Nová tramvajová trať ke stanici Warszawa Zachodnia (tj. západní nádraží) se blíží svému dokončení, jak se mohl při své včerejší (4. 11. 2025) návštěvě na staveništi přesvědčit i primátor města. Ačkoli Varšava v posledních letech do novostaveb tramvajových tratí mohutně investovala a síť se významně rozšířila, představuje trať k západnímu nádraží jisté unikum, neboť jde o vůbec první úsek tramvajové sítě v polské metropoli, jenž je veden tunelem s podzemní zastávkou.
Celková délka nové tratě, u níž se očekává, že ji bude po dokončení využívat až okolo 1 mil. cestujících ročně, činí 1,6 km, z toho v tunelu se bude nacházet zhruba 500 m, a to včetně koncové zastávky, z níž půjde projít po eskalátorech přímo do podchodu k nástupištím. Smlouva s vítězným dodavatelem byla podepsána dne 20. 2. 2024 a zhotovitel měl na dokončení díla 26 měsíců, tj. do dubna 2026. Stavba se ovšem dostala do mírného skluzu, a tak se s otevřením počítá o několik měsíců později. Náklady činí 294,8 mil. zlotých bez DPH (cca 1,7 mld. Kč). Většina díla se realizuje metodou cut & cover, nicméně bez kompletního výkupu stavební jámy (fakticky jde o obdobu tzv. milánské metody, kdy se připravení boční stěny tunelu a stropní deska, a následně se práce přesunou do podzemí).

…tento snímek ale prozrazuje, že zde ještě spousta práce dokončit chybí. Provizorně vyzděná stěna v pozadí odděluje aktuálně budovou část od dříve vybudovaného tunelu pod samotným kolejištěm železniční stanice, který byl zhotoven již s předstihem. (foto: Tramwaje Warszawskie)
Po dokončení bude nutné na linku nasazovat obousměrné tramvaje, nicméně má jít pouze o dočasné řešení, neboť Varšava již plánuje stavbu prodloužení. Dne 17. 10. 2025 obdržela celkem sedm nabídek na zhotovení projektové dokumentace na pokračování až po ulici Kasprzaka. Zde by se měla tramvajová trať napojit do jiné stávající trasy, takže vznikne nová spojnice bez smyčky či úvratě, která umožní nasazení libovolného typu vozidel. Také v tomto případě se přitom počítá s podzemními zastávkami – z celkové délky 1,4 km by mělo být vedeno v tunelu 900 m a budou zde zřízeny dvě nové stanice. Většina onoho tunelu je přitom již vybudována, protože vznikla jako vyvolaná investice v rámci přestavby nádraží. Prozatím však zejí podzemní prostory prázdnotou a se stavbou se počítá až v horizontu do roku 2030, neboť její realizace je odvislá od získání dalších dotačních prostředků.

Celkový pohled do budované stanice Warszawa Zachodnia. V pozadí je možné vidět provizorní zazdění pokračování tunelu. (foto: Tramwaje Warszawskie)



