Menu

Lutan zařadil Scanii Citywide LE. Testuje také SOR ICN

„Hrbaté“ autobusy jsou fenoménem, na který s novým Citywidem LE naskočila také Scania. Přední snížené partie střechy jsou doplněné o elegantní plenty. (foto: Scania Czech Republic)
„Hrbaté“ autobusy jsou fenoménem, na který s novým Citywidem LE naskočila také Scania. Přední snížené partie střechy jsou doplněné o elegantní plenty. (foto: Scania Czech Republic)
Stáhnout PDF
Autobusy
31. 01. 2023 13:36
Matěj Stach
3 minuty čtení

Jedna z nejmladších společností zapojených do systému Pražské integrované dopravy uvedla v pondělí 23. ledna 2023 do provozu na lince 442 avizovanou posilu v podobě Scanie Citywide LE. Lutan se tak stal po firmě BORS Břeclav a karlovarském DP třetím tuzemským dopravcem, který na svůj dvorek novou generaci Citywidu zakoupil. Na příští týdny zároveň jako první obdržel k testování prototyp autobusu SOR ICN 12,3.

Značně proměněný Citywide se světu představil na belgickém veletrhu Busworld v roce 2019. Prodej nové generace městských a příměstských autobusů Scanie se ovšem v souvislosti s celosvětovou pandemií Covid-19 rozeběhl až na konci roku následujícího, přičemž teprve ve druhé polovině roku 2021 výrobní linku opustily i první sériové low-entry autobusy, o něž jde v tomto článku především. Dlouhodobě jediným zástupcem druhé generace modelu Citywide provozovaným v České republice byl vůz Scania Citywide LF CNG dlouhý 11,5 metru, který na konci roku 2021 zařadil v rámci rozšíření městské flotily ve své domovině do provozu dopravce BORS Břeclav. Ten loni v říjnu doplnil rovněž celonízkopodlažní plynový vůz, který zakoupil DP Karlovy Vary a provozuje jej pod ev. č. 461.

Záběr na ostře řezané zadní partie vozu. (foto: Scania Czech Republic)

Společnost Lutan si nový Citywide pořídila v příměstské, částečně nízkopodlažní variantě a samozřejmě také v laku vycházejícím z nového vizuálu Pražské integrované dopravy. Přední dveře jsou jednokřídlé a společně s dveřmi druhými řešené jako předsuvné, což je na tuzemské poměry věc spíše ojedinělá. Vozidlo je dlouhé 12 095 mm, šířka činí standardních 2 550 mm a výška poté 3 303 mm. Pohonné ústrojí je poté založeno na motoru DC09 140 vlastní provenience o výkonu 235 kW, jenž plní emisní normu EURO VI-E a je spřažen s automatizovanou 12stupňovou převodovkou GRS895R pocházející rovněž z dílny Scanie.

Pohled na kvalitně vybavené pracoviště řidiče. (foto: Scania Czech Republic)

Řidič má k dispozici odvětrávanou sedačku od ISRI nebo vlastní klimatizační jednotku. Autobus je zároveň vybaven celou řadou bezpečnostních prvků známých především z osobních automobilů, a to včetně sledování mrtvého úhlu nebo varování před kolizí se zranitelnými účastníky provozu (tj. s chodci a cyklisty). Nechybí ani zadní couvací kamera nebo Bi-LED světlomety.

Salon vozu v provedení pro dopravce Lutan nabízí útočiště pro celkem 77 osob včetně řidiče. K dispozici je 39 pevných, barevně rozrůzněných sedadel, která jsou doplněna o dva sklopné sedáky v prostoru pro kočárky a osoby upoutané k invalidní vozíku. O tepelný komfort se stará klimatizace společně s nezávislým topením.

Ve své tiskové zprávě se Scania chlubí neagresivním osvětlením a světlými tóny, které prostupují interiérem. Přiložený snímek ilustruje také postupující odklon od potahů Maappi. (foto: Scania Czech Republic)

Majitel společnosti, pan Lukáš Taneček, odhaluje v tiskové zprávě výrobce důvody, proč se vydal švédskou cestou. ,,Pro Scanii jsme se rozhodli po té, co jsme si model Citywide vyzkoušeli. Zaujaly nás jízdní vlastnosti a velkým důvodem k jeho pořízení byl i blízký servis v Mladé Boleslavi a možnost servisovat vozidlo také během víkendů.“ Připomeňme, že vedle autobusu s gryfem ve znaku Lutan už na začátku ledna do provozu pod ev. č. 1222 zařadil také MAN Lion’s Intercity LE, a to rovněž v tuzemské premiéře. V dlouhodobém provozu chce otestovat, jaký z těchto dvou modelů od dvojice výrobců se firmě osvědčí více a tyto nabrané zkušenosti promítnout do dalších nákupů vozidel.

Celkový dojem z autobusu sráží kobercové obložení těch částí interiéru, které mají složitejší tvary, což je provedení pochopitelné u malých výrobců, méně ovšem už u Scanie. (foto: Matěj Stach)

Předání autobusu se uskutečnilo v neděli 22. ledna 2023 v Mladé Boleslavi, načež vůz pod přiděleným ev. č. 1223 vyjel hned v pondělí do provozu na ranní pořadí 442/7 a následně také odpolední 442/5. Hlavním útočištěm autobusu se tak stala linka 442 spojující Mladou Boleslav s Benátkami nad Jizerou a Lysou nad Labem. Mimo ni je autobus k vidění také na ranních spojích linky 431 z Lysé nad Labem do Předměřic nad Jizerou a na lince 418. Naproti tomu MAN Lion’s Intercity LE ev. č. 1222 v rámci svého kurzu 442/6 kmenovou linku neopouští.

Číslo 442 bude osudové také pro závěrečné pasáže tohoto textu. Před dodáním do posledního šroubku právě popsaného autobusu Scania Citywide LE poskytnulo české zastoupení švédského výrobce dopravci Lutan k otestování vůz Fencer f1, jenž vznikl v roce 2021 ve spolupráci s čínským Higerem z King Long Group. Vůz, který se české veřejnosti představil na listopadovém veletrhu CZECHBUS 2022, Lutan do provozu uvedl v pondělí 2. ledna 2023 spolu s již vzpomínaným Lion’s Intercity LE ev. č. 1222, a to v rámci zvýšení kapacity nabízené na lince 442. Scania Fencer f1 s karoserií od Higeru dostala zkušební ev. č. 9999 (v devátém obsazení) a v provozu vydržela až do pátku 20. 1., načež byla výměnou za Citywide vrácena majiteli vozidla, tedy Scanii Czech Republic.

Lutan testuje také SOR ICN 12,3. Snímek pochází z minulého týdne a byl pořízen v Benátkách nad Jizerou po dovezení vozu od výrobce. (foto: Matěj Stach)

Další zkušební autobus se na lince 442 objeví hned na počátku února. Půjde o první vyrobený SOR ICN 12,3, který modelové řadě ICN pomyslně otevře dveře také do Pražské integrované dopravy. Vůz obdržel ev. č. 9998 (v pátém obsazení) a jeho první nasazení se odehrálo dnes, tj. 31. 1. 2023, kdy vyjel na běžně midi- a minibusovou linku 431 z Lysé nad Labem do Předměřic a Benátek nad Jizerou a dále třeba do Chotětova nebo Skalska. U společnosti Lutan se vůz má zdržet po dobu třech týdnů, kdy bude především na lince 442 doplňovat kolegu CN 10,5 ev. č. 1221 a výše prezentované autobusy ev. č. 1222 a 1223. Už nyní můžeme prozradit, že další zkušební zastávka vozu se rovněž odehraje v kulisách Pražské integrované dopravy.

V rámci krátké vyjížďky zavítal SOR ICN 12,3 ev. č. 9998 na náměstí v Benátkách nad Jizerou. (foto: Štěpán Tomášek)

Podobné články