Menu

Elektrobusy Bluebus se vrátí do ulic Paříže. Po dvou letech

Elektrobus Bolloré Bluebus 5SE ve službách T4E. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Artvill)
Elektrobus Bolloré Bluebus 5SE ve službách T4E. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Artvill)
Stáhnout PDF
Autobusy
27. 01. 2024 19:41
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Po dvojici požárů z dubna 2022 nechal pařížský dopravní podnik RATP (Régie autonome des transports parisiens) odstavit celou flotilu svých elektrobusů Bluebus 5SE, která v té době čítala 148 vozů. Následně dopravce odstavil také všechny další vozy téhož typu, které převzal od výrobce po dubnu 2022, což představovalo 84 vozidel (celkem tedy 232 vozů). Přestože už loni bylo slibováno, že by se elektrobusy měly do ulic pod dohledem Eiffelovy věže vrátit, nakonec se dospělo k dohodě mezi RATP a výrobcem vozidel až na počátku letošního roku.

Jako příčina požárů obou vozidel byl určen zkrat mezi bateriovými články či jednotlivými skupinami článků. Bluebus používá u svých vozů baterie chemického složení LMP (lithium-metal-polymerové). Jedná se o baterie s tzv. pevným elektrolytem, které přechodně ve svých elektrobusech používal také Mercedes-Benz u svého eCitara, přičemž ten je odebíral právě od francouzské skupiny Bolloré – vlastníka Bluebusu. Přestože Mercedes (potažmo skupina Daimler) vlastnosti baterií s pevným elektrolytem zpočátku široce propagovala, po sérii požárů v Německu, jichž se eCitara účastnila, od této technologie ustoupila, přičemž k důvodům odklonu od „technologie budoucnosti“ se nikdy oficiálně nevyjádřila. 

Přestože se očekávalo, že zpráva o požárech elektrobusů v Paříži bude dokončena už v loňském roce, nakonec se termín posunul a nyní se předpokládá uveřejnění až v průběhu prvního pololetí roku 2024. Přesné technické detaily tak zůstávají neznámé. Dopravce se mezitím snažil dohodnout s výrobcem nejen na navrácení vozidel do provozu, ale i finančních kompenzacích za dlouhou odstávku. Podle sdělení RATP se v lednu 2024 podařilo dohodu uzavřít, její podrobnosti ale opět nebyly sděleny. Francouzská média spekulují o tom, že by skupina Bolloré měla zaplatit „desítky miliónů euro“, což je ovšem poněkud značný rozptyl.

Elektrobusy by měly znovu vyjet do pařížských ulic až od léta 2024, tedy po více než dvou letech.

Podobné články