Menu

Ostrava poptává modernizaci 41 tramvají VarioLF. Dosadí klimatizace

Vůz VarioLFR.E ev. č. 1329 s osazenou klimatizací salónu cestujících v areálu porubské tramvajové vozovny. Na pozadí je možné vidět kancelářskou budovu známkou jako „Černá perla“, jež je reprezentantem tzv. bruselského stylu (vystavěna byla v letech 1965 až 1967). (foto: Bc. Petr Bystroň)
Vůz VarioLFR.E ev. č. 1329 s osazenou klimatizací salónu cestujících v areálu porubské tramvajové vozovny. Na pozadí je možné vidět kancelářskou budovu známkou jako „Černá perla“, jež je reprezentantem tzv. bruselského stylu (vystavěna byla v letech 1965 až 1967). (foto: Bc. Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 07. 2021 21:29
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal výběrové řízení na realizaci malých modernizací svých tramvají VarioLF. Celkem by rád nechal modernizovat až 41 vozů, z toho 16 vozů VarioLFR.S s výzbrojí od Škody Electric a 25 vozů VarioLFR.E s výzbrojí TV Europulse od Cegelecu.

Ostravský Dopravní podnik se stal vůbec prvním provozovatelem tramvají VarioLF, které na dlouhou dobu následně prakticky ovládly české DP. První dva vozy ev. č. 1311 a 1312 byly dokončeny v letech 2004 a 2005. Následně se pokračovalo s dodávkami až do konce roku 2014, přičemž do roku 2012 byly tramvaje osazovány výzbrojí TV Europulse (47 ks ev. č. 1311–1357), po vstupu Škody Electric do Pragoimexu následovaly dodávky se škodováckou výzbrojí (16 ks ev. č. 1358–1373). Další nákup vozidel této koncepce se stal politicky neprůchodný po odhalení korupčního skandálu (tzv. „kauza Dědic“), kde mezi obviněnými ve stále neuzavřeném sporu figuroval mj. i dodavatel vozidel. DPO tak zařadil do provozu celkem 63 vozů VarioLF(R.E a R.S), mimoto provozuje také odvozené vozy článkové a dvojici vlečných vozů VV60LF.

V roce 2018 vypsal DPO výběrové řízení na technické zhodnocení (malou modernizaci) celkem 6 vozů VarioLFR.E, které se týkalo tramvají ev. č. 1325, 1326, 1327, 1329, 1331 a 1332. Prvním dokončeným vozem se stal vůz ev. č. 1332, jenž byl představen již v průběhu dubna 2019. Zhotovitel modernizace, společnost Ekova Electric (v té době ještě v majetku DPO), se dopustil tehdy komického přešlapu, kdy zveřejnil fotografii prvního modernizovaného vozu pouhý týden poté, co byla soutěž ukončena, což poněkud budilo diskuzi o její regulérnosti. Tramvaj ev. č. 1332 se dočkala nového laku v tyrkysovém schématu, nových dveřních pohonů i dveřních křídel (čtyřkřídlých s USB svítící lištou), nerezových madel a obdržela i novou klimatizaci řidiče. Klimatizace prostoru cestujících ovšem ještě chyběla. Její technické řešení se totiž dlouze ladilo a dodavatel byl vybírán v samostatné soutěži, takže na tramvaj byla osazena až v dubnu 2020. Prvním vozem VarioLFR.E s klimatizací se tak stala až tramvaj ev. č. 1329, jež byla po modernizaci zařazena do provozu v březnu 2020. Další soutěž na modernizaci tří vozů byla vyhlášena v červenci 2020 a uzavřena v říjnu 2020, a to opět s Ekovou Electric. 

Ještě jeden pohled na vůz VarioLF ev. č. 1329, tentokrát ze strany od dveří na vjezdu do smyčky Poruba, Vřesinská. (foto: Bc. Petr Bystroň)

Nyní se počítá s modernizací dalších až 41 ostravských tramvají VarioLFR.E a VarioLFR.S, přičemž odhadovaná hodnota zakázky je 147 mil. Kč bez DPH (tj. mimochodem zhruba polovina kupní ceny celé Ekovy Electric, kterou Ostrava loni prodala Škodě Transportation, přičemž právě Ekova je jednoznačným favoritem této soutěže).

Program modernizací má být rozdělen do dvou etap. První zahrnuje modernizaci 16 vozů VarioLFR.E ev. č. 1334–1357, avšak bez vozů ev. č. 1339–1342, 1344, 1347, 1348, druhá až 25 vozů (ev. č. 1344, 1347, 1311, 1312, 1314, 1315, 1316, 1319 a 1320 a všechny vozy VarioLFR.S ev. č. 1358–1373). Smlouva má být uzavřena na dobu určitou, a to do 31. 12. 2025. Jediným hodnoticím kritériem bude cena. Lhůta pro podání nabídek uplyne 27. 8. 2021. Rozsah prací má být identický s modernizacemi provedenými v minulosti, ne u všech vozů však bude stejný. Například nová klimatizace kabiny řidiče se má objevit jen na 12 ze 41 vozů (u ostatních již byla po dodání), u většiny tramvají s výzbrojí od Škodovky dojde jen k 4 požadovaným úkonům z 8 (k dosazení klimatizace salónu, k doplnění USB portů pro nabíjení mobilních zařízení, k úpravě okapnic a k přelakování, naopak klimatizace stanoviště řidiče, uzamykatelná okna, nerezová madla a nové dveřní systémy zde již použity být nemají, neboť na voze jsou).

Podobné články