Menu

Flotila tramvají Stadler Tango v Sarajevu je kompletní

Tramvaj Stadler Tango NF3 Sarajevo na smyčce v Ilidži. (foto: Dominik Konečný)
Tramvaj Stadler Tango NF3 Sarajevo na smyčce v Ilidži. (foto: Dominik Konečný)
Stáhnout PDF
Tramvaje
09. 10. 2025 18:49
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Vozový park tramvají v metropoli Bosny a Hercegoviny byl v uplynulých dvou letech obnoven celkem 25 novými tramvajemi Stadler Tango NF3, které jsou vzdáleně příbuzné s ostravskými tramvajemi stejných designových křivek.

Připomeňme, že Stadler podepsal smlouvu na dodání nových tramvají v srpnu 2021, přičemž na dodání prvního kusu měl dva roky. Kontrakt ovšem nabral mírné zpoždění, a tak se první vůz dotkl sarajevských kolejí až 14. 12. 2023. Tentýž den byl podepsán dodatek ke kupní smlouvě, na jehož základě bylo přikoupeno k původně objednaným 15 vozům dalších 10 kusů, čímž byl vyčerpán celý objem kontraktu.

Výroba tramvají probíhala v polských závodech Stadleru s finální montáží v Siedlcích. Vývoj vozu byl svěřen převážně pražské pobočce. Tříčlánkové vozy jsou usazeny na čtveřici otočných podvozků, z nichž pouze dva krajní jsou hnací (4x 105 kW). Oproti ostravské dvoučlánkové verzi je použita vyspělejší konstrukce podvozků, které umožňují větší počet bezbariérově přístupných míst. Elektrická výzbroj je přímo z produkce Stadleru (měniče STACOM), zatímco ostravské vozy disponují výzbrojí ABB. Za vývoj a výrobu elektrické výzbroje byl zodpovědný běloruský závod Stadleru, v loňském roc nicméně došlo k přesunu montáže elektrických výzbrojí do Polska.

Poslední 25. tramvaj Tango NF3 byla dodána do Sarajeva dne 28. 9. 2025. Symbolicky byl v rámci malé prezentace pro média přivezen vedle vozu ev. č. 025 i ten úplně první (ev. č. 001), jenž nový přírůstek „doprovodil“ do haly vozovny. Jeden vůz vycházel v přepočtu na zhruba 72 mil. Kč, v ceně je však v rámci průměru zahrnuto také dílenské vybavení. Financování vozidel proběhlo skrze Evropskou investiční banku (EIB) a Evropskou banku pro obnovu a rozvoj (EBRD).  

Podobné články