Menu

Pražský Dopravní podnik se vrátil na subdodávky

Subdodávky DPP přinesly v roce 2016 nevídané pohledy. Na nahrazované pořadí 220/18 byl celkem devětkrát nasazen Irisbus Citybus 18M 2081 ve článkovém provedení. Snímek ze 13. 9. přibližuje vypravení vozu ev. č. 6531, který se blíží do obratiště Stavební zóna Horní Počernice. (foto: Honza Tran)
Subdodávky DPP přinesly v roce 2016 nevídané pohledy. Na nahrazované pořadí 220/18 byl celkem devětkrát nasazen Irisbus Citybus 18M 2081 ve článkovém provedení. Snímek ze 13. 9. přibližuje vypravení vozu ev. č. 6531, který se blíží do obratiště Stavební zóna Horní Počernice. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Autobusy
24. 08. 2022 20:00
Matěj Stach
5 minut čtení

Po dlouhých šesti letech se cestující na linkách Arrivy City (dříve Arriva Praha) opět mohou setkávat s autobusy pražského Dopravního podniku. Důvod se přitom od předchozích představení vnitřního dopravce na cizí půdě z let 2015 a 2016 v ničem neliší – chybí jízdní personál, což ovšem zdaleka není pouze problém hlavního města a jeho bezprostředního okolí. Masivní redukci spojů si připsala Ostrava, s nedostatkem řidičů se zrušením některých spojů vypořádali také v Českých Budějovicích anebo v Pardubicích.

Ještě pod názvem Arriva Praha se společnost s nedostatkem řidičů v Praze a okolí začala potýkat již na konci léta roku 2015, což mělo poprvé od jara 2009 za následek návrat dlouhodobých subdodávek do prostředí Pražské integrované dopravy. Už 19. 8. 2015 vyrazila na pořadí 165/11 Karosa B 951E.1713 ev. č. 1792 společnosti STENBUS, jíž o den později na stejné lince doplnil autobus od Jaroslava Štěpánka. Rodinné podniky z Horních Počernic vzápětí podpořil právě DP hl. m. Prahy, jenž v prvním krizovém roce pomohl zastabilizovat situaci v provozovnách Vršovice a Radotín – doloženo je vypravení ze dne 23. 8., kdy SOR NB 12 CITY ev. č. 3540 obsloužil linky 308, 310 a 380 na jihozápadě města, zatímco vůz inventárního čísla 3541 spoje linky 383 z pražských Hájů do Ondřejova a Chocerad.

O rok později se celá akce zopakovala už v podstatně větším měřítku, přičemž ve vybraných dnech DPP Arrivě Praha nahradil až 10 řidičů. S koncem prázdninových jízdních řádů se 29. 8. 2016 rozjely autobusy s červeným „preclíkem“ na čele v pracovní dny na 5. a 12. pořadí linky 165 (provozovna Vršovice, hrazeno garážemi Vršovice) a dále kloubový kurz 220/18, pořadí 223/21 (obě dvě provozovna Satalice, hrazeno garážemi Klíčov) a 341/27 (odpolední část) spolu s 28. pořadím stejné linky (provozovna Jílové u Prahy, hrazeno garážemi Kačerov). V této souvislosti si opatrně připomeňme, že se jednotlivá pořadí nevážou k lince, jak je zvykem v jiných systémech nebo i u samotného DPP, nýbrž k provozovně, v rámci níž bývalo pravidlem, že jsou unikátní. Od 31. srpna 2016 začal Dopravní podnik pro Arrivu zajišťovat ještě satalické pořadí 223/22 obsluhující linku tehdy trasovanou z Ratibořické (dnes Sídliště Horní Počernice) přes Černý Most a Kyje na Depo Hostivař.

K zastávce Jeřická se 8. 9. 2016 blíží Irisbus Citybus 12M 2071.40 ev. č. 3438. Jde o jeden z vozů, které se dožily samotného konce provozu Citybusů u DPP v srpnu 2020. (foto: Honza Tran)

Popisovaný stav vydržel týden, neboť od pondělí 5. září se linka 165 (Jižní Město – Šeberov – Poliklinika Modřany – Sídliště Zbraslav) vrátila plně do rukou Arrivy Praha, stejně jako odpolední část 27. pořadí linky 341 vedené z Obchodního náměstí v Modřanech přes Dolní Břežany a Zlatníky-Hodkovice do Libře a Jílového u Prahy. Následující pracovní týden od 12. 9. 2016 zmizel DPP z linky 341 již docela a nadále hradil pouze satalická pořadí 220/18, 223/21 a /22. Od následujícího pondělí 19. převzal obsluhu odpolední části pořadí 223/21 Jaroslav Štěpánek. Dále už situace zůstala neměnná, přičemž v pátek 7. října 2016 vyrazily autobusy Dopravního podniku na linky Arrivy Praha na dlouhou dobu naposledy. Ranní polovinu pořadí 223/21 si ten den „střihl“ Irisbus Citybus 12M 2071.20 ev. č. 3364, kurz 223/22 SOR NB 12 CITY ev. č. 3527 a linku 220 trasovanou z Černého Mostu do logistické a stavební zóny v Horních Počernicích SOR NB 18 CITY ev. č. 6747.

Společnost Arriva City dnes vypravuje ve špičkách pracovních dnů něco ke 170 autobusům, přičemž o podobný počet šlo i v době zde popisované. Od konce léta 2016 se každopádně bez subdodavatelů už nikdy neobešla. Na linkách 165 nebo 223 bylo nadále dlouhodobě možné potkávat autobusy Jaroslava Štěpánka a dopravce STENBUS. Od 17. 10. 2016 na jejích linkách (původně jen za provozovnu Jílové u Prahy) jezdí firma Baronetto, k níž se od 24. 1. 2018 přidala ARANEA, přičemž se v obou případech jedná o subjekty, které se v rámci PID zabývají pouze subdodávkami a u Arrivy City v tomto odvětví dlouhodobě dominují.

Nedostatek provozního personálu zasáhl neratovickou provozovnu dopravce Arriva City až do té míry, že to ještě v sobotu 6. 8. večer vypadalo, že o den později nepojede ani polovina spojů, které na lince PID 348 jsou. Za velkého úsilí dispečerů se ale nakonec povedlo tento scénář odvrátit mimo jiné i zajištěním subdodávky od pražského Dopravního podniku, který se tak po sedmileté pauze vrátil na příměstské linky Arrivy City. Dopolední části pořadí 348/1 se chopil vůz 5014 z klíčovské garáže a před objektivem zapózoval v konečné zastávce Obříství před výjezdem na první spoj. (foto: Vojtěch Mařík)

Situace v segmentu řidičů autobusů je v hlavním městě kritická dlouhodobě a rozhodně se netýká pouze Arrivy City (dříve Arrivy Praha). Na hranu vážných problémů se zajištěním spojů se v roce 2019 dostal i samotný Dopravní podnik, postavený dnes do role zachránce. V té souvislosti došlo od 1. září k dílčímu omezení provozu na linkách 190, 192 a 250. Ve stejném období cloumaly internetem zvěsti o četných personálních výpadcích DPP, jenž tehdy ještě veřejně neposkytoval polohu svých spojů a nadto ani informace o nedojetých spojích. Podle zjištění serveru MHD 86 Dopravní podnik v nejkritičtějším období od 1. 9. do 16. 10. 2019 neobsloužil cca 0,01 % svých výkonů. Za nejhorší z tohoto pohledu lze považovat 4. říjen, kdy chybělo k bezproblémovému vypravení zhruba 15 řidičů, byť byly následky maximálně zmírněny využitím ostatních vypravených pořadí (což poněkud komplikuje zjištění přesného počtu chybějících řidičů). Situace se každopádně na podzim uklidnila a poté už na jaře 2020 přišel čínský koronavirus a s ním spojené uzavření hranic a omezení pohybu, které dohromady za pražské volanty přivedly tolik potřebné řidiče. Desítky nedojetých spojů se tak na nějakou dobu staly minulostí.

Sopka zvaná nedostatek jízdního personálu tak naplno vybuchla až letos v srpnu. Na linky Arrivy se DPP vrátil v neděli 7. 8. 2022, kdy obsloužil s klíčovským vozem SOR NB 18 CITY ev. č. 5014 ranní část pořadí 348/1 jezdícího stejnojmennou linku do Neratovic a Obříství. Od 10. srpna 2022 pak DPP, resp.jeho klíčovské garáže začaly v pracovní dny zajišťovat dvě „túrová“ pořadí 163/54 a 163/55 přejíždějící také na linku 208 z Depa Hostivař přes Štěrboholy do vzletně nazvané zastávky Vinice Dolní Počernice (dříve Bezděkovská). Na linku 163 trasovanou z Depa Hostivař přes Dolní Počernice do Újezdu nad Lesy se Dopravní podnik vrátil po čtyřech letech, neboť ji do konce srpna 2018 sám provozoval, načež došlo ke „směně“ s Arrivou za linku 165 doprovázenou dalšími změnami. Tento počin pomohl Arrivě ke stabilizaci linky 348 řidiči staženými z městských linek. Taková pomoc ale rozhodně není zadarmo. Udávaná cena za kilometr u DPP se v závislosti na typu linky, vozidla, ale i například průměrné rychlosti oběhů pohybuje zhruba mezi 50 až 60 Kč. Veřejně se ale udává částka zahrnující pouze variabilní náklady, tedy sumu očištěnou o fixní nákladovou složku. Pokud bychom vycházeli z obecného pravidla, že tato složka u dopravců představuje zhruba 40 % celkových provozních nákladů, znamenalo by to, že cena za 1 km vychází průměrně na částku kolem 92 Kč.

V neděli 14. srpna 2022 zachraňoval situaci na lince 341 také Irisbus Arway dopravce HOLDOS, jenž má systémovou registraci v podobě ev. č. 33302 pouze na výkony NAD. Vypravení takového vozu na běžné linky musí schválit organizátor ROPID. (foto: Jiří Mejstřík)

V pracovních dnech od pondělí 15. 8. DPP hradil za Arrivu City pořadí 163/53 a 163/55 (hrazeno garážemi Klíčov), od pondělí 22. srpna 2022 je výčet nahrazovaných pořadí následující: 163/51 (hrazeno garážemi Hostivař), 163/54, 163/56, (hrazeno garážemi Klíčov) 208/62 (hrazeno garážemi Kačerov) a 209/41 (hrazeno garážemi Vršovice). Celkem jde o směny pro 8 řidičů, přičemž tato výpomoc např. dnes 24. 8. 2022 stačila k zajištění provozu zcela bez výpadků. Dalších 12 pořadí nebo jejich částí zajistili dopravci ARANEA, Baronetto a STENBUS. Ze subdodávek pro Arrivu City naopak přes původní proklamace zmizel dopravce HOLDOS, jenž odjel dva odpolední výkony. Konec prázdnin a tím i omezeného rozsahu dopravy se ale blíží a je zřejmé, že se problémy Arrivy City (a nejen jí) pouze prohloubí.

Dovětek ze dne 1. září 2022: V týdnu od 29. 8. DPP vyjel na všechna vyjmenovaná pořadí kromě 209/41, jež se vrátilo do rukou subdodavatele ARANEA. Posledním dnem výpomoci Dopravního podniku Arrivě City se v tomto vydání nakonec stal 31. srpen 2022, kdy na linky 163 a 208 zasáhly vozy ev. č. 3521, 3973, 4081 a 4092. Řidičů zkrátka nemají na rozdávání už ani na Sokolovské.

Podobné články