Menu

Meziměstský trolejbusový koridor v Pescaře nadále nezprovozněn

Trolejbus na zkoušce dne 27. 2. 2024. (foto: Luca Montingelli)
Trolejbus na zkoušce dne 27. 2. 2024. (foto: Luca Montingelli)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
09. 03. 2024 23:23
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Dne 22. února 2024 byly zahájeny devítitýdenní zkoušky trolejbusů pod trolejemi na BRT koridoru mezi Pescarou a Montesilvanem, které se mají odehrávat v pracovních dnech od 8 do 19 hodin. Ačkoli už nyní měl na trati panovat čilý komerční provoz, zůstalo, stejně jako již v minulosti, znovu jen u slibů. 

V minulém roce byly článkové trolejbusy převážně zavřené v garáži a přidělený dopravce TUA Abruzzo je za tu dobu stihl pouze polepit a pokřtít jménem „La Verde“ (zelená), aby tak poukázal na jejich ekologičnost. Ačkoli odpůrci trolejbusů loni ve vleklém soudním sporu definitivně prohráli, italská veřejná správa nadále selhává v dohledném zprovoznění již dodaných trolejbusů i celé infrastruktury, která se za přitom poslední dekádu už několikrát dostavovala a upravovala. Nově se plánuje otevření BRT koridoru až na konci června 2024, a to proto, aby se plně vyhovělo požadavkům ze strany italských ministerských orgánů. O tom, proč zkoušky pod trolejovým vedením nezačaly mnohem dříve, jak bylo slibováno, se dá jen dohadovat. Každopádně toto neustálé oddalování jen hraje do karet odpůrcům. Sice nezabránili tomu, aby se po trase posekaly nebo prosekaly stromy, v některých případech velmi necitlivě, na druhou stranu ale mohou nadále zpochybňovat bezpečnost provozu, např. s poukazem na nekvalitní chodníky, špatně navržené zastávky či přechody nebo třeba na chybějící zábradlí. Lidé na sociálních sítích sdílejí i snímky a videa silně jiskřících botek sběračů nebo také třeba podivně malovaných zeber na přechodech.

Někteří z místních žijících podél zatrolejované části trasy si čerstvě stěžují na „elektrický smog“, když tvrdí, že jim funkční měnírna a napájecí kabely negativně ovlivňují fungování domovních telefonů a elektrických vrat či bran, kterými si otevírají přístup na své zahrady nebo do garáží. Vyžadují proto nezávislá měření a budou v této věci na nejbližším zasedání interpelovat vedení radnice. Jiní lidé se pro změnu obávají pádu trolejového vedení.

Snímek ze dne 22. 2. 2024. (foto: TUA Abruzzo)

Silné světlo včetně silně svítících semaforů „funguje“ naplno celou noc, ačkoli trolejbusy budou v noci spát v garáži. Nabízí se také otázka, nač mají vlastně při takovémto osvětlení veřejného prostoru vozidla ještě vlastní světla… (foto: Ivano Angiolelli)

Bezpečnost především aneb výsledek dnešní doby. (foto: Antonella de Cecco)

Trolejbusy na zkouškách. (foto: Angela Barbore)

Když trolejbusy nejezdí, lidé se po koridoru nadále hojně promenádují. Snímek je ze soboty 2. 3. 2024. (foto: Angela Barbore)

Pescarská radnice sice pamatovala na prevenci, nicméně ne všem opatřením lze tleskat. Minimálně během prvních týdnů zkoušek se budou trolejbusy ploužit po zatrolejované části nízkou rychlostí, což by, pokud by se jednalo o řešení trvalé, pochopitelně vedlo k tomu, že se jízda mezi oběma městy natáhne na více než 40 minut. Už tak je přitom prokázáno, že vozy budou 8km trasu zvládat kvůli velkému počtu zastávek (více než 20) přinejmenším za 30 minut, a nebudou tedy jezdit za kratší dobu, než za jakou to mezi oběma městy zvládají alternativní dopravní prostředky, třebaže radnice tvrdila celá léta něco jiného. Ostatně dne 22. 2. první pod trolejí nasazený trolejbus od výrobce Van Hool, jenž po téměř tříhodinovém prověřování a kroužení po garáži vyjel na trasu se zpožděním až okolo poledne, provázelo doprovodné vozidlo dopravce i auto policie (podobně jako loni v únoru, kdy se trolejbusy po Pescaře projížděly na baterie), což v kombinaci s nízkou rychlostí trolejbusu už od vyjetí z garáže vzbuzovalo rozporuplné reakce i u zastánců projektu, neboť trolejbusy byly dosud propagovány jako rychlá a pohodlná alternativa k individuální dopravě. Policie přitom byla nablízku přítomna i v dalších dnech a má tomu tak být i nadále. Na druhou stranu se není čemu divit, neboť koridor po léta fungoval jako místo pro volná promenáda pro pěší i cyklisty. Nicméně se není možné moc divit ani tomu, že se lidé na přilehlé chodníky moc nehrnou, protože ty jsou v řadě případů parodií na kvalitní stavebnictví a kromě toho už vůbec nejsou vhodné pro volný pohyb lidí na vozíčku ani kočárky, kterým stojí v cestě nejeden sloup nebo jiné překážky jako třeba špatně usazená víka kanálů. Aby toho nebylo málo, koridor byl nově osazen LED svítidly s intenzivní bílou barvou, což v dané rezidenční zástavbě, navíc po nepromyšlené plošné likvidaci hustých korun poskytujících přirozené stínění, naprosto poškodilo noční atmosféru. 

 

Podobné články