Menu

Pescara konečně zahájila adaptační stavební práce pro zavedení meziměstské trolejbusové dopravy

Snímek z pescarského BRT koridoru. (foto: rete8.it)
Snímek z pescarského BRT koridoru. (foto: rete8.it)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 03. 2022 20:10
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Neuvěřitelnou grotesku připomíná zavádění trolejbusové dopravy mezi Pescarou a Montesilvanem. Několikrát oznamované zahájení prací, kterými měl být léta opuštěný a nikdy nezprovozněný trolejbusový koridor mezi oběma zmíněnými městy (viz historii zde) dán do pořádku, se dosud nepodařilo přetavit v činy, a pokud se přece jen někdy dělníci na BRT koridoru v posledních letech objevili, bylo to jen na pár hodin, než jejich činnost stihly zastavit protestní hlasy. 

Jak jsme uváděli, zprovoznění trolejbusové trati podpořilo před časem italské Ministerstvo infrastruktur a dopravy, které stanovilo coby termín dokončení prací, jimiž se měl zhruba 7 km dlouhý koridor po letech chátrání opravit a přizpůsobit pro provoz článkových trolejbusů, počátek roku 2022. Nicméně odpůrci trolejbusů zkoušeli loni štěstí u soudu. Nejprve sice u regionálního správního soudu vyhráli, avšak odvolací orgán dal ke konci loňského roku za pravdu vedení radnice, která tvrdila, že argumenty odpůrců, např. ohledně nepřiměřené likvidace zeleně či neadekvátních stavebních zásahů, se nezakládají na pravdě. Radnice tedy začala 14. března 2022 konečně stavět. Stavba v hodnotě 1,9 mil. EUR však má trvat závratných 365 dní. Opravovány budou poškozené zastávky, které se zároveň musí přizpůsobit kloubovým trolejbusům, chodníky, a stejně tak musí projít revizí trolejové vedení. Pro provoz je objednáno 6 trolejbusů Van Hool Exqui.City 18. Do doby zavedení trolejbusů budou mezi Pescarou a Montesilvanem jezdit malé elektrobusy Rampini E80, které přišly do Pescary loni a zavedeny byly na dané trase na počátku tohoto roku. 

Připomeňme, že jablkem sváru je ani ne tak celá trolejbusová trať jako pescarská ulice Castellamare Adriatico, respektive její úsek poblíž pescarského hlavního nádraží zvaný „Strada Parco“ (podle přilehlého parku Villa Sabucchi). Když se totiž trolejbusové vedení nad ulicí rozvinulo, ale trolejbusy se po fiasku s dodávou vozidel Phileas po dané ulici nerozjely, zvykli si místní po Stradě Parco chodit jako po pěší třídě a pořádat tam sousedská setkání.

Bujnou zelení zdobená ulice zatím trolejbusy nepřivítala. Tak snad v roce 2023? (foto: abruzzonews.eu)

Spolek Strada Parco Bene Comune, který sdružuje nejhlasitější odpůrce trolejbusů, chce stavbu soudně dále napadat, jelikož ji považuje za zbytečnou a mj. uvádí, že má dojít ke snížení nástupních hran zastávek z nynějších 30 cm na 15 cm, zatímco článkové vozy Van Hoolu, údajně dodávané za částku 10,380 mil. EUR (to by znamenalo závratných 42 mil. Kč za jeden trolejbus), mají výšku podlahy 34 cm nad vozovkou. Tím se má podle spolku zhoršit přístup imobilních cestujících do vozidel a vzrůst nebezpečí úrazu. Zda se budou zastávky nakonec snižovat, se však bude nutné teprve přesvědčit. 

Odpůrci trolejbusů se snaží házet vidle i do realizace jakýchkoli dalších plánovaných trolejbusových tratí na území Pescary, a tak se trolejbusové vedení do dalších ulic města zatím nikde rozvinout nepodařilo.

Podobné články