajištěno jen okolo 60 % prostředků. Je zřejmé, že současné veřejné oznámení je určitým voláním o pomoc ze strany dopravce, kdy firma představuje černý scénář provozu pro případ, že stát nepřispěchá na pomoc a díru v rozpočtu nedorovná.