Menu

Novokuzněck loni obnovil tramvajový park 9 novými vozy

Nová tramvaj. (zdroj: Sofa Transport/Twitter)
Nová tramvaj. (zdroj: Sofa Transport/Twitter)
Stáhnout PDF
Tramvaje
03. 01. 2021 21:04
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Sibiřský Novokuzněck mající více než půl milionu obyvatel a disponující tramvajovou i trolejbusovou sítí přivítal loni celkem 9 nových tramvají, z nichž sedm je reprezentováno sólo vozy typu 71-623-04 (tyto tramvaje v počtu více než 60 ks nakoupil Krasnodar v letech 2019 a 2020) a dvě článkovými vozy zcela nového typu 71-142.1. Oba typy pocházejí z produkce Usť-Katavskogo vagonostrojitěl’nogo zavoda (UKVZ), přičemž větší pozornost sklidil v Rusku ten článkový, jehož vnější vzhled jako by do roku 2020 nepatřil…

Prototyp 71-142 je obousměrný, má ostatně dveře na obou stranách i dva sběrače, zůstal ovšem bez zákazníka. (foto: Instagram Sergeje Civileva)

Zajímavě vypadají místa k sezení. (foto: sun9-4.userapi.com)

Typ 71-142.1, pojmenovaný jako „Kuzbass“, vychází z typu 71-142, který byl vyroben ve Volgogradu podle projektu už neaktivního petrohradského výrobce PTMZ a představen předloni v létě. Na rozdíl od svého staršího bratra, jenž zatím zůstal bez užitku ve Volgogradu, je typ 71-142.1 jednosměrný a nikoli obousměrný. Vůz má délku 19,2 m, je konstruován na místní typický rozchod 1 524 mm, má maximální provozní rychlost 75 km/h v hodině a je plně nízkopodlažní. Vybaven je i otočnými podvozky, přičemž průjezd v obloucích je řízen hydraulikou a počítačem. Samozřejmostí je klimatizace salónu cestujících či konektory USB. Za pozornost stojí i čtyři 105kW asynchronní trakční motory. 

Kloub. (foto: sun9-4.userapi.com)

Sólo tramvaj typu 71-623-04. (foto: администрация города Новокузнецка)

První vůz 71-142.1 došel v nehotovém stavu do Novokuzněcku v srpnu 2020, kde byl dokompletován, a druhý v listopadu 2020. Radnice ke konci prosince 2020 oznámila, že s novými článkovými tramvajemi byly zahájeny jízdní zkoušky, a to nejprve bez cestujících a po novém roce s cestujícími. Co se sólo vozů týče, ty už byly dodány v první polovině roku.

Povedená článková tramvaj nebo bizár roku 2020? Dodejme, že sehnat plnohodnotné oficiální foto na webu výrobce je nemožné. (zdroj: Sofa Transport/Twitter)

Momentálně má Novokuzněck okolo stovky tramvají, místní park je ovšem velmi přestárlý, protože zhruba polovina vozů pamatuje 90. nebo dokonce 80. léta. V loňském roce přišly místním provoz posílit ojetiny z Moskvy, i ty už ale měly deset let života za sebou. Na podzim roku 2019 bylo sice oznámeno, že by se měl park obnovit 15 tramvajemi, na konci prosince 2020 se ale hovořilo už až o celkem 30 článkových tramvajích, které by mohly park obnovit do konce roku 2021. V plánu byl nákup i 15 trolejbusů, loni se ale nenakoupilo nic, místní trolejbusy (nyní celkem 48 ks) ovšem všechny pocházejí z období po roce 2000.

Podobné články