Menu

Na návštěvě stavby pražské trolejbusové linky č. 52

Kvůli rekonstrukci ulice Peroutkovy musela být upravena opakovaně trasa linky č. 137 a vzhledem k jejímu dočasnému rozdělení přibyla i výluková linka X137. (foto: Libor Hinčica)
Kvůli rekonstrukci ulice Peroutkovy musela být upravena opakovaně trasa linky č. 137 a vzhledem k jejímu dočasnému rozdělení přibyla i výluková linka X137. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 06. 2025 18:59
Libor Hinčica
3 minuty čtení

V uplynulých dnech bylo v médiích poněkud živo okolo pražských trolejbusů, když se začala jako lavina šířit vlna podivných šovinisticky laděných článků poté, co byl do Prahy převezen testovací trolejbus Bozankaya SNG 12T. Právě trolejbusy tohoto typu by měly sloužit na trojici nových pražských trolejbusových linek, jejichž stavba momentálně v metropoli probíhá. V případě budoucích linek č. 51 (dnes 131) a 53 (dnes 176) došlo ke slavnostnímu zahájení pod kulisou rozbořeného strahovského stadionu teprve 21. 5. 2025, v případě linky č. 52 (dnes 137) je však stavba již v plném proudu, a tak se na ni několika fotografiemi podíváme.

Současná podoba konečné U Waltrovky v Jinonicích. Trakční stožáry již mají připraveny převěsy i výložníky. (foto: Libor Hinčica)

Připomeňme, že budoucí trolejbusová linka č. 52 bude částečně kopírovat historickou trasu linky téhož čísla. Do provozu – ještě jako linka W – byla uvedena v období protektorátu dne 1. 10. 1939. Původně se předpokládalo, že trať povede na pravý břeh Vltavy a bude končit u dnešního Jiráskova (tehdy Riegrova) náměstí, nicméně ještě v roce 1938 byl projekt pozměněn a trasa byla zkrácena jen na úsek Walterova továrna – Ženské domovy. K přečíslování na číslo 52 došlo po válce, kdy se trať také dočkala svého prodloužení. Nejprve byl dokončen úsek do centra města až na Václavské náměstí (zprovozněn 14. 12. 1947), načež následovalo prodloužení k jinonické sokolovně (smyčka Jinonice; provoz zahájen dne 17. 10. 1948). Určitou zajímavostí této trasy je, že šlo o jedinou pražskou trolejbusovou trať, na níž byl testován (po dobu necelého měsíce na podzim roku 1956) noční provoz.

U zastávky Farkáň (po cca 600 m) rekonstruovaný úsek, jenž se může pochlubit novou vozovkou, chodníky, opěrnými zdmi i veřejným osvětlením, končí. (foto: Libor Hinčica)

Zkrácení se linka č. 52 dočkala poprvé v květnu 1966, kdy byla ukončena opět na Smíchově. V následujícím roce se sice vrátila na druhý břeh Vltavy, ale jelikož v mezičase došlo ke zrušení smyčky na Václavském náměstí, otáčely se trolejbusy přes nedalekou Štěpánskou ulicí. Od 4. 9. 1968 byla trasa zkrácena ke Krajskému národnímu výboru (tedy opět na levý břeh Vltavy), kde trolejbusy zůstaly až do oficiálního zrušení 30. 3. 1969. Kromě linky č. 52 byla trať do Jinonic obsluhována krátce i linkou číslo 56 (od 9. 3. 1953 do 31. 10. 1954), a následně posilovou linkou číslo 60 (od 1. 11. 1954 až do 30. 3. 1969), která byla přes centrum protažena až na Vinohrady a do Vršovic na Průběžnou. Zajímavou epizodu – a bohužel kratičkou – představoval návrat trolejbusů na trasu od KNV do Jinonic od 9. 4. 1969 do 31. 5. 1969, kdy trolejbusy nesly autobusové číslo 153. Zaskakovat zde musely za autobusy Škoda 706 RTO, které měly problémy se zdoláváním prudkého stoupání v ulici Na Václavce. Jakmile byly dodány nové autobusy ŠM 11, byl osud trolejbusů definitivně zpečetěn.

Dál se nová komunikace teprve rodí, a tak zde ani nejsou zřetelné prvky trolejbusové infrastruktury. Tedy až na několik drobných výjimek… (foto: Libor Hinčica)

Znovu se mají trolejbusy mezi Smíchovem (od konečné Na Knížecí) do Jinonic vrátit v moderní podobě tzv. parciálních trolejbusů (s trakčními bateriemi) v roce 2026. Dopravní podnik hl. m. Prahy vypsal tendr na zhotovitele dne 7. 5. 2024, přičemž vítězem se v srpnu téhož roku stala společnost OHLA ŽS společně s firmou Elektrizace Praha. První stavební práce se ale rozeběhly již dříve, konkrétně dne 9. 7. 2024, kdy byla zahájena rekonstrukce Peroutkovy ulice. Tuto investiční akci zajišťuje nikoli pražský DP, ale Technická správa komunikací (TSK), přičemž zhotovitelem je společnost Strabag. Součástí stavby je nicméně i nezbytná příprava pro trolejbusovou trať. S ohledem na to, že tato část budoucí trolejbusové trati začala vznikat nejdříve, jsou zde také práce v nejpokročilejším stádiu, jak přibližují ilustrační fotografie. Dokončení trolejbusové trati, včetně nabíjecích míst na konečné Na Knížecí a v autobusových garážích Řepy, je plánováno na 30. 4. 2026.

…v dosud neopravených chodnících lze totiž stále nalézt pozůstatky po původních trolejbusových sloupech. (foto: Libor Hinčica)

Koncová část Peroutkovy ulice až k bývalé nácestné trolejbusové smyčce na Malvazinkách je už sloupy zase osazena. (foto: Libor Hinčica)

Nejstrmější úsek v ulici Na Václavce se rovněž dočkal nových stožárů, tentokrát však šedě nabarvených. To vychází z požadavku památkářů, jejichž stanovisko je nadřazeno přání Institutu plánování a rozvoje (IPR), který by rád viděl všechny stožáry v antracitové barvě. (foto: Libor Hinčica)

A tak bude trať „dvoubarevná“ – ve spodní části šedá, od Malvazinek dál antracitová. Dočasný sklad stožárů našel bydliště u Husova sboru. (foto: Libor Hinčica)

Trolejové vedení bude ve směru od konečné Na Knížecí začínat v zastávce Santoška (a v opačném směru končit). (foto: Libor Hinčica)

Na konečné Na Knížecí ovšem budou místa pro stacionární nabíjení – po stranách je už nyní možné vidět jejich zárodek v podobě vysokých vztyčených stožárů vedle odpočívajících autobusů SOR NB 12. (foto: Libor Hinčica)

Podobné články