Menu

Olomouc zařadila nová Urbina, ta starší nabízí k odprodeji

Jeden ze čtyř nově dodaných vozů Urbino pro DPMO. Tento konkrétní vůz svezl své první cestující až v sobotu 6. 11. 2021, zbylé vyjely o den dříve. (foto: DPMO)
Jeden ze čtyř nově dodaných vozů Urbino pro DPMO. Tento konkrétní vůz svezl své první cestující až v sobotu 6. 11. 2021, zbylé vyjely o den dříve. (foto: DPMO)
Stáhnout PDF
Autobusy
06. 11. 2021 18:09
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) zařadil do provozu první čtyři z 10 objednaných nových autobusů Solaris Urbino. Svou premiéru na linkách s cestujícími si odbyly tři ze čtyř dodaných vozů v pátek dne 5. 11. 2021.

Výběrové řízení na nové autobusy pro Olomouc, počítající s dodáním 5 standardních a 5 článkových vozů, bylo vypsáno na konci října 2020. Doplňující dotazy ze strany potenciálních uchazečů a změny zadávací dokumentace vedly k postupnému prodlužování lhůty na odevzdání nabídek až do 8. 2. 2021. Nakonec se o dodání vozů rozhodli usilovat dva výrobci. Zcela nepřekvapivě šlo o Solaris Bus & Coach, který je dlouholetým dvorním dodavatelem autobusů pro olomoucký DP. Pomineme-li elektrobus SOR NS 12 Electric, je autobusový vozový park tvořen výhradně autobusy tohoto španělsko-polského výrobce. Druhým uchazečem byl MAN Truck & Bus, který ale se svou cenou 77 966 632,60 Kč skončil v poli poražených, když Solaris nabídl za deset vozů jen 75 665 770,40 Kč. Pro letošní rok bylo avizováno dodání celkem 4 vozů.

Přestože Olomouc již od roku 2016 postupně zařazuje do svého vozového parku reprezentanty tzv. čtvrté generace Urbina, jsou nyní dodané vozy prvními, které odpovídají verzi po tzv. faceliftu, jenž Solaris představil v závěru roku 2018. Čtyřkusová dodávka byla tvořena dvěma dvanáctimetrovými vozy Urbino 12 ev. č. 662 a 663 a dvěma kloubovými vozy Urbino 18, které obdržely ev. č. 424 a 425. V obou případech tak autobusy navázaly číselně na dříve dodávané vozy. Premiéru si vozy odbyly v pátek 5. 11. 2021 na linkách čísel 12, 13 a 16, vůz ev. č. 662 vyjel až o den později. 

Ve výbavě vozidel konečně – na sklonku roku 2021 – nechybí ani klimatizace salónu cestujících (dosud byl jediným klimatizovaným autobusem elektrobus od SORu), světla umožňující přisvětlení při odbočování vozu (navíc se rozsvěcují dle intenzity denního světla), USB konektory pro nabíjení drobných mobilních zařízení atp. Oproti dříve dodávaným vozům jsou použity větší vnitřní LCD monitory a upravené vnější informační panely, které by měly nabídnout lepší čitelnost. Novinkou je pasivní bezpečnostní systém MobilEye Shield+ od Solarisu, který sleduje prostor v blízkosti vozidla. Jeho účelem je zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů pohybujících se v bezprostřední blízkosti vozidla (do 80 cm), monitoruje však také přejíždění mezi jízdními pruhy (pokud nedošlo předtím k užití směrovky), hlídá vzdálenost od vozidla jedoucího před autobusem či omezení rychlosti. Řidiči pak dává akustické upozorňující signály na případná nebezpečí.

Zbylých 6 autobusů – 3 článkové a 3 standardní – bude dodáno v průběhu roku 2022. Vozový park mezitím opouštějí nejstarší „autobusy s jezevčíkem“. K prodeji jsou nabízeny autobusy Solaris Urbino 12 ev. č. 610 a 611 z roku 2004 a také první kloubový nízkopodlažní autobus Urbino 18 ev. č. 401. Odhadní cena vozidel činí 72 800 Kč v případě článkového vozu, a 76 200 Kč v případě autobusu ev. č. 610 a 76 600 Kč u vozu ev. č. 611. Nabídky mohou zájemci posílat e-mailem do 8. 11. 2021.

Podobné články