Menu

Městské z Egypta, dálkové ze Španělska. Volvo oznámilo další kooperaci

Současná řada zájezdových autobusů Volvo je tvořena modely Volvo 9900 (vlevo), Volvo 9700 (vpravo) a Volvo 9700 DD (uprostřed). Patrová verze se již dnes vyrábí kooperačním způsobem. (foto: Volvo Buses)
Současná řada zájezdových autobusů Volvo je tvořena modely Volvo 9900 (vlevo), Volvo 9700 (vpravo) a Volvo 9700 DD (uprostřed). Patrová verze se již dnes vyrábí kooperačním způsobem. (foto: Volvo Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
27. 05. 2023 20:17
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost Volvo Buses v březnu letošního roku oznámila, že ukončí produkci autobusů ve vlastní režii ve svém jediném evropském závodě na montáž kompletních vozidel v polské Wrocławi. Nadále však hodlá na evropském trhu působit, a to jednak v oblasti dodávek podvozků pro nástavbáře (což byla ta část autobusového businessu, která Volvo Buses dlouhá léta držela nad vodou), ale také prostřednictvím kooperací s vybranými externími partnery, kteří by mi měli pokračovat ve výrobě autobusů pod značkou Volvo a na základě jeho dokumentace.

V dubnu firma vyslala do éteru zprávu o svém velmi odvážném tahu přesunu produkce městských a linkových vozů do Egypta, kde by se do výroby měl pustit místní producent MVC. Jen o měsíc později se společnost vyjádřila i k budoucnosti výroby svých dálkových autobusů. I ty jsou dnes vyráběny ve wrocławském závodě, jemuž už zbývají jen měsíce existence. Výrobní program je tvořen zájezdovými vozy Volvo 9700 a 9900.

V případě patrového modelu Volvo 9700 DD funguje specifický výrobní proces již dnes, neboť autobusy pro Volvo (a tedy pod značkou Volva) staví finská společnost Carrus Delta (tu mimochodem do roku 2008 Volvo ovládalo), přičemž produkce podvozků pro tyto vozy se odehrává ve Švédsku. Tato úspěšná kooperace má zůstat zachována i do budoucna.

Soutěž „Najdi autobus“. Volvo se snažilo být ve své komunikaci ve vztahu k médiím a zákazníkům poněkud jedinečné, a tak přinášelo stále více „cool“ obrázků a fotomontáží, z nichž se však postupně vytrácelo to podstatné. Samotný výrobek. (foto: Volvo Buses)

U dálkových vozů Volvo 9700 a Volvo 9900 se předpokládá převzetí výrobního programu ze strany španělské společnosti Sunsundegui, což je příjmení původního zakladatele firmy José Sunsundeguia. Historie tohoto subjektu sahá až do roku 1944, přičemž jeho původním zaměřením nebyla výroba autobusů, ale oprava kolejových vozidel pro španělské dráhy. Ty však v 80. letech začaly přecházet na systém vlastních dílen, a tak se orientace firmy změnila na výrobu karoserií autobusů, z nichž ten první opustil výrobu v roce 1987. Od roku 2017 využívá Sunsundegui nové prostory ve města Alsasua, jejichž výstavba měla spolknout 5,5 mil. € (cca 130 mil. Kč). Jedním z partnerů, s nímž nástavbář dlouhodobě spolupracuje, je právě Volvo. Nyní by měl tento svazek získat vážnější podobu.

Na základě podpisu dohody o společném záměru se předpokládá zaškolení personálu a přesun potřebného technologického vybavení, což by v roce 2024 mělo vést k zahájení výroby prvních vozů Volvo 9700 i Volvo 9900, jež by v sériovém provedení měly být předávány zákazníkům od roku 2025.

Provázanost s Volvem by mohla být pro Sunsundegui výraznou vzpruhou. Ještě v roce 2019 vyrobila firma 462 autobusů, z nichž však většinu – jak je v segmentu nástavbářů obvyklé – tvořily zájezdové autobusy. Po těch ale v důsledku Covidu-19 spadla poptávka a firma musela propustit více než polovinu svých zaměstnanců – z 550 na konci roku 2019 jich v březnu 2022 zůstalo jen 250. Firmě musel dokonce na pomoc přispěchat stát, resp. regionální vláda, která mu půjčila 8,9 mil. € (cca 210 mil. Kč).

Podobné články