Menu

Malé Solarisy již štěkají v pražských ulicích

Evidenčně první Solaris Urbino 10,5 čísla 2301 překonává v neděli 6. prosince most přes železniční trať 210 a zároveň souběžnou spojku z Malešic do Krče. (foto: Honza Tran)
Evidenčně první Solaris Urbino 10,5 čísla 2301 překonává v neděli 6. prosince most přes železniční trať 210 a zároveň souběžnou spojku z Malešic do Krče. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 12. 2020 21:13
Matěj Stach
2 minuty čtení

V pátek 4. prosince 2020 vyjela do provozu první pětice nových vozů Urbino 10,5 od polsko-španělského výrobce Solaris Bus & Coach z koncernu CAF. Stalo se tak s třídenním předstihem oproti původnímu plánu, a tedy v poslední den klasického vypravení Karos do ulic hlavního města. Všech 20 vozů ze smlouvy podepsané na základě v únoru letošního roku uzavřeného rámcového výběrového řízení by mělo v barvách pražského dopravního podniku vyjet do konce prosince.

Solaris Urbino 10,5 je 100% nízkopodlažní autobus o délce 10.550 mm, šířce standardních 2.550 mm a výšce 3.040 mm. Pohonné ústrojí se u vozů pro DP Praha sestává z amerického motoru Cummins B6.7 o výkonu 204 kW v souhře s automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith DIWA.6. Díky prodloužení zhruba o půl metru je cestujícím umožněn vstup do autobusu přes troje dvoukřídlé dovnitř otáčivé dveře, což je také významný důvod, proč se výrobce k prodloužení svého dřívějšího Urbina 10 vůbec uchýlil. Lak „jezevčíků“ je tradičně ochuzen o modrou střechu a je tedy pouze bílo-červený. Hojně kritizovaný a stále neschválený vertikální nátěr PID vycházející z nového vizuálu nebyl na vozy aplikován např. kvůli skutečnosti, že byly vozy objednány již zkraje letošního roku. Dodatečná změna olakování by vzhledem ke zvýšení počtu lakovaných materiálů navíc přispěla k prodražení celého nákupu.

Interiéru vládne již tradiční standardizované uspořádání s červenými a modrými koženkovými sedadly, kterých je v salonu nainstalovaných v součtu 25. Celková obsaditelnost pak činí 86 osob včetně řidiče. Z dalších požadovaných součástí můžeme jmenovat nerezová madla, zvýšený výskyt tlačítek STOP či celovozovou klimatizaci značky Konvekta. Mimoto jsou autobusy vybaveny ještě např. systémem automatického počítání cestujících nebo automatickým hasicím zařízením. Vnější diodový optický informační systém je opět v souladu se standardy Pražské integrované dopravy doplněn o dvojici vnitřních LCD panelů. Výrobcem fyzické části OIS a odbavovacího systému je Herman elektronika, softwarově pak provoz zajišťuje firma Konektel.

Solaris „plus“ ev. č. 2306 odpočívá v sobotu 5. prosince v zastávce Kačerov před koncovým úsekem linky 138 trasovaném přes Krč k Akademii věd. (foto: Honza Tran)

První pětice autobusů byla do domovských garáží Vršovice dodána k 10. listopadu 2020, další dvě stejně početné vlny pak přišly 20. a 25. listopadu. Prozatím poslední tři „jezevčíci“ se na dvoře objevili v první prosincový den a ve dnech příštích pak dodávka vyvrcholí posledními dvěma opozdilci. Solarisy odpovídající délkové kategorii „midibus plus“, která je pro DPP žhavou novinkou, byly číselně zařazeny do řady začínající ev. č. 2301. Nové Solarisy o délce 10,5 metru představují dlouhodobě vyhlížené mezistádium mezi Solarisy Urbino 8,9 a vozy SOR NB 12, které byly na linkách 101 a 138 provozovány v průběhu času v různých poměrech doposud. Délkové omezení přinášející při nasazování autobusů do 9 metrů délky kapacitní problémy na lince 138 je dáno proporcemi křižovatky U Lípy, přes kterou Policie ČR svého času nesvolila k pravidelnému provozu standardních autobusů.

Jak již bylo naznačeno výše, výprava autobusů bude zatím spojena především s linkami 138 ((Sídliště Skalka) – Skalka – Sídliště Spořilov – Kačerov – Ústavy Akademie věd) a 101 vedené v relaci Tolstého – Skalka – Zentiva, které mají v pracovní dny dohromady 17 pořadí. První vypravení nových midibusů plus bylo původně plánováno na dnešek, tedy 7. 12. 2020, nakonec ale jejich provoz odstartoval již o 3 dny dříve. V pátek 4. prosince vyjelo do provozu na linku 138 celkem 5 nových autobusů (ev. č. 2301, 2303-06), z nichž 2 musely být kvůli propuknutí dětských nemocí z provozu postupně staženy. Dnes už výprava činí 6 vozů, přičemž zbylé kusy by měly být oživeny do konce letošního roku. Praha se tak po slovenské Prievidzi stává druhým městem bývalého Československa, které 10,5 metrů dlouhé Solarisy provozuje. V regionu Horní Nitry jezdí těchto autobusů už dokonce 9 s tím, že posledních 5 exemplářů bylo zařazeno do provozu teprve v uplynulých týdnech.

Podobné články