Menu

Krize HeiterBlicku se prohlubuje. Alstom zastavil dodávky

Takto by měly nové vypadat nové tramvaje pro Lipsko, otázkou je, zda se jich někdy největší saské město dočká… (zdroj: HeiterBlick)
Takto by měly nové vypadat nové tramvaje pro Lipsko, otázkou je, zda se jich někdy největší saské město dočká… (zdroj: HeiterBlick)
Stáhnout PDF
Tramvaje
18. 07. 2025 18:35
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Jak jsme informovali v našem dubnovém článku, německý výrobce HeiterBlick podal sám na sebe insolvenční návrh s tím, že společnost získala od soudu tříměsíční lhůtu na představení restrukturalizačního plánu. Jako určitý uklidňující prvek stran budoucnosti společnosti působil fakt, že firma má podepsanou řadu kontraktů, které se nacházely v realizační fázi. Na druhé straně jsou však tyto zakázky (minimálně část z nich) ztrátové, takže případné pokračování ve výrobě v původně smluvených cenách povede k dalšímu prohlubování krize společnosti. V Německu přitom nestačí, aby si výrobce požádal o navýšení ceny na základě „nezávislého“ posudku a bylo mu to promptně schváleno (jako se tomu děje v ČR). Zadavatelé trvají na tom, že smluvené ceny musí být dodrženy. HeiterBlick se proto snaží přijít s úsporami na své straně, aby původním závazkům dostál.

Soud oficiálně schválil navržený restrukturalizační plán 4. 7. 2025. Firma se nyní snaží osekat náklady, jedná s úřadem práce o dočasném zkrácení pracovních úvazků a snaží se sehnat potenciální investory, kteří by ji pomohli postavit se opět na nohy. Do toho ovšem přicházejí i další negativní zprávy.

Výrobní prostory samotného HeiterBlicku jsou poměrně malé a soustředí se především na finální montáž. V dodávkách hrubých staveb firma dlouhodobě spoléhala na jiné partnery (v minulosti například na Solaris). V případě nejdůležitější zakázky HeiterBlicku na dodání až 187 tramvají pro trojici německých měst (Lipsko, Zwickau a Görlitz) se opřela o Alstom a jeho závod v Görlitz, když v březnu 2023 obě společnosti podepsaly dohodu, na jejímž základě mělo vzniknout prvních 25 tramvají. Alstom ovšem 17. 7. 2025 oznámil, že produkci a dodávky dalších skříní zastavuje, a to pro „neplnění klíčových smluvních závazků“ ze strany HeiterBlicku.

V Görlitz jakožto prvním z trojice německých měst, jež mají s HeiterBlickem podepsanou velkou rámcovou smlouvu, mezitím otevřeně zaznělo, že by mělo dojít k vypsání nového zadávacího řízení, protože nepanuje důvěra v oživení HeiterBlicku a jeho schopnost dodávku realizovat. Lipsko a Zwickau jsou prozatím zdrženlivější, podobně jako Würzburg, který se dočkal dodávky prozatím jen dvou z 18 objednaných tramvají.

Velkou komplikaci poté představuje také rozhodnutí společnosti DSW21 (což je zkratka pro dortmundský Dopravní podnik, v níž písmena DSW znamenají Dortmunder Stadtwerke, zatímco doplněním číslice 21 hodlal svého času nějaký duchaplný marketér upozorňovat veřejnost na skutečnost, že se firma pohybuje v 21. století) zastavit modernizační program vozů typu B80C. Tuto zakázku vyhrál HeiterBlick společně s Kiepe již v roce 2018, přičemž součástí byla dodávka 35 nových vozů (B80D), tak modernizace starší flotily v počtu 64 ks. Modernizovaná vozidla měla být k nerozeznání od těch nově dodávaných a program měl běžet až do roku 2031. První z vozů byl po modernizaci představen v červenci 2024, následně začaly práce na dalších kusech, ovšem počátkem července 2025 DSW21 oznámil, že program zastavuje, a to opět vzhledem k situaci, v níž se jeden z hlavních dodavatelů nachází.

Podobné články