Menu

Nový trolejbusový BRT koridor v Mexiku se otevírá. Postaví se další

Zkoušky na trati do Chalca na konci dubna 2025. (foto: Daniel Sibaja)
Zkoušky na trati do Chalca na konci dubna 2025. (foto: Daniel Sibaja)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
08. 05. 2025 18:49
Vít Hinčica
3 minuty čtení

Pozdě, ale přece. Dne 12. května 2025, po třech letech stavby a téměř ročním zpoždění, bude v Mexiku otevřen 18,5 km dlouhý meziměstský trolejbusový koridor Santa Martha – Chalco. Zprovoznění nové trolejbusové linky č. 11 se zúčastní prezidentka země, Claudia Sheinbaum, která ještě coby primátorka hlavního města Ciudad de México stavbu zahajovala. Odhadované náklady na stavbu byly na jaře 2022 6,4 mld. MXN, což bylo v roce 2022 v přepočtu asi 7,52 mld. Kč, schválené náklady v roce 2022 mexickým kongresem byly ovšem 7,52 mld. MXN (skoro 9 mld. Kč). Nicméně skutečná hodnota stavby bude vyšší a přesnou částku se nelze, jak uvádí mexická média, z důvodu netransparentosti dozvědět. Před rokem a půl bývalý prezident země nicméně při své návštěvě trolejbusového koridoru Santa Martha – Chalco uváděl nárůst nákladů o 36,4 %, takže se dá očekávat, že konečné navýšení nákladů ještě toto procento přesáhne.

Plánek nové trati. (zdroj: Gobierno de Chalco)

První oficiální zmínka o meziměstském a částečně nadzemním trolejbusovém koridoru mířícím do hlavního města z jihovýchodně ležícího města Chalco pochází z října roku 2021. Nová trať, povětšinou vedená uprostřed hlavní silnice mezi oběma městy, se na katastru Ciudad de México zvedá a u stanice metra A Santa Martha, kde má konečnou, se propojuje složitým způsobem s dalším trolejbusovým BRT koridorem Santa Martha – Constitución de 1917, který je plně nadzemní a byl z větší části otevřen v říjnu roku 2022. Tomuto téměř 8 km dlouhému koridoru chyběl až do letoška asi 500 m dlouhý koncový úsek Acahualtepec – Santa Martha, jenž však, ačkoli už dostavěn, ještě stále nebyl zprovozněn, a to zřejmě kvůli nedokončeným odbavovacím prostorám terminálu Santa Martha. Mimochodem, na nadzemní koridor Santa Constitución – Acahualtepec – Constitución de 1917, na němž nyní operuje trolejbusová linka č. 10, se díky sjezdové rampě, jejíž stavba se taktéž táhla, má letos navázat ještě zprovoznění konvenční trolejbusové trati Mixcoac – Constitución de 1917 o délce asi 15 km, která představuje zčásti obnovu kdysi již existující trolejbusové trasy ve východozápadním směru. Mezi Mixcoacem a Constitución de 1917 má být zavedena linka č. 13, kterou bude provozovat koncesovaný provozovatel „Corredor Eléctrico Ermita Mixcoac“ (CEEM), o němž neexistují žádné bližší informace kromě toho, že má blíže nespecifikovaným způsobem sdružovat i provozovatele již brzy bývalých mikrobusových linek 1, 2, 14 a 25. Nová společnost již disponuje sólo a kloubovými trolejbusy, které mají na sobě identifikační čísla s přídomkem „CEEM“. Jelikož neexistuje informace o tom, že by se pro linku č. 13 pořídily nové trolejbusy, zdá se, že se bude jednat o jakýsi hybridní model provozu, kdy vozy na lince č. 13 budou od městského dopravce STE, avšak na provozu linky se budou podílet i bývalí provozovatelé mikrobusů. Stejně tak se ale předpokládá, že po dokončení zavěšení trolejí do Mixcoacu, které je už téměř završeno, budou zavedeny i přímé trolejbusové spoje Mixcoac – Constitución de 1917 – Santa Martha dopravce STE, neboli jinými slovy může dojít k prodloužení vybraných spojů stávající linky č. 10 z trolejbusového BRT koridoru až do Mixcoacu.

Zkoušky s trolejbusem na novém koridoru na počátku května 2025. (foto: Cuartoscuro)

Avšak vraťmě se zpět ke koridoru ze Santa Marthy do Chalca. Mexická média sice tlumočila na jaře 2025 oficiální vyhlášení o tom, že právě otevíraný koridor do Chalca bude otevřen ještě v dubnu 2025, to se však nestalo. Navíc ani 12. května nebude koridor do Chalca otevřen celý, protože několik stanic ještě není dokončeno. Kromě toho ještě na některých místech chybí zavěsit troleje. Uvádí se, že nová infrastrutura má být přínosem pro 3 miliony obyvatel bydlících v jihovýchodní části města, kteří se do hlavního města budou moci dopravit namísto stávajících 2 hodin za až 33 minut. Tato čísla je ale třeba brát s rezervou, protože původně se uváděla cestovní doba trolejbusem mezi koncovými zastávkami nového koridoru 45 minut, a protože zejména mimo špičku se bylo do hlavního města možné dostat i za kratší dobu než za 2 hodiny. Na nový koridor má být nasazeno okolo 100 kloubových trolejbusů a pro jejich potřeby byla vybudována v Chalcu obří vozovna.

Na snímku vidíme výchozí trolejbusovou stanici na východě Chalca a vozovnu (vpravo). (zdroj: SNT: Viajes de México).

Claudia Sheinbaum při svém nástupu do funkce v roce 2019 uvedla, že do konce jejího mandátu bude v Ciudad de México 500 nových trolejbusů. Její mandát o pár měsíců skončil předčasně, aby se mohla věnovat prezidentské kampani, a stejně tak meta 500 vozidel zůstala nepřekročena, když jich bylo dle dostupných údajů nakoupeno méně než 450. I tak se jedná o úctyhodný počet. Dalších 14 krátkých parciálních trolejbusů dorazilo do města minulý měsíc z Číny a opět bez výběrového řízení. Dodal je za jednotkovou cenu asi 10 mil. Kč Yutong a nasazeny byly dne 21. dubna 2025 na jihozápadně vedenou konvenční trolejbusovou linku 12, která byla zavedena loni, od 4. června 2024, v trase Tasqueña – Perisur. Ta je dosud nadále téměř nezatrolejována, takže vozy jezdí téměř celou trasu se staženými sběrači. 

Na snímku z dubna 2025 vidíme terminál Santa Martha. Ve spodní části je přístup ve směru od Chalca. Trolejbusy se za ostrovním nástupištěm budou otáčet a pojedou zpět do Chalca. Trolejbusy ve směru od Constitución de 1917 přijedou po letos dokončené estakádě, která je zřejmá v horní části snímku. Budou se otáčet ve spodní části snímku, rovněž „za nástupištěm“. (foto: Daniel Sibaja)

Prezidentka Sheinbaum již oznámila, že jakmile bude koridor do Chalca plně dokončen, začne se ještě letos stavět obří trolejbusová trať směrem na východ, a to z hlavního města, od západně ležící stanice metra linky č. 7 San Antonio, do města Ixtapaluca, které má nyní asi 290 tisíc obyvatel. Protože se má o jednat o meziměstskou trať dlouhou až 38,6 km, pracují na její přípravě opět vlády hlavního města (jež má statut federálního distriktu) a spolkového státu México. Kromě toto se má brzy rozestavět ještě asi 6 km trať (linka č. 14) v jižní části města v trase Ciudad Universitaria – Huipulco, jak minulý měsíc potvrdila primátorka Ciudad de México, Clara Brugada.

Vynikající video nového koridoru před zahájením provozu je k dispozici zde.

Podobné články