Menu

Gera se připravuje na návrat vlečných vozů

Celkem bylo v roce 1994 dodáno do Darmstadtu 30 vlečných vozů SB9. Gera zakoupila sedm z nich, v provozu se však objeví jen šest kusů. Ten sedmý posloužil jen jako zdroj náhradních dílů. (zdroj: Wikipedia.org; autor: 9122 DA)
Celkem bylo v roce 1994 dodáno do Darmstadtu 30 vlečných vozů SB9. Gera zakoupila sedm z nich, v provozu se však objeví jen šest kusů. Ten sedmý posloužil jen jako zdroj náhradních dílů. (zdroj: Wikipedia.org; autor: 9122 DA)
Stáhnout PDF
Tramvaje
04. 09. 2025 18:56
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Německé město Gera pokračuje v přípravách na zavedení opětovného provozu tramvajových vlečných vozů. Naposledy byly ve městě pravidelně využívány před 35 lety – v říjnu 1990, kdy byl ukončen provoz dvounápravových tramvají z východoněmecké vagónky Gotha. Nyní se mají vlečné vozy vrátit a dopomoci navýšit přepravní kapacitu na lince číslo 1 v zapojení za vozy Alstom NGT8G z let 2006–2008, který má Gera celkem 12. Vleků však bude k dispozici jen poloviční počet.

Gera v uplynulých letech dlouhodobě bojovala o získání prostředků na nákup nových vozidel. Nakonec se sice politici na podpoře tramvají shodli, prostředky ale poskytli jen na šest vozů, což pro dlouhodobou obnovu vozového parku nepostačí. Situaci navíc zkomplikovala skutečnost, že po zavedení tzv. Deutschland-Ticketu stoupl počet cestujících v tramvajové dopravě, takže se zvýšily nároky na výpravu, aniž by ale bylo adekvátně zajištěno financování (Deutschland-Ticket je poněkud komunistickým experimentem a způsob profinancování jízdného je pro dopravce nevýhodný). Gera se rozhodla vyřešit těžkosti v tramvajovém provozu odkoupením vlečných vozů typu SB9 z Darmstadtu, který si mohl dovolit odstavování těchto vozů v souvislosti s postupným zařazováním tramvají Stadler Tina.

Vlečné vozy SB9 byly dodány v roce 1994 v jedné třicetikusové sérii (ev. č. 9425–9454). Jejich výrobu pro Darmstadt zajistila vagónka Linke-Hofmann-Busch (dnes součást Alstomu) ve spolupráci s Adtranzem. Třídveřové vozy o délce 14 720 mm byly usazeny na dvojici otočných běžných podvozků nad nápravami, jež využívaly kola o průměru pouhých 410 mm (nová). Toto řešení umožňoval zajistit 100 % nízkopodlažnost (byť sedadla byla v prostoru podvozků na podestách). Při vývoji i designu bylo použito maximum prvků ze souběžného vývoje nízkopodlažních tramvají darmstadtského označení ST13, které jsou přímými předchůdci vozů NGT8G dodávanými později (mj.) do Gery. Obsaditelnost vlečného vozu byla stanovena na 88 osob, z toho 46 sedících.

Gera o možnosti využití vlečných vozů v soupravách se svými vozy NGT8G uvažovala již v minulosti. V roce 2009 se dokonce podařilo domluvit zapůjčení jedné soupravy složené z vozu typu ST14 (ten je s gerskými vozy NGT8G již vskutku příbuzný) ev. č. 0783 a vlečného vozu ev. č. 9431, přičemž souprava vozila mezi 14. a 21. říjnem 2009 i pasažéry (konkrétně na vloženém pořadí linky č. 3). K žádnému nákupu podobných vleků nicméně nedošlo.

V roce 2024 se podařilo s Darmstadtem dohodnout na zakoupení sedmi nepotřebných vlečných vozů SB9, konkrétně ev. č. 9426, 9431 (ten se tak v Geře objeví již podruhé), 9434, 9443, 9444, 9449 a 9452, a to za symbolickou cenu 1 € za kus. Vlek ev. č. 9434 byl vytipován jen jako zdroj náhradních dílů a po jejich vytěžení byl sešrotován. Zbylých šest tramvají by mělo postupně zamířit do provozu s pasažéry, a to již od konce letošního roku.

Před zařazením se tramvaje podrobují kompletní opravě, která vychází na cca 100 000 € (2,45 mil. Kč) na vůz. Skříně se postupně odstrojí, opraví a obdrží i nový lak v městské žluté barvě. Následně probíhá zpětné dostrojování. Nová tak bude podlaha v interiéru, vnitřní obložení, veškerá elektrická instalace, přečalouněna se dočkají sedadla cestujících atp. Skutečnost, že Gera do projektu omlazení vozidel vkládá nemalé finanční prostředky je dána záměrem dopravce nasazovat vleky dalších až 16 let. Kromě vlečných vozů se vybrané úpravy odehrají také na „tažných“ tramvajích NGT8G.    

Podobné články