Menu

Pardubické trolejbusy Škoda 28 Tr a 26 Tr zamíří do Szegedu

Trolejbus Škoda 28 Tr ev. č. 401 opouští most Kapitána Bartoše, na který je od února 2023 již zakázán vjezd běžných vozidel MHD kvůli snížené únosnosti. (foto: Lukáš Novotný)
Trolejbus Škoda 28 Tr ev. č. 401 opouští most Kapitána Bartoše, na který je od února 2023 již zakázán vjezd běžných vozidel MHD kvůli snížené únosnosti. (foto: Lukáš Novotný)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
21. 12. 2025 18:17
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Flotila trolejbusů v maďarském Szegedu bude zase o něco pestřejší a pro české a slovenské fanoušky veřejné dopravy i zajímavější. Dopravní podnik v maďarském Szegedu (SZKT) se dohodl se svým pardubickým protějškem na odkoupení čtyř třínápravových trolejbusů Škoda 28 Tr (ev. č. 400 až 403) a k tomu navíc i na převzetí jednoho z vozů Škoda 26 Tr (ev. č. 324), který je od června letošního roku odstaven.

Trolejbusy Škoda 28 Tr představovaly svého času první trolejbusy se zvýšenou přepravní kapacitou v historii pardubické MHD, pomineme-li tedy kapitolu souprav trolejbusů s autobusovými přívěsy D4 a B40, které se v pardubické MHD používaly patrně již od zahájení provozu v roce 1952 do roku 1958, a znovu (byť s přerušeními) v letech 1962 až 1964. S ohledem na prostorová omezení ve vozovně se Pardubice nikdy neodhodlaly k nákupu kloubových trolejbusů, po roce 2003 se ale naskytla možnost navýšení přepravní kapacity alespoň pořízením vozů o délce bezmála 15 m, které v té době začal na český trh nabízet Solaris Bus & Coach v kooperaci s Dopravním podnikem Ostrava a společností Cegelec (dnes Electric Components, součást skupiny Škoda Group).

Prototyp trolejbusu Škoda 28 Tr ev. č. 400 byl dokončen jen dva měsíce po podpisu smlouvy. Na snímku jej fotograf zachytil na nové trolejbusové trati (zprovozněna byla v září 2022) k pardubické univerzitě. (foto: Lukáš Novotný)

Samotný průběh soutěže na pořízení trolejbusů s vyšší přepravní kapacitou měl být podle vzpomínek pamětníků doprovázen bezprecedentním tlakem jednoho z výrobců, který vedl k jejímu opakovanému vypsání a ke změně hodnoticí komise. Finální verze soutěže nakonec vedla k účasti jediného subjektu – společnosti Škoda Electric, která vůbec poprvé spojila síly s polským Solarisem a nabídla nový model pojmenovaný jako typ 28 Tr. Výběrové řízení počítalo s dodáním až osmi vozů, přičemž základní objednávka počítala se čtyřmi kusy. Finální cena za jeden vůz činila přibližně 10,5 mil. Kč bez DPH. Zatímco prototyp (budoucího ev. č. 400) byl smontován v Plzni, montáž zbylých tří vozů (ev. č. 401 až 403) byla jako forma jisté úlitby svěřena Dopravnímu podniku Ostrava. Prototyp zahájil zkoušky v Plzni již v září 2008 (pouhé dvě měsíce po podpisu smlouvy…) a dne 20. 10. 2008 byl dodán do Pardubic.

Následně došlo k objednání dalších vozů, a to nejprve dvou, jež byly dodány v roce 2009 (ev. č. 404 a 405), poté zbylých dvou z původní smlouvy (ev. č. 406 a 407), které byly pořízeny v roce 2011, a závěrem ještě v rámci separátního výběrového řízení posledních dvou ev. č. 408 a 409, které byly zařazeny do provozu v roce 2012. Celkem tak Pardubice získaly 10 trolejbusů 28 Tr s vyšší přepravní kapacitou.

Kromě čtyř trolejbusů 28 Tr se podařilo dohodnout i prodej prvního z odstavených vozů 26 Tr ev. č. 324. (foto: Dominik Konečný)

S postupnou obnovou vozového parku trolejbusů bylo rozhodnuto, že nejstarší vozy 28 Tr z roku 2008 budou vyřazeny. Pardubický DP nejprve nabídl pouze dva vozy ev. č. 403 a 402, jež byly vyřazeny k 16. 7. 2025. Původně u inzerátu zveřejnil i cenu, ta ale byla rychle smazána. O trolejbusy obratem projevil zájem szegedský dopravní podnik SZKT, který se nakonec dohodl nejen na odkoupení předmětné dvojice, ale i dalších dvou trolejbusů ev. č. 400 a 401, které byly formálně vyřazeny až nyní v prosinci (fakticky však nebyly v provozu už od poloviny září, pomineme-li jednou cvičnou jízdu s vozem ev. č. 401 dne 17. 10. 2025).

Kromě čtveřice trolejbusů 28 Tr projevila maďarská strana zájem i o odstavený vůz Škoda 26 Tr ev. č. 324 z roku 2012, který naposledy vyjel na linku dne 18. 6. 2025. Jde o první z deseti pardubických trolejbusů 26 Tr (všechny byly pořízeny mezi lety 2012 až 2014), který byl vyřazen.

Trolejbusy mají dopomoci omladit vozový park, přičemž 15m vozy mají posloužit jako náhrada trolejbusů Škoda 15Tr. Szeged usiloval i o koupi trojice „příbuzných“ trolejbusů Solaris Trollino 15 AC a o článkový vůz Solaris Trollino 18 AC z Ostravy, avšak místní DP vozidla dosud nenabídl k odprodeji a kloubový vůz již nechal po rozebrání vybraných náhradních dílů i zlikvidovat.

Pětici pardubických trolejbusů má Szeged koupit za částku přibližně 15 mil. forintů, tedy v přepočtu zhruba 945 000 Kč (průměrně 189 000 Kč/vůz). Na jihu Maďarska by se měly vozy dočkat celkové opravy, včetně doplnění klimatizačních jednotek.

Podobné články