Do komplikované situace se dostala budapešťská společnost BKK (Budapesti Közlekedési Közpon) v souvislosti s dodávkami nových tramvají od španělského CAFu. Ten má na základě využití posledních opcí z října 2022 a března 2023 dodat maďarské metropoli celkem 51 vozů, z nichž prozatím bylo doručeno osm kusů, které však nebyly v dohodnuté výši zaplaceny. Dluh nyní činí 4,65 mld. forintů, tj. přibližně 287 mil. Kč. Maďarská vláda nicméně přislíbila, že částku, k jejímuž zaplacení se sama dříve zavázala, nakonec proplatí.
CAF podepsal smlouvu s Budapeští již v roce 2014, původně jen na 37 vozů, nicméně BKK postupně díky sjednané opční doložce přikupovala další vozy. Když se pak blížila konečná lhůta pro objednávku zbylých tramvají, podařilo se vyjednat, aby CAF opakovaně platnost své nabídky prodloužil. Teprve v říjnu 2022 a v březnu 2023 (těsně před vypršením posledního termínu, na který byl španělský producent ochoten přistoupit) se podařilo zajistit spolufinancování ze státní pokladny, čímž bylo možné poslední část kontraktu, nejprve na 20, a následně i na posledních chybějících 31 ks, objednat. Připomeňme, že jeden vůz o délce cca 34 m vychází na 2,35 mil. € (cca 58,75 mil. Kč), zatímco 56m tramvaje na 3,64 mil. €/kus (zhruba 91 mil. Kč).
Ačkoli dodávky začaly v souladu se smlouvou od října 2024, žádná z tramvají dosud nebyla převzata, neboť BKK nebyla schopná zajistit jejich proplacení. Nejednalo se přitom o chybu budapešťské městské společnosti, ale centrální vlády. BKK uhradila svou poměrnou část investice řádně a včas, zatímco zbytek musí uhradit stát na základě žádosti o úhradu faktur, kterou BKK zaslala – rovněž včas – řídicímu orgánu příslušného ministerstva. To ale tramvaje neproplácelo, protože se nepodařilo dotáhnout do konce podpis nové dotační smlouvy, u níž se nadále počítalo s využitím prostředků z Evropské unie, s jejichž čerpáním má ale korupcí a nepotismem prolezlá země poněkud obtíže (drtivá většina dotací byla zcela zastavena).
CAF se k celé záležitosti – vědom si vnitřních bojů mezi budapešťským magistrátem a ústřední vládou – stavěl zdrženlivě. Právní kroky vůči městu nepodnikl, ani neuplatňoval smluvní pokutu, pohrozil ale pozastavením dodávek.
Jakmile byl kabát z ostudy před veřejností ušitý, přispěchala vláda po několika dnech s prohlášením, že chybějící peníze uhradí, přičemž se bez špetky studu pasovala do role zachránce města. „Není třeba se bát, jsme na Budapešť hrdí a nezklameme ji. Ať už v Bruselu brání vývoji sebevíc, ať zadržují peníze z politických důvodů. Alespoň každý Budapešťan vidí, co by se stalo, kdyby nebyla vláda Maďarů a my bychom byli závislí na Bruselu,“ prohlásila mluvčí Orbánovy vlády Alexandra Szentkirályi. Vláda podle ní zachraňuje finančně zkrachovalé hlavní město, které údajně nemá vlastní prostředky, neboť špatně hospodaří. Ve skutečnosti to ale byla právě vláda Viktora Orbána, která se v letech 2022 a 2023 smluvně zavázala, že nákup tramvají bude spolufinancovat (bez tohoto příslibu by město na nákup nikdy nekývlo), poskytnout peníze tedy byla její povinnost, nikoli jakási laskavost či záchrana. Navíc stále jde i v tomto případě o peníze onoho „zlého Bruselu“. Výroky vládní mluvčí jsou proto naprosto absurdní, nicméně zřetelně ukazují, jaká je současná úroveň maďarské politické scény a jak jednoduše lze manipulovat s veřejným míněním.