Menu

Kladno elektrobusové. Městský dopravce zakoupí 16 vozů, polovina bude článkových

Zatímco Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z polského Jaworzna provozuje kloubové elektrobusy již od roku 2017, České republice se takové vozy zatím obloukem vyhýbaly. Na přiloženém snímku z 12. 3. 2022 najíždí elektrické Urbino 18 ev. č. 324 na most přes řeku Czarna Pzemsza, která od sebe odděluje města Mysłowice a Sosnowiec ležící ve východní části Hornoslezského průmyslového okresu.
(foto: Matěj Stach)
Zatímco Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z polského Jaworzna provozuje kloubové elektrobusy již od roku 2017, České republice se takové vozy zatím obloukem vyhýbaly. Na přiloženém snímku z 12. 3. 2022 najíždí elektrické Urbino 18 ev. č. 324 na most přes řeku Czarna Pzemsza, která od sebe odděluje města Mysłowice a Sosnowiec ležící ve východní části Hornoslezského průmyslového okresu. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 05. 2022 13:20
Matěj Stach
2 minuty čtení

Společnost ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva Transport vypsala v minulém týdnu dlouho očekávaný tendr na dodání šestnáctky elektrických autobusů. Veřejná zakázka je rozdělena na dvě části, z nichž první se týká zakoupení osmi vozů standardní délky a druhá poté dodání stejného množství elektrobusů kloubových, jež jsou v České republice poptávány vůbec poprvé. Předpokládaná hodnota zakázky činí 259 200 000 Kč bez DPH s tím, že dopravce počítá s využitím nadité evropské pokladnice.

Téměř sedmdesátitisícové město Kladno se alespoň částečně elektrifikované městské hromadné dopravy dočkalo teprve loni v srpnu, kdy na linku 610 spojující historické jádro s Kročehlavy vyjela dvojice vozů SOR EBN 11,1. Skončilo tím více než půlstoletí dlouhé čekání na několikrát plánovanou, avšak nikdy nezavedenou drážní elektrickou dopravu. Už tehdy bylo zároveň avizováno, že jiné nové stroje jak elektrobusy už dopravce ČSAD MHD Kladno pro potřeby kladenské městské hromadné dopravy nakupovat ani nebude.

Čerstvě vypsaný tendr (k 18. 5.) tyto vize beze zbytku naplňuje. Jak už bylo řečeno výše, zakázka je rozdělena na dvě části. Předmětem části I. veřejné zakázky v hodnotě 109 600 000 Kč bez DPH je dodávka celkem 8 ks nízkopodlažních, dvounápravových, třídveřových elektrobusů délky minimálně 11,0 a maximálně 12,5 metrů, část II. za 149 600 000 Kč bez DPH se týká 8 ks nízkopodlažních, třínápravových, třídveřových nebo čtyřdveřových elektrobusů délky minimálně 17,5 a maximálně 18,75 metrů. Hodnoticími kritérii jsou nabídková cena za autobusy s váhou 55 %, nabídnuté záruky s podílem 30 % a konečně provozní náklady ohodnocené 15 %. Nabídky mohou uchazeči podávat do 20. 6. 2022, musí ale prokázat, že v posledních třech letech dodali alespoň 3 ks standardních elektrobusů, resp. jeden elektrobus kloubový. Z toho plyne, že části II. se nemůže účastnit dodavatel posledních kladenských vozů do zásuvky, SOR Libchavy, jenž kloubový elektrobus do svého výrobního portfolia zařadí až v letošním roce.

Nakupující vyžaduje záruku minimálně 36, maximálně však 60 měsíců na kompletní autobus, 96-120 měsíců na prorezavění karoserie vozu a 60-96 měsíců na vady způsobené nekvalitou lakování a povrchovou korozí. Na trakční baterie chce dopravce záruku 60-72 měsíců, ve stejném rozpětí se pak pohybuje i garance dojezdu v jízdním cyklu SORT 2 (min. 150 km na jedno nabití v režimu pomalého dobíjení s funkcí balančního vyrovnání za dobu max. 5 hodin a min. 20 km za jedno nabití v režimu rychlého dobíjení za dobu max. 10 minut).

ČSAD MHD Kladno požaduje vybavení vozů standardizovanou dobíjecí zásuvkou CCS Combo 2 umožňující jak pomalé (Overnight Charging), tak výkonnější dobíjení o výkonu 100-150 kW a zároveň čtyřpólovým pantografem na rychlodobíjení o výkonu min. 300 kW. Při plánované kombinaci pomalého nočního a rychlého dobíjení mají být elektrobusy obou kategorií schopné shodně ujet minimálně 330 km. Vozy standardní délky mají mít minimální obsaditelnost 80 cestujících, článkové elektrobusy poté 130 osob. Požadováno je elektrické vytápění a naplnění podmínek vycházejících z dokumentu „Technické a provozní standardy pro vybavení vozidel MHD v Kladně pro období 2021 – 2031“, o němž jsme loni psali podrobně zde.

Zahájení plnění jednorázové smlouvy je vázáno na úspěšné získání dotace z IROP ITI, s jejímž přiklepnutím dopravce počítá do konce roku 2022. Nejpozději může ČSAD MHD Kladno vyzvat výrobce k dodání vozů do 31. 12. 2023, přičemž termín dodání je stanovený na 15 měsíců od udělení pokynu k zahájení výroby. Půjde-li vše podle plánu, dočká se největší středočeské město 16 elektrobusů v roce 2023 nebo 2024. Článkové elektrobusy mají obsadit linku 603 (OAZA – Náměstí Svobody – Hřbitovy), standardní vozy poté 606 (OAZA – Náměstí Svobody – Energie).

Segregovaně od popsané zakázky bude řešena technologie dobíjecí infrastruktury. V plánuje je zřízení dvou rychlodobíjecích míst v lokalitě Okrsek 4, kde se nachází společná konečná zastávka linek 603 a 606 OAZA. Během noci se pak budou vozy dobíjet v areálu ČSAD MHD Kladno a dále na nově odkoupeném pozemku u Teplárny Kladno v lokalitě Újezd. Celkové náklady na pořízení vozidel a výstavbu potřebné infrastruktury jsou odhadovány na půl miliardy Kč. V případě realizace celého plánu bude v roce 2024 třetina vozového parku kladenských autobusů jezdit na elektřinu. Úplný přechod na ni je poté plánován do roku 2030.

Podobné články