Menu

Mezi Ostravou a Havířovem vyrazí na zkoušky vodíkový autobus

Vodíkový autobus Modulo je prezentován jako slovenský výrobek. Jeho původ je však poněkud složitější, jak si přiblížíme blíže v samostatném článku. (foto: MIP)
Vodíkový autobus Modulo je prezentován jako slovenský výrobek. Jeho původ je však poněkud složitější, jak si přiblížíme blíže v samostatném článku. (foto: MIP)
Stáhnout PDF
Autobusy
05. 12. 2022 21:13
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost ČSAD Havířov (člen skupiny Transdev) bude od 6. 12. 2022 testovat vodíkový autobus Modulo, jenž je oficiálně výrobkem slovenské společnosti mobility & innovation production s.r.o. (MIP). Vůz, jenž byl slavnostně představen v březnu letošního roku, bylo nedávno možné potkat i na veletrhu CZECHBUS v Praze. Nyní poprvé v ČR sveze cestující.

Autobus bude nasazen na linky čísel 440, 441 a 442, které všechny propojují Ostravu s Havířovem. Na první spoj vyrazí ve 4:45 z Havířova-Šumbarku do Ostravy na lince č. 440. Vozidlo má délku necelých 8 m a je dosud jediným vyrobeným prototypem.

Ačkoli je vůz prezentován jako vodíkový, fakticky jde spíše o elektrobus s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Primárním zdrojem elektrické energie jsou totiž baterie o kapacitě elektrické energie 70 kWh, což by mělo dle sdělení výrobce postačovat samo o sobě na dojezd až 110 km (tento údaj je nicméně nutno vnímat s opravdu notnou dávkou odstupu). Pro zvýšení dojezdu se využívá elektrické energie produkované palivovými články, které mají výkon 30 kW. Ty průběžně trakční baterie nabíjejí.

Celkem jsou na voze umístěny 4 lahve na vodík, které pod tlakem 350 barů zvládnou pojmout 10,5 kg vodíku. Kombinací vodíku a trakčních baterií by mělo jít dosáhnout dojezdu až 410 km (opět žádáme čtenáře o střízlivé hodnocení uvedené hodnoty). K pohonu slouží motor Siemens Elfa o výkonu 160 kW, palivové články mají pocházet z produkce kanadské firmy Loop Energy, další části vodíkového systému (nádrže, ventily) mají mít původ v USA (Luxfer Gas Cylinders).

Plnění vodíkového autobusu bude probíhat v Šenově ze speciálního trajleru společnosti Messer. Zkušební provoz by měl trvat jeden týden. Jelikož autobus není vybaven informačním ani odbavovacím systémem, bude možné se jím mezi oběma městy svézt zdarma.  

Podobné články