Menu

Další čínská Scania i pro český trh

Jeden z propagačních snímků mautobusu Scania Fencer pořízený v ČR. (foto: Scania)
Jeden z propagačních snímků mautobusu Scania Fencer pořízený v ČR. (foto: Scania)
Stáhnout PDF
Autobusy
09. 09. 2022 22:02
Libor Hinčica
2 minuty čtení

České zastoupení společnosti Scania představí na veletrhu Czechbus v listopadu 2022 autobus s obchodním jménem Scania Fencer, který je přírůstkem do rodiny městských autobusů, nově dostupným i na českém trhu. Jak napovídá i pojmenování úvodního odstavce tiskové zprávy Scania „Kvalita za atraktivní cenu“, má Fencer pomoci dobývat trh především svou nižší cenovkou. Tou může být autobus onálepkován zejména z toho důvodu, že jeho produkce se odehrává mimo Evropu u čínského producenta Higer.

Spolupráce mezi čínským Higerem (součást King Long Group) a Scanií trvá letos již od roku 2006. Jejím hmatatelným výsledkem pro evropský trh se stal zájezdový autobus Scania Higer, který doplnil tehdejší řadu prémiových coachů vlastní produkce Scanie a dal si za cíl oslovit zákazníky senzitivní na cenu, avšak zároveň požadující určitý stupeň kvality a prestiže, kterou vozidlu propůjčoval právě fakt, že neslo velké logo švédského výrobce, zatímco ne nevýznamný čínský podíl na celém vozidle byl potlačen do pozadí.

Nyní se snaží Scania pomocí autobusu z lidově demokratické Číny strhnout vyšší čísla prodejnosti na svou stranu i v oblasti městských vozů, přičemž bude zajímavé sledovat, jak bude diverzifikovat svou obchodní strategii v jednotlivých teritoriích, aby nevytvářela konkurenci sama sobě. Připomeňme, že je to jen tři roky, co Scania představila svou novou generaci městských vozů Citywide, jejíž prodej byl zahájen oficiálně až v polovině prosince 2020, nicméně velké objednávky se na verzi určenou pro městský provoz zatím nehrnou. Patrně největší úspěch zaznamenala Scania s částečně nízkopodlažní LE verzí ve švédském města Upsala, kam bylo dodáno letos 58 bioplynových vozů o délce 14,8 m, což pochopitelně ambice velkého výrobce příliš uspokojovat nemůže. Nevelké jsou prozatím i prodeje odvozených elektrobusů. V České republice je dosud v provozu jediná nová městská Scania Citywide, a to u dopravce BORS Břeclav, který si autobus pořídil v loňském roce. Šlo zároveň o jediný vůz v městském provedení, který loni výrobce s gryfem ve znaku na českém trhu udal.

Pozici na trhu městských autobusů v Evropě Scania zjevně v posledních letech tváří tvář sílící konkurenci ztrácí. Do této situace přichází na trh Scania Fencer s čínskými kořeny. Česká tisková zpráva prezentuje vůz jako zcela nový doplněk, nicméně pravda je poněkud složitější. Autobus si odbyl svou premiéru již v květnu 2021, a to ve Velké Británii, kde byl představen ve své levostranné verzi. Na letošní rok bylo ohlášeno zahájení regulérní sériové výroby, první objednávky se ale nahrnuly ještě před koncem loňského roku.

Celá plánovaná řada modelu Fencer. (foto: Scania)

Prvním provozovatelem se stal ve Velké Británii dopravce PC Coaches of Lincoln, který zařadil do provozu jeden ze dvou dostupných předváděcích vozů ve 12m verzi. Výchozí dieselová verze byla prakticky od počátku doplněna o variantu na zemní plyn a na rok 2022 byl ohlášen i příchod elektrobusu. Další modely – patrový, třínápravový, článkový a s hybridním pohonem – byly oznámeny jako předpokládaný směr, kam by se měla platforma Fencer ubírat. Pro anglický trh byl oznámen i příchod zkrácené varianty o délce 10,9 m, která si už rovněž našla prvního zákazníka, a to u dopravce Q-Park Heathrow Airport, jenž (jak jeho jméno napovídá) zajišťuje spojení v rámci největšího londýnského letiště.

První vůz v pravostranném provedení byl v listopadu 2021 dodán do Francie. Šlo o verzi označenou jako Fencer f6 (výchozí model je oproti tomu označován jako Fencer f1), který byl upraven pro potřeby převozu školáků (disponuje například 63 místy k sezení) a který je též k dispozici jako meziměstská modifikace, přičemž v tomto případě nejde o 100% nízkopodlažní vůz, ale středněpodlažní. Největší úspěch sklidila Scania s Higerem dosud v Estonsku, kde si místní dopravci GoBus (na výkony okolo Tallinnu a města Narva) a M.K.Reis-X objednali hned 30 vozů, z nichž první čtyři byly předány do provozu dne 1. 12. 2021 a zbytek v roce letošním. V tomto případě šlo o verzi s pohonem na bioplyn.

Nyní si mohou Fencer objednat zákazníci i z dalších zemí, včetně České republiky. Zde bude možné se s autobusem seznámit na veletrhu Czechbus ve dnech 22. až 24. 11. 2022, přičemž k dispozici by měl být testovací vůz, který si mohou zákazníci už dnes zapůjčit. Nabízena je prozatím pouze dvounápravová varianta s délkou od 10,8 m do 13,2 m s motory o objemu 7 litrů nebo 9 litrů.

Podobné články