Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) se dočká svých modernizovaných tramvají KT8D5. Dne 3. 7. 2025 uzavřel první z dílčích smluv na realizaci první z přestaveb za astronomickou sumu 1 792 310 € (cca 44,8 mil. Kč), které se podrobí vůz ev. č. 537. S ohledem na zajištěné financování se přitom počítá s modernizací i zbylých osmi tramvají.
Připomeňme, že výběrové řízení na modernizaci až devíti vozů KT8D5 předpokládající doplnění středního nízkopodlažního článku a klimatizace salónu cestujících i řidiče, bylo vypsáno dne 3. 5. 2024, přičemž podmínky byly nastaveny tak, že se soutěže mohl účastnit fakticky jen jediný dodavatel, když bylo požadováno, aby uchazeč disponoval na Slovensku schváleným typem středního nízkopodlažního článku. V kombinaci s dalšími podmínkami tendru mohl takové podmínky splnit pouze Pragoimex, který již v letech 2003 až 2009 zajistil v kooperaci s Krnovskými opravnami a strojírnami modernizaci osmi vozů téhož typu, tehdy ovšem bez klimatizace (a dalších vylepšení, která jsou nyní požadována).
Výběrové řízení bylo zcela záměrně vypsáno tak, že v jeho rámci nebyla požadována změna elektrické výzbroje. Počítalo se tedy s tím, že bude zachována původní elektrická výzbroj TV3. Přesto byla hodnota zakázky odhadnuta na (v přepočtu) bezmála 41 mil. Kč bez DPH. Důvodem požadavku na zachování elektrické výzbroje měla být dle kuloárních informací nechuť podporovat fakticky jediného potenciálního producenta alternativní elektrické výzbroje používané na vozech KT8D5 v jiných provozech, tj. bývalé společnosti Cegelec, která dodávala svůj produkt TV Progress do Plzně a především Prahy, v níž měla rekonstrukce jednoho vozu KT8D5 (včetně nové elektrické výzbroje, avšak bez klimatizace) vycházet ještě v roce 2024 na částku okolo 21 mil. Kč.
Krátce po vypsání košického výběrového řízení ovšem došlo k přeskupení sil, když se jmenovaný dodavatel elektrických výzbrojí stal součástí skupiny Škoda Group (nově pod názvem Electric Components), která je rovněž (skrze Škodu Transportation) spoluvlastníkem Pragoimexu. Ačkoli do doby převzetí akcií někdejšího Cegelecu žádná jednání s ním o možné participaci na již vypsaném projektu neprobíhala, podal Pragoimex do zadávacího řízení v Košicích v červenci 2024 nabídky dvě – jednu odpovídající původnímu zadání na zachování elektrické výzbroje (s cenovkou 1 633 310 €/vůz), druhou s novou elektrickou výzbrojí TV Progress (za částku 1 792 310 €). Tím se dodavatel dopustil podání variantní nabídky, což nebylo podmínkami zadávacího řízení připuštěno. Standardně je takový postup důvodem k vyloučení uchazeče, k tomu ale v Košicích nedošlo. Namísto toho výběrová komise sama určila, že je nabídka s novou elektrickou výzbrojí tou „druhou“ a neplatnou a nezařadila ji do vyhodnocení, tj. bylo na ní pohlíženo, jako by podána nebyla (což nic nemění na tom, že de iure i de facto podána byla).

První vozy KT8D5 dorazily na východ Slovenska již v roce 1986, kdy město získalo dva vozy z ověřovací série. Celkem Košice získaly 40 vozů KT8D5, řadu z nich ale postupně rozprodaly, takže jejich počet se později ustálil na 19 kusech. (foto: Honza Tran)
Ne nepřekvapivý výsledek soutěže pro soutěž byl oznámen již v srpnu 2024, k podpisu rámcové smlouvy došlo nicméně až 30. 9. 2024. Po necelých třech měsících – 17. 12. 2024 – následoval i první dodatek k rámcové smlouvě. Na jeho základě došlo ke změně plnění v oblasti elektrické výzbroje, kdy nově bylo rozhodnuto přistoupit ke změně „té vé trojky“ za elektrickou výzbroj TV Progress. Cena byla stanovena na identickou částku, jaká se objevila v oné variantní nabídce, tj. oněch 1 792 310 € (cca 44,8 mil. Kč; hodnota zakázky tedy stoupla o další cca 4 mil. Kč na vůz). Dodatek smlouvy přímo na tuto (vyřazenou) nabídku ve své textaci dokonce odkazuje.
Kromě Pragoimexu participují na projektu v roli přiznaných poddodavatelů ještě dvě společnosti – Škoda Ekova v roli zhotovitele generální opravy podvozků (16 % hodnoty díla) a Krnovské opravny a strojírny. Ty sice mají provést generální opravu obou článků, zajistit výrobu středního článku a kompletaci každé z tramvají (vozy opustí opravny v Krnově jako kompletní), přesto jejich podíl na zakázce činí jen 42 %. Zbylých 42 % má tedy připadat na samotný Pragoimex, jenž je přitom obchodní společností (nemá žádné vlastní výrobní prostory).
Na zhotovení díla má mít Pragoimex 12 měsíců od podpisu každé z dílčích smluv. Ta první byla podepsána až 3. 7. 2025. Ve skutečnosti byl však první vůz ev. č. 537 v té době už takřka sedm měsíců v areálu Krnovských opraven a strojíren, protože k nakládce a odvozu předmětného vozu z Košic do Krnova došlo už 8. 1. 2025. V té době přitom neexistovala žádná smlouva (například o pronájmu, zápůjčce atp.), na jejímž základě košický DP tramvaj do Krnova odeslal. Postup, kdy budoucí zhotovitel fakticky obdrží vozidlo s několikaměsíčním předstihem, avšak termín plnění se mu začne počítat až od podpisu dílčí smlouvy, je s ohledem na nevýhodu, které takto mohli být vystaveni potenciální jiné uchazeči (pokud by tedy byla soutěž vypsána alespoň trochu férově), mimořádně diskutabilní.

Takto by měly být nové tramvaje KT8D5 s elektrickou výzbrojí TV Progress lakovány. Vizualizace neukazuje, jakým způsobem budou na voze umístěny (a případně pohledově zakryty) klimatizační jednotky. (zdroj: DPMK)
Pozornost si to zaslouží především ve vztahu, že celé modernizační dobrodružství, bude nakonec hrazeno z EU, když bylo na projekt (všech devíti vozů) v červnu 2025 přiklepnuto 16 151 306 € (z toho 15 423 282 € připadá na samotnou modernizaci a 707 508 € na nový odbavovací systém). Celkové náklady na straně košického DP tak budou činit pouze 56 601 € (6 289 €; resp. cca 157 225 Kč na vůz).
Tramvaje KT8D5 v rámci modernizace obdrží i nové barevné schéma košického DP, které se jako první objevilo nedávno na ojetém autobuse Solaris Urbino 18,75 ev. č. 3908. Zvolená kombinace v mnohých – podobně jako dosud užívané „vlnky“ – evokuje inspiraci barvami používanými ostravským Dopravním podnikem, když mají být nově vozidla celomodrá s úzkým bílým reflexním proužkem v podokenní části. Košice se navíc rozhodly zvýraznit v novém lakování dveře, které mají výrazné žluté orámování.
K samotnému řešení klimatizace pro cestující prozatím nebyly zveřejněny žádné bližší informace. Podle některých zdrojů by měl být každý vůz, s ohledem na omezené možnosti konstrukce vozů KT8D5 pro instalaci vzduchových rozvodů, osazen osmi menšími klimatizačními jednotkami, které se obvykle používají pro chlazení kabiny řidiče. Dvě z nich by pak sloužily právě pro potřeby kabiny, dalších šest by bylo distribuováno mezi jednotlivé články (po dvou kusech). Na finální řešení si však budeme muset ještě počkat.