Na rozdíl od jiných dodávek nových vozidel se dnes (19. 12. 2025) v naprosté tichosti objevil v ulicích Prahy první ze čtveřice trolejbusů SOR TNS 12, jež pražský DP pořídil za mimořádně diskutabilních okolností na základě smlouvy o vyrovnání se společností SOR Libchavy. Ta měla původně uhradit část ušlé dotace, o kterou Praha přišla v důsledku převzetí patnáctikusové série trolejbusů SOR TNS 18 s nedodělky v mechanické i elektrické části. Namísto peněz však dokázala výhodně vyhandlovat právě předání čtyř nepotřebných trolejbusů, které stály takřka dva roky bez užitku v jejím areálu.
Připomeňme, že Praha podepsala smlouvu se společností SOR Libchavy v létě letošního roku – v době, kdy již byla minimálně část trolejbusů v barvách Pražské integrované dopravy a s požadovanými úpravami v areálu společnosti Škoda Electric, která ze zakázky profitovala v důsledku rozhodnutí o změně elektrické výzbroje. Tuto změnu měl podle oficiální verze požadovat přímo pražský DP.
Cena za vozidla byla stanovena na základě posudku vypracovaného Ing. Vladimírem Lesem, stejným autorem, který jen o pár měsíců dříve vypracoval na zadání Škody Electric odborné vyjádření, v němž tvrdí, že trolejbusy SOR TNS 12 v Jihlavě a SOR TNS 18 v Praze vykazují údajně neopravitelné vady.
Posudek, na jehož základě pražský DP „nákup“ posvětit, má pouhých 12 stran a obsahuje prokazatelně několik chyb, včetně stanovení původní kupní ceny, za kterou měly být trolejbusy dodány Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice (ta však těsně před dodáním vypověděla SORu smlouvu).
Samotný výpočet, podle kterého měl znalec cenu určit, DPP v odpovědi začernil. Cena trolejbusů po požadovaných úpravách byla nakonec příhodně stanovena přesně na sumu, kterou měl SOR původně zaplatit pražskému DP v penězích. Jeden vůz tak nakonec vycházel na částku 12 713 693 Kč bez DPH, což bylo takřka o 2,7 mil. Kč za vůz více, než byla původní sjednaná cena za zcela nová vozidla pro DSZO. Podrobně jsme se „transparentnímu“ způsobu pořízení trolejbusů věnovali v samostatném příspěvku na začátku září.
Zkoušky prvního z dokončených trolejbusů SOR TNS 12 po požadovaných úpravách (s novou elektrickou výzbrojí, avšak s původními trakčními bateriemi od společnosti EVC) byly zahájeny již na počátku září 2025 v síti Plzeňských městských dopravních podniků – jen pár týdnů po podpisu smlouvy se SORem. V minulém týdnu pak první z vozů dorazil do areálu garáží Klíčov, odkud se poprvé vydal na zkušební jízdu na trasu linky číslo 58 dne 19. 12. 2025.
Trolejbusy SOR TNS 12 ponesou ev. č. 511–514, na ně pak navážou vozy Bozankaya SNG 12T, které si nakonec pražský DP objednal v počtu 30 ks. Všechny trolejbusy standardní délky budou sloužit na tratích na levém břehu Vltavy (budoucí trolejbusové linky č. 51, 52 a 53), jejichž výstavba aktuálně probíhá.