Menu

Konec trolejbusů v Guadalajaře zřejmě faktem

Trolejbus v Guadalajaře na snímku z roku 2023. (foto: AYCAMX – Autobuses y Camiones México)
Trolejbus v Guadalajaře na snímku z roku 2023. (foto: AYCAMX – Autobuses y Camiones México)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
17. 11. 2025 18:04
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Nikoli oficiálně, nýbrž prostřednictvím sociálních sítí se lze dočíst o tom, že od počátku minulého týdne skončil provoz trolejbusové dopravy v mexické Guadalajaře. Místní autority sice o konci trolejbusů svorně mlčí, nicméně už před pár týdny se o tomto kroku na sociálních sítích hovořilo. Nedávný příchod nových čínských elektrobusů Sunwin a jejich slavnostní prezentace, stejně jako snímky zachycující nové elektrobusy na jediné místní trolejbusové lince č. 400, která poslední léta skomírala, ukazují, že trolejbusy už mají své dny v hlavním městě spolkového státu Jalisco sečteny.

Trolejbusový provoz v Guadalajaře, který byl otevřen roku 1976, dosáhl ve svých nejlepších časech více než 120 zástupců ve vozovém parku (včetně „kloubáků“), které se jednu dobu proháněly minimálně na 5 linkách současně (č. 200, 300, 400, 500 a 600). V novém století začal setrvalý ústup trolejbusů z města ve prospěch autobusů, až nakonec přežívaly jen dvě linky, a sice čísel 400 a 500. Po roce 2010 se zvažovala modernizace přestárlého trolejbusového parku na obou těchto linkách, a to s přispěním až 50 nových trolejbusů. Nakonec se podařilo novými trolejbusy obnovit jen linku č. 400 (dnes číslovanou jako č. 3), která získala 25 trolejbusů Ridder E od domácího výrobce DINA, opatřených výzbrojí Škoda, zatímco linka č. 500 zůstala jen se starými trolejbusy, až nakonec také padla do náručí autobusů.

Dle místních pozorovatelů a cestujících se dopravce Siteur o nové trolejbusy adekvátně nestaral, což se projevovalo mj. i špinavým interiérem a exteriérem. Postupně se rezignovalo i na potřebnou údržbu mechanické a elektrické části. Dle některých jedinců měl mít pomyslné „máslo na hlavě“ také výrobce DINA, jenž neměl být ochoten poskytovat adekvátní servis v podobě dodávek potřebných dílů a další technické asistence. Tak jako tak, vozy z provozu začaly postupně mizet a začaly je nahrazovat autobusy, přičemž některé potřebné díly byly kanibalizovány z jedněch vozidel ve prospěch jiných. Poslední měsíce zůstával v provozu zpravidla už jen jeden trolejbus, na který bylo nutné čekat často 40 minut, ale občas i dvě hodiny. 

Trolejbusy DINA jsou přitom teprve v polovině své životnosti. Radnici však toho zřejmě nezajímá a, podobně jako třeba chilské Valparaíso, masivně vítá elektrobusy nesoucí čínskou stopu. Stejně tak se ani nepokusila soutěžit nové trolejbusy. Zdá se tedy, že už se místní obyvatelé svezli trolejbusy naposledy. 

 

Podobné články