Menu

Kloubový prototyp modelu SOR NS skončil v Německu

Prototypu kloubové verze modelu NS na veletrhu CZECHBUS 2018. (foto: Matěj Stach)
Prototypu kloubové verze modelu NS na veletrhu CZECHBUS 2018. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 09. 2021 18:28
Matěj Stach
1 minuta čtení

První vyrobený článkový vůz SOR NS 18 diesel nalezl své finální působiště ve Spolkové republice Německo. V průběhu srpna doplnil řady společnosti Omnibusbetrieb Saalekreis (OBS) spadající pod nadnárodní koncern Vetter Verkehrsbetriebe, který autobusů SOR provozuje už na dvě stě. Nápadně zbarvený autobus jezdí na příměstských linkách ve spolkové zemi Sasku-Anhaltsku, konkrétně v okolí tamního největšího města Halle.

Veřejnosti se žlutý prototyp s designem od doc. Ing. arch. Patrika Kotase představil již na listopadovém veletrhu CZECHBUS v roce 2018. Na jaře 2019 následně byla završena jeho homologace a 9. 5. už se autobus objevil ve slovenské Bratislavě. Tam pod číslem 2988 poprvé zasáhl do provozu 15. května a na linkách jezdil až do 3. června 2019, kdy mu praskla jedna z dveřních skleněných výplní, což ho z provozu vyřadilo. Mezitím stihl vystřídat jak garáže Trnávka, tak Jurajov dvor.

Další etapa předváděcích jízd, tentokrát tuzemských, odstartovala na přelomu let 2019 a 2020, přičemž v prosinci autobus nejprve zavítal do DP města Hradce Králové, kde zasahoval pod ev. č. 888 do provozu od 18. 12. do předposledního lednového týdne. V únoru poté následoval přesun do DP města Českých Budějovic, kde vůz vyjel pod č. 250 poprvé 11. února a dojezdil na začátku března. Naposledy se v České republice představil kloubový prototyp řady NS nadvakrát na Kladně u ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva Transport. V první vlně jezdil na linkách od konce března do 23. dubna, následně pak mezi 25. červnem a 9. červencem 2020. V obou případech zasahoval do provozu pod číslem 9998.

Mezi červencem a zářím 2020 následně sehrál vůz krátké intermezzo v Polsku, během kterého se představil v Szczecinku v Západopomořanském vojvodství. Po návratu vlasti a jeho zpětném přihlášení na české registrační značky ovšem už nikam zapůjčen nebyl. Ledy se pohnuly až o téměř rok později v letošním srpnu, kdy došlo k odprodeji prvního vyrobeného vozu SOR NS 18 diesel do podniku Omnibusbetrieb Saalekreis působícího na linkách v prstenci okolo města Halle. U německého provozovatele obdržel stroj RZ HAL-RV 220 a doplnil stávající flotilu šesti vozů NB 18 CITY z let 2019-2020.

Na závěr doplňme, že skupina Vetter Verkehrsbetriebe se sídlem v Zörbingu zastřešuje celkem desítku společností působících na německém a polském trhu. Mimo již zmíněné OBS jde kupříkladu o Regionalverkehr Bitterfeld-Wolfen (RVB), Regionalverkehr Anhalt-Bitterfeld (RVA) či Anhalt-Bus působící v různých regionech spolkové země Sasko-Anhaltsko nebo polský V-Bus. Z celkových 400 autobusů, kterými by měl koncern dle jeho webových stránek disponovat, tvoří lehce nadpoloviční většinu vozy vyrobené právě ve společnosti SOR Libchavy, což ze skupiny u našeho severozápadního souseda dělá jednoznačně největšího provozovatele libchavských autobusů.

Podobné články