Menu

Karosy v Uherském Hradišti dojezdily

Karosy C 954 jsou na linkách uherskohradišťské MHD již minulostí. Jedna z nich dojezdila kvůli technické závadě už v březnu, ta druhá byla naposledy vypravena dne 15. 5. 2025. (foto: Vojtěch Povolný)
Karosy C 954 jsou na linkách uherskohradišťské MHD již minulostí. Jedna z nich dojezdila kvůli technické závadě už v březnu, ta druhá byla naposledy vypravena dne 15. 5. 2025. (foto: Vojtěch Povolný)
Stáhnout PDF
Autobusy
17. 05. 2025 19:42
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Od 1. 2. 2025 bylo možné narazit na linkách uherskohradišťské MHD (přezdívané „Poulička“) na autobusy Karosa C 954, což způsobilo zvýšený zájem fanouškovské veřejnosti o návštěvu Uherského Hradiště. Důvodem nasazení autobusů, které dopravce ZDS – PSOTA používá ve své domovině pouze výjimečně pro zvláštní jízdy při putování jihomoravskými vinicemi, byla opožděná dodávka nových autobusů od výrobců Daimler Buses a MAN Truck & Bus.

Podrobně jsme se problematice změny dopravce věnovali v našem článku z počátku února, na tomto místě proto pouze připomeňme, že pro zajištění nového systému MHD bylo zakoupeno celkem 13 autobusů o délce zhruba 10,5 m. Z uvedeného počtu měly připadat čtyři kusy na elektrobusy MAN Lion’s City 10 E a devět na vozy Mercedes-Benz Citaro K. Ani jeden z výrobců ovšem vozidla nebyl schopen do termínu spuštění provozu dodat, a tak si nový dopravce vypomohl pestrou flotilou starších autobusů, a to jednak původně vlastních, ale také pronajatých, případně poskytnutých ze strany MANu jako součást kompenzace za nedodané vozy. Pestrá směsice sice nedodržovala prakticky nic ze stanovených standardů pro provoz MHD, udělala ale velkou radost fanouškům, kteří vzali Uherské Hradiště útokem především s cílem zachytit opětovně na pravidelných linkách autobusy Karosa řady 900.

ZDS – PSOTA přivezla do Znojma dva tyto vozy, konkrétně zástupce linkového provedení C 954 ev. č. 17 (2B3 4100) a 18 (2B3 3939), oba z roku 2003. Obě vozidla se vcelku pravidelně objevovala na linkách až do 4. 3. 2025, kdy musel být vůz ev. č. 18 odstaven pro závadu, načež se již neukázalo rentabilní pro potřeby zajišťování uherskohradišťské MHD do vozidla investovat. Druhý vůz ev. č. 17 se oproti tomu udržel na linkách až do 15. 5. 2025, kdy naposledy obsloužil spoj na lince č. 308 (Staré Město, obchodní zóna – Uherské Hradiště, Východ Rudy Kubíčka) s příjezdem do koncové zastávky ve 14:58. Poté následovala v rámci daného turnusu dvouhodinová pauza, po níž už vyjelo na linky jedno z nově dodaných Citar K. Kapitola provozu autobusů Karosa C 954 se tak v Uherském Hradišti zase uzavřela a posledním provozem MHD, kde je příležitostně ještě možné se Karosou svézt, zůstává Štětí.

Do Uherského Hradiště prozatím zamířilo 8 z 9 objednaných Citar K. Na elektrobusy od MANu se stále čeká. (foto: Vojtěch Povolný)

Zatímco elektrické MANy stále chybí, flotila autobusů Mercedes-Benz Citaro K je již takřka kompletní, byť je nutno říci, že na autobusech vyráběných v Mannheimu se při převzetí či po převzetí objevila celá řada nedostatků, které musely být řešeny s výrobcem a které poněkud nabouraly zažité představy o německé preciznosti (zároveň tím došlo k prodloužení životnosti Karosy C 954 ev. č. 17 v provozu). K zařazování mrňavých Citar proto docházelo později, než se vzhledem k termínům dodání očekávalo. První dva vozy (ev. č. 502 a 503) vyrazily na linky dne 17. 4. 2025, do konce dubna následovaly ještě autobusy ev. č. 504 a 505 a tři vozy (ev. č. 501, 506 a 507) byly zařazeny až v průběhu května. Vůz ev. č. 507 se už od dubna nachází fyzicky v Uherském Hradišti, avšak k nasazení prozatím nedošlo, vůz ev. č. 509 stále chybí dodat.

Doplňme, že první malá Citara K se v ČR objevila s koncem roku 2014 a v roce 2015, kdy si celkem devět vozů pořídila skupina ICOM transport. Sedm z nich sloužilo pod hlavičkou dceřiné společnosti ICOMu v Ústí nad Orlicí (ať už napřímo či formou vnitropodnikového pronájmu), jeden byl ve službách ČSAD Benešov a jeden u třebíčské firmy TRADO-MAD. Všech uvedených autobusů se skupina ICOM již v průběhu let 2017 a 2018 zbavila, zůstal pouze jediný u ČSAD Benešov, který do konce roku 2022 jezdil na MHD ve Vlašimi, načež byl v roce 2023 rovněž odprodán. Uherskohradišťská Citara K jsou tak v českém prostředí opětovně jedinečná, byť by měl další vůz téhož typu výhledově doplnit ještě flotilu vozového parku v Kutné Hoře. Dopravce Lutan si pro tento účel pořídil jedno ojeté Citaro K z roku 2014, které ale musí nejprve projít potřebnými úpravami pro možnost nasazení v systému Pražské integrované dopravy a dle smluvních podmínek kutnohorské radnice.

Podobné články