Menu

Do Ternopilu dorazil první trolejbus Škoda 24 Tr

Trolejbus Škoda 24 Tr ex-ev. č. 56 zachycený na fotografie ve společnosti služebního vozu Škoda 9 Tr. (zdroj: facebook.com; foto: Anton Počěpcov)
Trolejbus Škoda 24 Tr ex-ev. č. 56 zachycený na fotografie ve společnosti služebního vozu Škoda 9 Tr. (zdroj: facebook.com; foto: Anton Počěpcov)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
28. 11. 2021 20:36
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Ukrajinský Ternopil se dočkal prvního ze tří trolejbusů Škoda 24 Tr, které byly prostřednictvím prostředníka získány z Mariánských Lázní. Zde se stala vozidla nadbytečná po nákupu nových trolejbusů Škoda 30 Tr, které vyjely do provozu na jaře loňského roku.

V Mariánských Lázních bychom v minulosti napočítali celkem 7 trolejbusů typu 24 Tr. Ten první zde byl uveden do provozu v roce 2004, přičemž šlo o vůbec první prototyp tohoto typu (v Mariánských Lázních pod ev. č. 51). O rok později se podařilo za zvýhodněných podmínek získat dalšího zástupce „čtyřiadvacítek“, jenž prošel u výrobce opravou po požáru, který vůz zachvátil při přepravě z Plzně do Zlína. Zlín, kde měl trolejbus nést ev. č. 206, získal namísto tohoto vozu náhradní trolejbus. V Mariánských Lázních pak nesl repasovaný vůz ev. č. 52. V říjnu 2006 byla do provozu zařazena pětice vozů (ev. č. 53–57) již s karoserií Citelis, které se podařilo zaplatit z větší části za využití prostředků z EU, což pomohlo uzavřít na nějaký čas i diskuze o budoucnosti trolejbusů v tomto nádherném lázeňském městě.

Pro dvojici trolejbusů Škoda 24 Tr ev. č. 53 a 57 se již náhradní okna získat nepodařila, a tak se oba trolejbusy vydaly koncem října jen na poslední pouť do kovošrotu v Chebu. (foto: Matouš Douda)

Po nákupu nových vozů 30 Tr v roce 2020 bylo možné všechny vozy 24 Tr z provozu odstavit. Jako provozní záloha měl být nadále využíván jen vůz ev. č. 54, který prošel v Plzni v letech 2017–2018 opravou po dopravní nehodě (náraz do sloupu trakčního vedení), přičemž vůz byl dodatečně vybaven i dieselagregátem (demontovaným z vozu ev. č. 53). Trolejbus skutečně následně párkrát na linku vyjel, ovšem situace okolo koronaviru, která omezila výpravu mariánskolázeňských trolejbusů, znamenala, že jako provozní záloha postačovaly bohatě nové vozy 30 Tr, takže i poslední mariánskolázeňský vůz 24 Tr se stal nadbytečným. Naposledy vyjel na linku dne 4. 2. 2021 na ranní část kurzu na lince č. 6, úplně naposledy pak byl do ulic vypraven dne 31. 3. 2021, avšak pouze na zkušební jízdu bez cestujících. Tím byla historie trolejbusů 24 Tr v Mariánských Lázních definitivně uzavřena.  

Nepotřebné vozy 24 Tr byly odstaveny dlouhodobě v bývalém areálu ČSAD na Plzeňské ulici, odkud byly převezeny v závěru srpna 2021 do areálu TDS (Technický a dopravní servis) na ulici U Pily, kde však došlo k jejich poškození, když vandalové rozbili na vozech prakticky všechna boční okna. Řádění ušly pouze dva trolejbusy, a sice nejstarší vozy ev. č. 51 a 52. První jmenovaný se v té době nacházel v areálu trolejbusové vozovny, kam byl přepraven v souvislosti se zájmem soukromé osoby o možnou koupi vozidla. Vůz ev. č. 52 byl poté rovněž v trolejbusové vozovně, kam byl přepraven s tím, že poslouží jako zdroj náhradních dílů pro autobus Karosa-Renault Citybus ev. č. 36 (poslední provozní vůz tohoto typu v Mariánských Lázních).

Vozy původních ev. č. 54 a 55 v areálu vozovny Karlov v Plzni. Zatímco jeden z vozů je již zasklený, druhý na opravu po řádění vandalů ještě čeká. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)

O trolejbusy 24 Tr s karoserií Citelis byl opakovaně projeven zájmem různými subjekty o jejich koupi. Na nabídku možného prodeje do bulharského Haskova nebylo reagováno (město nakonec pořídilo zprostředkovaně vozy z Teplic), po delší době se objevil seriózní zájem z ukrajinského Ternopilu, a to původně o všech 5 vozů. Zmíněné poškození trolejbusů vandaly ovšem vedlo k rozhodnutí, že namísto pěti vozů budou pořízeny jenom tři. Dne 26. 10. 2021 tak byly odvezeny vozy ev. č. 53 a 57 do kovošrotu v Chebu, zatímco trolejbusy ev. č. 54, 55 a 56 zamířily do Plzně. Zde se podařilo z vyřazených autobusů Citelis získá potřebná okna a vozidla opět zasklít.

Dne 19. 11. 2021 byl na silničním trajleru na Ukrajinu odvezen vůz původního ev. č. 56, který do cílové destinace dorazil dne 26. 11. 2021. Další dva trolejbusy by měly následovat v nadcházejících dnech, přičemž ukrajinská média hovoří o tom, že by do města měly být přepraveny do 8. 12. 2021. Každý trolejbus měl město vyjít na 15 500 € (cca 398 000 Kč; bez dopravy). Nákup ojetých vozů se podařil Ternopilu až napotřetí. S ohledem na pravidla týkající se vozů s naftovými motory musely být ze všech tří trolejbusů demontovány dieselagregáty, takže v Ternopilu budou trolejbusy sloužit jako ryze elektrické.

První trolejbus Škoda 24 Tr na Ukrajině v areálu vozovny v Ternopilu. (zdroj: facebook.com; foto: Viktor Madri)

V rámci Ukrajiny si přitom vozy 24 Tr odbydou v Ternopilu svou premiéru, dosud totiž byly na Ukrajinu vyváženy jen starší typy škodováckých trolejbusů, jimiž byl ostatně hojně zásoben i Ternopil, který s výjimkou čtveřice trolejbusů značky LAZ má vozový park čítající celkem 58 vozů tvořen výhradně trolejbusy značky Škoda, mezi nimiž dominují kloubové vozy 15 Tr (v různých verzích), především ze Zlína a Českých Budějovic.

Pro úplnost dodejme, že v Mariánských Lázních zůstal v areálu vozovny nadále již jako neprovozní pouze vůz ev. č. 52, který, jak již zaznělo, je využíván jako zdroj vybraných náhradních dílů. Prototyp 24 Tr ev. č. 51 (jenž byl prvním trolejbusem zkompletovaným v Plzni po dlouhých 43 letech, kdy v mezičase produkci trolejbusů zajišťoval závod v Ostrově) byl společně s ostatními vozy odvezen dne 26. 10. 2021, přičemž se uvádí, že trolejbus odkoupila soukromá osoba. Jeho další osud je však neznámý.

 

Podobné články