Menu

Ostravské doubledeckery se vrátí do Španělska. Na reklamaci

Ostravský doubledecker Scania UNVI Urbis 2.5 DD CNG ev. č. 7992 opouští výstupní zastávku Opavská v městské části Poruba. (foto: Libor Hinčica)
Ostravský doubledecker Scania UNVI Urbis 2.5 DD CNG ev. č. 7992 opouští výstupní zastávku Opavská v městské části Poruba. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
23. 02. 2023 20:02
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dvojice ostravských doubledeckerů, kterou si původně pořídil DP Ostrava na přání politické reprezentace města s cílem přepravy turistů mezi Dolní oblastí Vítkovic a zoologickou zahradou, se vydá zpět do výrobního závodu společnosti UNVI (Unidad de Vehículos Industriales, S.A.) ve Španělsku. Důvodem jsou technické nedostatky vozidel, které se řeší s dodavatelem autobusů, jímž bylo české zastoupení Scanie, v rámci reklamace.

Dopravní podnik Ostrava musel výběrové řízení na nákup dvojice patrových autobusů vypsat čtyřikrát, protože jím stanovené podmínky nebylo opakovaně možné technicky splnit. Poslední kolo tak probíhala už jen formou jednacího řízení, přičemž finální nabídku odevzdala pouze Scania počítající s dodáním autobusů na svých podvozcích, avšak s nástavbou španělského UNVI. Dvoudveřová vozidla Scania UNVI Urbis 2.5 DD CNG byla vyhotovena, jak napovídá jejich typové označení, v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn, přičemž výkonu motoru činí 235 kW. S ohledem na provozní určení – kdy se očekávalo hlavní využití pro potřeby vysněných turistů – byly autobusy poptány s co největším počtem míst k sezení, kterých je tak ve voze rozmístěno 68 (z toho 13 ve spodním patře), mimoto zvládne autobus přepravit ještě jednoho stojícího pasažéra a nechybí ani jedno místo pro přepravu invalidního vozíku, případně dětského kočárku. Klimatizováno je spodní patro a stanoviště řidiče, zatímco strop horního patra je řešen jako průhledný.

Vozidla byla přepravena do servisního střediska Scanie v Paskově u Ostravy už v srpnu 2020, čekala však na ně ještě řada drobných úprav, které zabraly více než dva měsíce. Slavnostní prezentace pro novináře se tak konala až dne 9. 10. 2020, do provozu vyjel první z dvojice vozů (jež obdržely ev. č. 7991, 7992) dne 2. 11. 2020 na linku číslo 78, která spojuje Porubu (smyčku Opavská) s průmyslovou zónou v Hrabové. Provoz na turistické lince číslo 88, jejíž provoz byl zajišťován jen o víkendech a vybraných svátcích v ČR a v Polsku, byl zahájen od 1. 5. 2021, přičemž první sezóna skončila fiaskem, neboť autobusy jezdily jen minimálně vytížené. V rámci druhé sezóny, jež začala od 30. 4. 2021, došlo proto k optimalizaci trasy, kdy linka začala primárně sloužit místo neexistujícím návštěvníkům potřebám občanům Ostravy a nabídla rychlé spojení mezi Porubou a zoologickou zahradou, což její vytížení značně vylepšilo. Mimo sezónu (ukončovanou na počátku října) byly autobusy o víkendech odstaveny, přes pracovní dny však nadále sloužil vždy jeden z nich na vybraném kurzu linky číslo 78, případně v menší míře na lince číslo 20 spojující areály ostravské Vysoké školy báňské v Porubě a v centru. To platilo až do poloviny prosince loňského roku.

Dne 12. 12. 2022 byl naposledy vypraven na linku vůz ev. č. 7992, o den později i vůz ev. č. 7991. Dne 27. 2. 2023 se pak objevil vůz ev. č. 7992 překvapivě na lince číslo 78 (ačkoli znění smlouvy evokovalo, že k předání dojde za sebou už v termínu od 6. 2. 2023). V mezičase probíhala jednání s dodavatelem vozidel o jejich opravě, protože na autobusech se začalo projevovat větší množství závad, z nichž nejvýznamnější bylo zatékání do vozu a bující koroze. To může být do budoucna pro Scanii velký problém, protože podmínky výběrového řízení požadovaly na karoserii prodlouženou záruku. Smlouva vztahující se k reklamaci byla mezi Scanií Czech Republic a DP Ostrava uzavřena dne 9. 2. 2023, v registru smluv se nicméně objevila až později. Smlouva nekryje samotný reklamační proces, ale náklady, které vznikají DP opotřebením vozidel při přepravě na velkou vzdálenost do Španělska a zpět. Cesta by oběma směry měla mít zhruba 5 600 km. S ohledem na sjednanou sazbu (25,02 Kč za km bez DPH) tak Scanie uhradí ostravskému Dopravnímu podniku zřejmě necelých 300 000 Kč. Zpět se mají vozidla dle smlouvy vrátit nejpozději do 27. 4. 2023.

Připomeňme, že za dvojici autobusů dala Ostrava 29,2 mil. Kč, což bylo o 10,6 mil. Kč více, než byla původní odhadovaná hodnota zakázky.


Článek byl aktualizován dne 27. 2. 2023, kdy se ukázalo, že druhý z doubledeckerů prozatím Ostravu ještě neopustil, ačkoli uzavřená smlouva uvádí, že k předání dojde po jednom již v termínu od 6. 2. 2023. Za tuto chybu se čtenářům omlouváme. 

Podobné články