Dne 18. 12. 2025 byl zahájen testovací provoz elektrobusu Ikarus 120e V4 v síti kladenské městské hromadné dopravy. Místní provozovatel MHD – společnost ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva – využil možnosti zápůjčky vozidla nesoucího značku tradičního maďarského producenta, ale fakticky postaveného na platformě čínského modelu CRRC C12 (se specifickým faceliftem v oblasti světel pro odlišení od originálu).
Poslední Ikarusy opustily kladenskou MHD dne 2. 7. 1999, kdy byly naposledy vypraveny slavné kloubové vozy Ikarus 280, jež následně nahradily sice nízkopodlažní, avšak kapacitně menší autobusy Karosa-Renault Citybus 12M.
Samotný Ikarus se v té době stále snažil na český a slovenský trh proniknout, přičemž úspěšnější byl ve východní části bývalé federace, zatímco v České republice byly po rozpadu ČSFR prodány už jen jednotky vozů, a to přesto, že se Ikarus snažil ambiciózně vstupovat i do velkých zadávacích řízení (v polovině 90. let je například doložena jeho nabídka pro Prahu). Poslední vůz se mu podařilo dodat na sklonku roku 2000 do Tábora, poté už následovaly jen midibusy distribuované koncernem Irisbus, pod nějž Ikarus (podobně jako česká Karosa) spadl.
Větší modely Ikarus F15 byly prodávány výhradně pod značkou Irisbus Midway (případně Midys), menší městské provedení E91 bylo v letech 2003 až 2006 dodáno do Prahy pod původní značkou Ikarusu. Právě dvojice vozů Ikarus E91 z roku 2006 představuje dosud poslední Ikarusy, které byly do České republiky dodány.
Irisbus v roce 2007 maďarskou produkci uzavřel, práva ke značce si však nepodržel a jejich vlastníkem se stal Gábor Széles (bývalý poslední ředitel Ikarusu), který se od té doby několikrát pokusil firmu resuscitovat. Před Vánoci roku 2018 byl představen první elektrobus pod značkou Ikarusu, který byl ale celý vyroben v Číně v závodě CRRC. Podobně se zrodila také řada dalších prototypů, včetně letos na veletrhu Busworld v Belgii prezentovaného článkového elektrobusu. Sériová produkce vozů nicméně skutečně v maďarském Székesfehérváru z dílů dodaných z Číny probíhá a oproti standardní produkci CRRC jsou vozidla i v detailech upravována („poevropšťována“).

Kloubové Ikarusy 280 v linkovém provedení dominují snímku z garáží kladenského závodu ČSAD. Na snímku však vidíme napravo i městské vozy. (foto: archiv ČSAD Kladno)
Velké prodejní úspěchy se ovšem Ikarusu s elektrobusy pod jeho značkou prozatím sklízet nedaří. Firma již sice dodala své vozy do Německa, Polska, a pochopitelně i domácího Maďarska, zatím jde ale jen o jednotky kusů. Se silným kapitálem za zády má ale možnost účastnit se významných veletrhů i půjčovat vozidla nejrůznějším evropským zájemcům. Český provozovatel se mezi nimi objevil nyní poprvé.
26 let po konci kloubových Ikarusů přivítalo předváděcí vůz Ikarus 120e V4 (tj. nejnovějšího zástupce představeného v loňském roce na veletrhu InnoTrans) Kladno. Elektrobus se vydal do Kladna z Maďarska po vlastní ose. Po cestě u něj ovšem došlo dne 11. 12. 2025 u Brna k drobné technické závadě, kdy se nedařilo vozidlo nabít. Zázemí pro opravu bylo dočasně (12. 12. 2025) nalezeno v areálu brněnského DP (vozovna a garáže Medlánky). Po opravě vůz pokračoval dále v cestě a v úterý večer dne 16. 12. 2025 dorazil do cílové destinace. Po jednodenním seznámení se s vozidlem došlo už ve čtvrtek 18. 12. 2025 k prvnímu nasazení do provozu s cestujícími na linku č. 605.
Testování Ikarusu v síti kladenské MHD má trvat do 5. 1. 2026, kdy doba vypůjčení končí. Elektrobus nemá přiděleno pevné pořadí a místní provozovna jej hodlá nasazovat na linky dle vlastního uvážení. Obecně se předpokládá, že se bude vůz objevovat na těch pořadích, která jsou standardně vyhrazena elektrobusům. Těch má dnes Kladno celkem 18 – všechny s logem SORu Libchavy (dva vozy SOR EBN 11,1 z roku 2021, a 8+8 vozů SOR NS 12 a NS 18 electric z roku 2024).
K samotnému vozidlu nebyly prozrazeny ani ze strany dočasné provozovatele, ani ze strany Ikarusu prozatím žádné bližší informace. Soudě dle registrační značky jde o elektrobus, který byl vyroben v letošním roce, resp. minimálně měl být letos v létě poprvé přihlášen.
Připomeňme, že v letos byl už v Kladně testován elektrobus eCitaro v provedení s vodíkovým prodlužovačem dojezdu (avšak pouze v režimu elektrobusu, tj. bez plnění vodíkem) a před ním i elektrický Crossway LE od Iveca v linkovém provedení. Další zajímavé předváděcí elektrobusy by pak měly kladenskou MHD oživit v roce 2026.