Menu

PESA dodá definitivně 25 tramvají do Sofie

PESA již do Sofie dodává své tramvaje od prvního vítězství v roce 2013. (foto: Petr Nevyhoštěný)
PESA již do Sofie dodává své tramvaje od prvního vítězství v roce 2013. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Stáhnout PDF
Tramvaje
18. 11. 2021 22:29
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Polský výrobce PESA Bydgoszcz se po více než roce od oznámení výsledků výběrového řízení dočkal podpisu smlouvy na dodávku dalších 25 tramvají PESA Swing do bulharské metropole. Výběrové řízení, jež bylo vypsáno již v květnu 2019, znalo svého vítěze od 23. 7. 2020, kdy dopravce „Stolichen Elektrotransport“ oznámil výsledky. Od té doby se až dosud řízení táhlo v důsledku série protestů u odvolací komise i soudu, které bylo popoháněno neúspěšným uchazečem v tendru, jímž byla Škoda Transportation.

Výběrového řízení na dodávku 25 nových nízkopodlažních tramvají o rozchodu 1 009 mm se zúčastnili tři výrobci. Vedle zmíněné Pesy a Škodovky šlo ještě o turecký Durmazlar, který ale nedoložil do výběrového řízení všechny potřebné doklady, a tak byl ještě na podzim 2019 vyloučen. V následujícím období probíhalo zdlouhavé hodnocení přeložených nabídek, až byla v červenci 2020 ohlášena jako vítěz PESA, která si připsala vítězství už v předešlých soutěžích na nové tramvaje pro bulharské hlavní město. Poprvé zde se svým modelem Swing 122 NaSF uspěla již v roce 2013 v zakázce na 20 vozů, poté znovu v roce 2016 v malé soutěži počítající s dodáním pouze 5 vozů a naposledy v lednu 2019, kdy si připsala vítězství v tendru na dodání 13 tramvají. Poslední jmenovanou soutěž měla podle prvotních propočtů vyhrát Škoda Transportation, která své vítězství dokonce oznámila tiskovou zprávou, nicméně po protestu Pesy si nakonec vítězství i v této soutěži odnesl polský výrobce.

V létě 2020 se sofijský DP dostal do kolečka sporů mezi stejným tandemem výrobců znovu. Jen role byly obráceny. Vítězem byla PESA, v poli poražených zůstal plzeňský výrobce, který prohrál jak v hodnocení technických kritérií, tak v cenovém hodnocení (cena měla váhu 50 %). Pesa chtěla za jeden vůz zhruba 43,6 mil. Kč, zatímco Škoda si svou tramvaj cenila na zhruba 52 mil. Kč. V celkovém hodnocení si výrobce z polské Bydhoště odnesl 96,63 bodů.  

Podle údajů zveřejněných v bulharských médiích se Škoda Transportation odvolala nejprve ke komisi pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že podle ní není PESA (jež je de facto ve vlastnictví státu) finančně stabilní, nemá kapacitu pro realizaci výroby a údajně systematicky zdržuje dodávky vozidel v jiných zemích. Zejména poslední zmíněný bod přitom v kontextu posledních dodávek (nejen) tramvají od Škodovky může působit poněkud úsměvně. Komise se však dne 29. 10. 2020 s uvedenými námitkami neztotožnila a protest zamítla. Plzeňský výrobce se proto musel odvolat k okresnímu soudu. Ten se sice částečně s argumentací prvostupňového orgánu ztotožnil, vrátil ale věc k dalšímu projednání s tím, že se komise důsledně nezabývala problematikou údajného nesplnění technických kritérií, resp. že tato technická kritéria posuzovala sama bez přítomnosti znalce.

Po navrácení ke komisi (v únoru 2021) se tentokrát úředníci (v červnu 2021) vyslovili poněkud překvapivě v neprospěch Pesy (a to navzdory tomu, že povolaný expert potvrdil řešení Pesy jako správné) s tím, že dopravce by měl výběrové řízení znovu vyhodnotit a zaplatit Škodovce veškeré náklady spojené s odvolací procedurou. Proti tomuto rozhodnutí se však tentokrát k soudu odvolal polský producent, přičemž se svým protestem byl úspěšný. PESA tak nakonec mohla dne 18. 11. 2021 smlouvu s dopravcem přece jen podepsat. Kvůli situaci spojené s pandemií koronaviru byla smlouva podepsána korespondenčně. Na dodání vozů má výrobce necelé dva roky, přičemž by opět měly být dodány tramvaje PESA Swing.  

Podobné články