Společnost HeiterBlick GmbH, která je již od dubna letošního roku v insolvenci a pokouší se o restrukturalizaci, se má blížit rozuzlení otázky své budoucnosti. Jednání s potenciálnímu kupci již měla dospět ke konci a podle německých médií je nejblíže možné akvizici polský výrobce PESA Bydgoszcz SA.
Samotná PESA přitom před několika lety bojovala o přežití, kdy nebyla schopná včas plnit dodávky nových tramvají a vlaků a čelila velkým penále. Dlouhodobě ji pak potápěla neúspěšná zakázka na motorové jednotky pro Deutsche Bahn. Z finančních problémů ji nakonec zachránil polský stát, který od 1. 6. 2018 převzal prostřednictvím svého fondu (Polski Fundusz Rozwoju; PFR) prakticky všechny akcie firmy a poskytl jí nezbytnou finanční injekci. Od té doby drží Polsko Pesu nepřetržitě, přesto v zemi našeho severního souseda existují otevřená výběrová řízení a funkční trh a nelze hovořit o tom, že by podmínky zadávacích řízení jakýmkoli způsobem Pesu zvýhodňovaly (naopak kritika v médiích směřuje na to, že jsou v některých případech polští dodavatelé údajně znevýhodněni).
Nyní se zdá, že by se mohlo podnikání polského státu rozšířit i za odersko-niskou hranici. Už od léta se v kuloárech hovoří o tom, že je PESA vážným zájemcem o koupi HeiterBlicku, nyní už informace prosákla i do masmédií. Samotná PESA ovšem informaci nepotvrdila a HeiterBlick uvedl, že stále jedná s více potenciálními investory.
Mezitím ztratil HeiterBlick další zakázku – po Zwickau se podle očekávání rozhodlo i Görlitz, že nebude na výsledek jednání déle čekat a od smlouvy na dodávku nových tramvají odstoupilo. Obě měst už zvládla vypsat i společné nové výběrové řízení „náhradních“ tramvají. Zajímat se o něj má celkem šest dodavatelů, nabídky by se měly podávat v polovině ledna 2026.
Lipsko a Würzburg oproti tomu stále věří, že se svých tramvají dočkají a vzhlíží k možnému vstupu nového partnera. Zda nakonec přijde a zda ponese barvy bílo-červené bikólory zůstává přes mírný optimismus stále nejasné.